10 208 läst · 79 svar
10k läst
79 svar
Ny snygg blandare (se hit) saknar diskmaskinsavstängning
Dosan sitter på en täckskiva och framför den står en figur som typ täcker den lilla dosan :=) och nej, vi har ingen avstängning på blandaren. Fanns inte till den modellen vi ville haKycklingen skrev:
Kan man få se bild ?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 436 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 436 inlägg
Troligtvis men den är eventuellt inte godkänd enligt boverkets-byggregler, finns det ingen information vad max tillåtna tryck är? Vad som rekomenderas kan kanske vara något annat.Kycklingen skrev:
BBR är den absoluta mininumnivån man FÅR bygga så det är ett mycket större felsteg att inte följa den jämfört med att inte följa någon av dom 100% frivilliga branschreglerna som t ex säker vatten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Ett problem är läckage i alla dessa skarvar det blir på vattenanslutningen och moderna maskiner går snarare sönder mer än gamla maskiner. Försäkringsbolagen brukar tycka att vattnet ska vara avstängt när diskmaskinen inte är igång.Kycklingen skrev:
Jo 5 bar är max tillåtna tryck enl blandaren leverantörRickard. skrev:Troligtvis men den är eventuellt inte godkänd enligt boverkets-byggregler, finns det ingen information vad max tillåtna tryck är? Vad som rekomenderas kan kanske vara något annat.
BBR är den absoluta mininumnivån man FÅR bygga så det är ett mycket större felsteg att inte följa den jämfört med att inte följa någon av dom 100% frivilliga branschreglerna som t ex säker vatten
Jag funderar lite över det här med tryck och branschstandard. Har du själv varit med om läckage pga att blandaren inte tål tillräckligt tryck? Branschstandard tar ju inte hänsyn till faktiska förhållanden. Jag undrar för att jag har en blandare som inte är installerad än, men som inte tål högre tryck än 5barJohhhan skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 436 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 436 inlägg
BBR är inte en branschstandard utan är en förlängning/förklaring (typ) av plan- och bygglagen. Den förhåller sig inte till nått utan är en lag som alla svenska byggnader måste följa.S SonnyListon skrev:Jag funderar lite över det här med tryck och branschstandard. Har du själv varit med om läckage pga att blandaren inte tål tillräckligt tryck? Branschstandard tar ju inte hänsyn till faktiska förhållanden. Jag undrar för att jag har en blandare som inte är installerad än, men som inte tål högre tryck än 5bar
Sen som i så mycket annat så är det ju inte så att någon aktivt letar förbrytare.
https://fof.se/tidning/2011/2/artikel/hur-kan-dubbelt-sa-lang-tvatt-spara-energiRasmusR skrev:
Kort sagt, mindre vatten behöver värmas mindre men tar längre tid
Aha, jag fick höra av rörisen att det var branschstandarden som satte stopp. Men det säljs alltså massor av olagliga blandare i Sverige, och det i sig är inte olagligt?Rickard. skrev: