Bioljud ja, mina 5.1 Audio Pro högtalarset jag handlade 1998 levererar fortfarande :D Sony stärkarn packa ihop för ett gäng år sedan dock, vet inte vad jag har nu mer än att den har HDMI, betalde några kaffepaket för den av en kompis när min slutade fungerade 😚
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Årets bästa TV i troligen årets seriösaste test
QD-OLED tar som väntat hem vinsten med båda första och andra plats (från olika tillverkare)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
ja men lite oanvändbart givet priset på apparaterna man testat.......
 
A ajn82 skrev:
Årets bästa TV i troligen årets seriösaste test
[media]QD-OLED tar som väntat hem vinsten med båda första och andra plats (från olika tillverkare)
Ja fantastisk test!
 
Ganska lika ändå. Sen kan man väga in hur snappy menysystemet och OS är. Samt fjärrkontroll.

Min Sony AF8 är lite seg och har kass fjärrkontroll till skillnad från typ alla Samsung. Hoppas de nya är bättre?
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja men lite oanvändbart givet priset på apparaterna man testat.......
jo kostar så det gör ont. Kanske reas efter jul?
 
A Auson skrev:
jo kostar så det gör ont. Kanske reas efter jul?
Givet hur det såg ut under blackfriday så kommer det fortfarande vara "dyrt". Men, dyrt är förstås något väldigt subjektivt så det är egentligen irrelevant. Var och en har sin egen budget.
 
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
ja men lite oanvändbart givet priset på apparaterna man testat.......
Har du inte 70lax som bränner i fickan? 😜
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du inte 70lax som bränner i fickan? 😜
Jo, men jag vill inte köpa en TV för sådana pengar. Min policy har varit 15-16kkr vilket dock gick åt pipan förra veckan. För 70 vill jag få något roligare än en TV. Men återigen, min högst personliga uppfattning.
 
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, men jag vill inte köpa en TV för sådana pengar. Min policy har varit 15-16kkr vilket dock gick åt pipan förra veckan. För 70 vill jag få något roligare än en TV. Men återigen, min högst personliga uppfattning.
Jag håller med. De testade modellerna får ju nästan ses som Halo produkter, som skapas för att vanligt folk ska tänka att de köper QC95s lillebror, snarare än en produkt som står på egna ben.

Men precis som med mobiler och mycket annat så pressas priserna uppåt i takt med feature creepen ökar, så man får ju löpande revidera sin budget... eller önskelista.

Jag orkade aldrig se hela klippet, men det hade ju varit kul om man kunde provkika på sin nya TV i ett rum med motsvarade belysning som i soffan hemma, snarare än strålkastarbelysningen som används i TVladorna.
 
Jag kan iaf säga att jag har hunnit titta en hel del på hur OLED C3 fungerar och jämför sig med min gamla Sony xh9505.

Det som slår mig i första hand är att detta fokus på nits och prestandasiffror är löjligt. Jag är rätt kräsen och stör mig på saker som inte är bra men trots det står sig gammalt rätt bra mot nytt.....

1. 77 istället för 65" är ett stort lyft. Perfekt storlek för mitt tittavstånd (3m).
2. Tittar jag på diverse referens/test/demomaterial på youtube (4k/8k/120hz/hdr/DolbyVision) så ser man ju skillnader även när man inte har apparaterna bredvid varandra. Tex hackiga rörelser, svärta. Men, man kan också konstatera att bilden är jäkligt trevlig på båda apparaterna, trots att det skiljer väldigt mycket i pris.
3. Tittar man på material med lägre upplösning så skalar båda apparaterna upp bilden på ett väldigt bra sätt (sonyn är riktigt bra på detta och även LG vad jag kan se)
4. DolbyVision eller 4K material på Netflix ser också otroligt bra ut. Svårt att sitta å gnälla på någon enskild del av bilden. Kunde de mörka partierna bli bättre nyanserat? Ja säkert, men det är redan bra på båda apparaterna så om man sitter där för att titta på film och inte analysera apparater, så är det inget man tänker på.
5. Först körde jag med gamla hdmi-kablar som då resulterade i 4K SDR format mellan TV och AppleTV. Sedan byte till HDMI 2.1 kablar som då tillåter 4K HDR eller 4K dolbyvision. Ser man skillnad? Nja. Jag tror jag ser skillnad. Men, skillnaderna är små så egentligen skulle man behöva två apparater bredvid varandra för att verkligen se skillnaden enkelt....jag skulle iaf inte klara ett blindtest.
6. Brightness har det varit en del snack om. Känns som en teoretisk övning för mig. Jag har inte speciellt ljust i vardagsrummet och vill heller inte titta på film/serier när det är ljust. Kör TVn i cinema-läge som verkar dra ner ljusstyrkan något dessutom. Känns som ett gigantiskt icke-problem om man inte kollar film på altanen mitt på dagen.

LGn verkar också fungera perfekt med AppleTV och CEC. Använder bara Apple-fjärren. eARC för ljud tillbaka till förstärkaren som därmed inte behöver stödja de senaste videoformaten sparar mig några kronor i uppgradering. eARC fungerade aldrig bra mellan SonyTVn och sony förstärkaren, men LG till Sony verkar fungera.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Jag har en LG GX 65" och körde den med Apple TV i två år utan Dolby Vision. Jag hade missat att inställningen fanns. Jäsiken vilken skillnad det blev när jag slog på den! Framförallt ljusstyrkan överlag, men sen blev färgerna bra mycket fräsigare.
 
T tomasfr skrev:
Jag har en LG GX 65" och körde den med Apple TV i två år utan Dolby Vision. Jag hade missat att inställningen fanns. Jäsiken vilken skillnad det blev när jag slog på den! Framförallt ljusstyrkan överlag, men sen blev färgerna bra mycket fräsigare.
Vad ska grabbarna på forat säga? 😅🤣🤣🤣
 
  • Haha
tomasfr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.