SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan man montera IKEA dosan till valfri diskmaskin, ex SMEG?
Jajamensan ;), om den har en G3/4" (R20) koppling.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur ofta händer det moderna maskiner får ingen vattenläcka...
Troligtvis inte så ofta, men då min självrisk är på mer än 499:- så känns det ändå tryggt att använda dessa.[/QUOTE]
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan man montera IKEA dosan till valfri diskmaskin, ex SMEG?
Ja, vi har SMEGs kombinerat med IKEAS knycklarn.
 
P Pappa1986 skrev:
Ja, vi har SMEGs kombinerat med IKEAS knycklarn.
Okej vad kul! Det är för ni har ingen avstäningsventil på blandaren då? Vart har ni placerat IKEA dosan?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Okej vad kul! Det är för ni har ingen avstäningsventil på blandaren då? Vart har ni placerat IKEA dosan?
Dosan sitter på en täckskiva och framför den står en figur som typ täcker den lilla dosan :=) och nej, vi har ingen avstängning på blandaren. Fanns inte till den modellen vi ville ha
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan man få se bild :)?
Ska se om jag kan ta en bild imon annars är det den lilla avstängaren med en ljus bakgrund så göms rätt bra
 
M Moxmox skrev:
Diskmaskiner är inte om/off. Den drar mindre under längre tid och använder dessutom mindre vatten.
Vart får du dessa belägg ifrån?
Maskinen öppnar eller stänger ventilen till inlopp, de är 230v rätt på ventilen eller inget.
Antingen ventil öppen eller stängd, inget där emellan.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Rickard.
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Så här står det funkar det här i Stockholm?
Troligtvis men den är eventuellt inte godkänd enligt boverkets-byggregler, finns det ingen information vad max tillåtna tryck är? Vad som rekomenderas kan kanske vara något annat.

BBR är den absoluta mininumnivån man FÅR bygga så det är ett mycket större felsteg att inte följa den jämfört med att inte följa någon av dom 100% frivilliga branschreglerna som t ex säker vatten
 
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur ofta händer det moderna maskiner får ingen vattenläcka...
Ett problem är läckage i alla dessa skarvar det blir på vattenanslutningen och moderna maskiner går snarare sönder mer än gamla maskiner. Försäkringsbolagen brukar tycka att vattnet ska vara avstängt när diskmaskinen inte är igång.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Troligtvis men den är eventuellt inte godkänd enligt boverkets-byggregler, finns det ingen information vad max tillåtna tryck är? Vad som rekomenderas kan kanske vara något annat.

BBR är den absoluta mininumnivån man FÅR bygga så det är ett mycket större felsteg att inte följa den jämfört med att inte följa någon av dom 100% frivilliga branschreglerna som t ex säker vatten
Jo 5 bar är max tillåtna tryck enl blandaren leverantör
 
S
Johhhan Johhhan skrev:
Den är jättesnygg! Men jag hade inte valt en blandare som inte tål högre tryck än 5 bar; det blir lätt läckage.
Jag funderar lite över det här med tryck och branschstandard. Har du själv varit med om läckage pga att blandaren inte tål tillräckligt tryck? Branschstandard tar ju inte hänsyn till faktiska förhållanden. Jag undrar för att jag har en blandare som inte är installerad än, men som inte tål högre tryck än 5bar
 
Rickard.
S SonnyListon skrev:
Jag funderar lite över det här med tryck och branschstandard. Har du själv varit med om läckage pga att blandaren inte tål tillräckligt tryck? Branschstandard tar ju inte hänsyn till faktiska förhållanden. Jag undrar för att jag har en blandare som inte är installerad än, men som inte tål högre tryck än 5bar
BBR är inte en branschstandard utan är en förlängning/förklaring (typ) av plan- och bygglagen. Den förhåller sig inte till nått utan är en lag som alla svenska byggnader måste följa.

Sen som i så mycket annat så är det ju inte så att någon aktivt letar förbrytare.
 
J
S
Rickard. Rickard. skrev:
BBR är inte en branschstandard utan är en förlängning/förklaring (typ) av plan- och bygglagen. Den förhåller sig inte till nått utan är en lag som alla svenska byggnader måste följa.

Sen som i så mycket annat så är det ju inte så att någon aktivt letar förbrytare.
Aha, jag fick höra av rörisen att det var branschstandarden som satte stopp. Men det säljs alltså massor av olagliga blandare i Sverige, och det i sig är inte olagligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.