Har läst några tester på Oled de senaste åren.

Det enda jag kan säga är att det skiljer en del i bildkvalitet och ljudkvalitet, även inom samma märke och prisklass.
Samsung låg riktigt bra till för kanske 5-10år sedan, idag verkar LG i medel ligga riktigt bra till men många fabrikat placerade sig på topplaceringar, samtidigt som nästan alla hade dyra modeller med ganska mediokra resultat.

Summa summarum, Du kan inte garantera att du köper bästa TV:n för din budget genom att hålla dig till ett visst märke.
Innan köp, bestäm dig för prisklass och vad du kräver för funktioner och läs tester!. Det är inte som förr i tiden när ett fabrikat låg "bäst" till över hela prisspannet några år, något annat fabrikat ytterligare några år etc.

Detta är ett av de större mer professionella testerna jag har läst, publicerats av flera konsumenttidningar i EU i år:

Bästa TV 2022 – läs Råd & Röns stora tv-test - Råd & Rön (radron.se)
Men får detaljgranska betygen för att hitta den som bäst fyller ens egna behov.
 
F
E Ecis skrev:
Sonys prestigemodell har faktiskt en Samsung OLED. De andra Sonys OLED modellerna har en LG. Sony har dock en egen bildprocessor som betraktas som den bästa.
OLEDS överlägsna kontrastförhållande som är oändligt (helt svart) gör att ljusstyrkan räcker i alla normala rum. Hur ofta tittar du i direkt solljus?
Tråden börjar gå mot nörderi:surprised::surprised:
Inget nörderi för min del, jag vill ha en skapligt billig och prisvärd TV. Direkt solljus vet jag inte men jag har ljust i vardagsrummet och har en hel del sport att ta igen på förmiddagarna många helger. Funkar idag med den TV jag har men det får inte bli sämre med en OLED.
 
Nissens
E Ecis skrev:
Sonys prestigemodell har faktiskt en Samsung OLED. De andra Sonys OLED modellerna har en LG. Sony har dock en egen bildprocessor som betraktas som den bästa.
OLEDS överlägsna kontrastförhållande som är oändligt (helt svart) gör att ljusstyrkan räcker i alla normala rum. Hur ofta tittar du i direkt solljus?
Tråden börjar gå mot nörderi:surprised::surprised:
Det låter lite märkligt faktiskt. Har du någon källa på det?
 
anders07 anders07 skrev:
Kan ju tipsa de som bor i Srockholmsområdet om om Costco. Förvisso en årsavgift på 500 kr men det tjänar man snabbt in... Den 85" TV vi nyss skaffade till kontoret fanns på Costco, men 6000 kr billigare än vi betalde för den...
Så du har varit inne i Costco? Är det värt att lägga 500:- på att få gå in?
 
Nissens Nissens skrev:
Det låter lite märkligt faktiskt. Har du någon källa på det?
Jag orkar inte leta upp referenser, men påståendet stämmer.

Folk i den här tråden borde vara lite noggrannare med hur de benämner företagen, det finns flera olika Samsung t.ex, det som tillverkar oled paneler är inte samma som säljer tv apparater, detsamma gäller för lg.

Samsung display / Samsung Electronics, LG display / LG electronics.

Sen anses nog Samsung displays quantum dot oled panel vara den bästa panelen för tillfället, ej att förväxla med deras qled paneler de sålt senaste tio åren som bara är en vanlig LCD med ett förvirrande namn för att lura bort kunderna från oled innan de själva hade sådana.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Tv-tillverkarna släpper nya modeller varje år som alla påstås vara "mycket bättre" än fjolårets modeller, som också var "mycket bättre" än tidigare.
Köp en testvinnare av förra årets modell för halva priset så blir du inte besviken. För om 1 år kommer det ännu en "mycket bättre" modell.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag är väl inne på linjen som många andra tar upp. Hitta en modell och invänta rätt pris. Med tanke på hur länge jag har en TV kan ju föregående års modell vara rätt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
LG oled är riktigt bra. Kommer tvn användas med en spelkonsol så köp "C"-varianten istället för B. Vänta gärna också ett par veckor till Black Friday så sparar man säkert ett par tusenlappar.
 
Bart Bart skrev:
Var faktiskt och tittade på Philips OLED idag. Jag gillar deras ambient light. Bilden var i klass med LGs OLED som var bredvid.

Tanken har varit 55”, men prisskillnaden till 65” är ganska liten. Ska mäta och se om vi får plats med 65”.
Tänk på att du bör ha oled i ett mörkt rum då ljusstyrkan är något sämre än en lcd.

Man ska inte kasta LCD riktigt än, fina lcd paneler har mycket fina bildegenskaper dom med.
 
Ska du ha bättre ljusstyrka från en LCD så är det topmodellerna som gäller, oled har inget praktiskt problem med ljusstyrka för normal användning
 
Ett problem jag upplever är att i de stora elladorna som Elgiganten, Mediamarkt mm, så är det i princip omöjligt att skaffa sig en bra uppfattning om bildkvalitet. Men går jag till de mindre handlarna blir ofta priset lite i överkant. Jag vill inte vara den där som tar kompetensen från de mindre handlarna och omsätter det till ett inköp på webben hos billigaste återförsäljare sen.

Hur gör ni?
 
Bart Bart skrev:
Ett problem jag upplever är att i de stora elladorna som Elgiganten, Mediamarkt mm, så är det i princip omöjligt att skaffa sig en bra uppfattning om bildkvalitet. Men går jag till de mindre handlarna blir ofta priset lite i överkant. Jag vill inte vara den där som tar kompetensen från de mindre handlarna och omsätter det till ett inköp på webben hos billigaste återförsäljare sen.

Hur gör ni?
Ber att få låna fjärrkontrollen och gå ur "butiksläget" i bildinställningarna, typ dynamic mode och känna hur bilden blir men det ÄR svårt att göra det i butik.
 
Jag har LG oled cx 65 i vardagsrummet med fyra fönster på motsatta sidan. Upplever aldrig att jag saknar ljusstyrka.

Myt från"anti oled-hänget".
 
Cheesen
Alltså när vi köpte senaste tvn 2020 så gick jag runt och kollade på ¨åtskilliga modeller och fastnade för Nanocell från LG just för att den visade en bra bild även i ett starkt upplyst showroom. Sedan valde jag medvetet en modell från highendsidan med låg latency då det mest spelas spel på tvn i alla fall. Har vart oerhört nöjd. Köpte fjolårets modell när dom reades ut och hamnade 3000 kr under budjet. Det var några saker som blev uppenbara för oss när man gick och klämde på apparaterna. Magic remote och eller ett bra logiskt UI blev en dealbreaker då många tvapparater har otroligt dåligt UI, det verkar som om man glömmer bort hur frustrerande det kan va att söka eller byta inriktning på tv-tittandet när man inte kan byta "Kanal" på ett enkelt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.