Sony som sagt om bilden är prio, men de är inte billiga.
Min 48" köpte jag dock på Black Friday hos HiFi klubben för 11.111:- med 3 års garanti (Samma pris som de stora, men utan garanti) Ordinarie pris på den var då var 20"
Elgiganten har en 65" OLED för 15.900:- nu, ordinarie 30"
 
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Om ni har TVn i ett rum med mycket ljus och ni inte vill dra för gardiner för mörkläggning så skall ni definitivt överväga Samsungs QLED. Denna teknik är väldigt mycket bättre under dessa förhållanden och jag får nog säga att svärtan är mycket bra.
 
  • Gilla
Auson och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Jag köpte LG Oled B2 55” under den kampanj som nu körs (9.990sek).

Skall inte uttala mig om tekniksidan då jag är väldigt novis jämfört med många andra här inne. Kan bara konstatera att både jag och sambo är närmast i extas över både bild och ljud (vår referens var en kanske 10-12år gammal LG). Nu är det roligt på riktigt att titta på film på kvällarna när barnen somnat.

En viktigt skillnad jämfört med instegsmodellen (B1) om jag förstått det rätt är att B2 och C2 har 120hz skärm, vilket skall ge bättre upplevelse vid TV-spelande och eventuell snabb idrott (typ fotboll?).

Huruvida det var dumt att köra på denna kampanj och inte vänta in BF återstår att se, men jag resonerade som så att denna/likande OLED modell inte kan bli så mycket billigare än vad denna kampanj erbjuder. Svaret har vi om ett par veckor.
 
  • Gilla
Stefanss
  • Laddar…
Kan ju tipsa de som bor i Srockholmsområdet om om Costco. Förvisso en årsavgift på 500 kr men det tjänar man snabbt in... Den 85" TV vi nyss skaffade till kontoret fanns på Costco, men 6000 kr billigare än vi betalde för den...
 
  • Gilla
  • Wow
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bart Bart skrev:
Var faktiskt och tittade på Philips OLED idag. Jag gillar deras ambient light. Bilden var i klass med LGs OLED som var bredvid.

Tanken har varit 55”, men prisskillnaden till 65” är ganska liten. Ska mäta och se om vi får plats med 65”.
Om du byter så sällan så skulle jag definitivt kika på en 85”. Och ett råd är att kolla in Sony innan du bestämmer dig. Sist jag bytte TV hade de bästa bilden.

Har en Sony 65” sedan 5 år, är supernöjd fortfarande. Men har börjat snegla på 85” på sistone…

Samsung brukar ha vesäntligt mycket sämre bild än Sony.
 
HeligBirma HeligBirma skrev:
Om ni har TVn i ett rum med mycket ljus och ni inte vill dra för gardiner för mörkläggning så skall ni definitivt överväga Samsungs QLED. Denna teknik är väldigt mycket bättre under dessa förhållanden och jag får nog säga att svärtan är mycket bra.
Detta är ju inte helt oviktigt. Vi har mycket ljus in sommartid. Vi har dock skaffat svarta lamellgardiner som fungerar bra,
 
Bart Bart skrev:
Detta är ju inte helt oviktigt. Vi har mycket ljus in sommartid. Vi har dock skaffat svarta lamellgardiner som fungerar bra,
Jag kan lägga till att vissa av samsungs premiummodeller har sk. one connect där alla TVns anslutningar sitter i en separat låda som man kan gömma, detta är ruskigt bra. Deras one remote kontroll funkar riktigt bra också så man kan styra alla delar runt TVn. Ett sista tips är att bestämma sig för vilken TV ni vill ha och sedan köpa den vid black friday för bästa pris. Det går göra fynd om man har lite koll.
 
  • Gilla
Auson
  • Laddar…
Vänta till Black Friday om någon vecka. Kolla upp priserna på Prisjakt redan nu så kan du se om det blir ett fynd.
 
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Köper du OLED så är ska det vara från LG dom uppfann skiten. OLED EVO är senaste tekniken och har enorm bra svärta, då har du även säkrat dig flera år framöver och kan sälja till bra pris om du väljer uppgradera om några år. Just nu är det endast g1 serien som har den tekniken och på black friday kan du nog få en för 15k 55 tum tror jag, annars köp från polen garantin gäller överallt
 
nikasp
P Peter_Ker skrev:
Vänta till Black Friday om någon vecka. Kolla upp priserna på Prisjakt redan nu så kan du se om det blir ett fynd.
Håller med! Jag hade zoomat in mig på några olika modeller så jag var helt beredd och la upp bevakning på Prisjakt. När min QLED sattes ner från 20 till 15 klippte jag till direkt, ståendes på jobbets julfest :)
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
F
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Köper du OLED så är ska det vara från LG dom uppfann skiten. OLED EVO är senaste tekniken och har enorm bra svärta, då har du även säkrat dig flera år framöver och kan sälja till bra pris om du väljer uppgradera om några år. Just nu är det endast g1 serien som har den tekniken och på black friday kan du nog få en för 15k 55 tum tror jag, annars köp från polen garantin gäller överallt
Det sitter väl en LG skärm i varje SONY eller?

Hur är det med ljusstyrkan på OLED? Finns det andra tekniker som funkar bättre i ljusa rum?
 
  • Gilla
Joakim Elfving
  • Laddar…
R
Sen en sak att betänka, en tv kan aldrig vara för stor:cool:
Börjat snegla på större än min 65” som känns liten nu, får se vad årets utbetalning av plus saldot på timmar blir på jobbet:rofl::p:cool:
 
F fsn skrev:
Det sitter väl en LG skärm i varje SONY eller?

Hur är det med ljusstyrkan på OLED? Finns det andra tekniker som funkar bättre i ljusa rum?
Sonys prestigemodell har faktiskt en Samsung OLED. De andra Sonys OLED modellerna har en LG. Sony har dock en egen bildprocessor som betraktas som den bästa.
OLEDS överlägsna kontrastförhållande som är oändligt (helt svart) gör att ljusstyrkan räcker i alla normala rum. Hur ofta tittar du i direkt solljus?
Tråden börjar gå mot nörderi:surprised::surprised:
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det sitter väl en LG skärm i varje SONY eller?

Hur är det med ljusstyrkan på OLED? Finns det andra tekniker som funkar bättre i ljusa rum?
Jo det kan du ha rätt i för vissa modeller, men processorn som renderar bilden är inte lg. Ljusstyrkan är bedrövlig i ljusa rum med dagsljus (inte lampor det märker jag knappt). Har haft flera top of the line tv alltid samma problem bästa rådet ha vänd ifrån fönstret eller investera i mörkläggade gardiner gärna motoriserade för en biokänsla
 
För alla som ska köpa tv ni ska endast överväga lg eller samsung. Alla andra modeller är för sekundärt folk som inte har koll på teknik. /kycklingen tipsar
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.