Johan1975z skrev:
Tror isen kommer vrida sönder den
Läs gärna hela tråden
 
Haha, ja hela tanken med den här bryggan bygger ju på att han konstruerat den så den ska bli enkel att plocka upp över vintern! :crysmile:

Mycket snyggt får jag säga, den ska ni vara nöjda med! :D:D
 
  • Haha
Zachtionman
  • Laddar…
Ser jäkligt bra ut!

Ett par saker jag funderar på dock nu när jag läser igenom tråden igen:
- Hur har du löst förankringen i botten? Hittade inget om det när jag skummade igenom dina inlägg igen men kan ju ha missat det...
- Tänkte på det där om oron för att dra igång motorn på grunt vatten. Du skulle kunna lägga båten på boj, med anslutning till bryggänden. Tänker att du lägger en boj 10 meter ut. Ena änden av båten i bojen, andra i bryggan. Då kommer båten ut ytterligare en båtlängd.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
instämmer i tidigare inlägg - mkt snyggt, vilket det ofta kan bli när det är nytt och "orört". Blir dock lite fundersam kring några saker:
- Jättesmart att dela på stomme och trall så det blir lättre att ta upp för hand på vintern, helt klart - MEN den konstruktionen gör oxå att trallen inte stabiliserar själva bryggkonstruktionen i sig. Nu vet jag ju inte hur pass mkt påfrestningar av väder, vind och andra båtars trafik ni får där bryggan är, men man ska inte underskatta krafterna i vattnet.
- Skulle rekommendera att ni sätter bryggfendrar längs bryggan om ni skall parkera båten som den är på bilderna - ni kommer inom några få timmar ha börjat klaga ordentliga märken i båtens fribord annars, redan vid den lilla vind som det ser ut att vara på bilderna
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
Du har väl hydraulisk lyft till motorn? Då är det ju enkelt att hissa upp den så att propellern och insuget är närmare ytan när du startar vilket minskar risken för att få in sand.

Vi har en färdigköpt brygga på stålram med avtagbara bryggdäck som tas upp varje vinter. Det fungerar väldigt bra. https://laxen.com/product.html/brygga-ulpukka-ulbx-1-4-4

Så har i efterhand hade jag köpt en rentukka istället som kan rullas i och ur vattnet på flytblocken. http://www.fbmarine.fi/sv/index.php?sida=rentukka-bryggan Har funderat på att sätta hjul på den befintliga bryggan istället. Med pu hjul till skottkärra monterade i lämplig höjd borde det gå att rulla upp allt på land på vintern

 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ser jäkligt bra ut!

Ett par saker jag funderar på dock nu när jag läser igenom tråden igen:
- Hur har du löst förankringen i botten? Hittade inget om det när jag skummade igenom dina inlägg igen men kan ju ha missat det...
- Tänkte på det där om oron för att dra igång motorn på grunt vatten. Du skulle kunna lägga båten på boj, med anslutning till bryggänden. Tänker att du lägger en boj 10 meter ut. Ena änden av båten i bojen, andra i bryggan. Då kommer båten ut ytterligare en båtlängd.
Just nu står ju den fasta delen 200kg på botten stadigt. Flytbryggan sitter bara fast genom gångjärnen. Det funkar bra just nu men jag ska vid tillfälle kasta i ett gammalt betongrör och förankra bryggan till den med kätting, så bör den bättre klara mindre stormar.

Gällande djupet så blev det faktiskt uppåt en meter djupt ute vid bryggan och som toolman skriver så startar jag ju motorn väldigt grunt med tilten. Går jättebra nu :)
 
rampante rampante skrev:
instämmer i tidigare inlägg - mkt snyggt, vilket det ofta kan bli när det är nytt och "orört". Blir dock lite fundersam kring några saker:
- Jättesmart att dela på stomme och trall så det blir lättre att ta upp för hand på vintern, helt klart - MEN den konstruktionen gör oxå att trallen inte stabiliserar själva bryggkonstruktionen i sig. Nu vet jag ju inte hur pass mkt påfrestningar av väder, vind och andra båtars trafik ni får där bryggan är, men man ska inte underskatta krafterna i vattnet.
- Skulle rekommendera att ni sätter bryggfendrar längs bryggan om ni skall parkera båten som den är på bilderna - ni kommer inom några få timmar ha börjat klaga ordentliga märken i båtens fribord annars, redan vid den lilla vind som det ser ut att vara på bilderna
Tack!
Jag har dragit i en handfull 100mm träskruvar i den ovanpåliggande brädan på varje yttersida så det hjälper nog till att stabilisera. Skulle det inte räcka och den blir sned så får jag räta upp och dra i fler skruvar som får lossas varje gång. Fenderlister är fastsatta utmed hela sidan mot båten, repor vill vi inte ha :)
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Kul bygge och smarta lösningar, ska bygga en flytbrygga nu i veckan och snor några av dina lösningar, tex gångjärnet :D

Håller cellplast spiken ihop bra ? Tänkte använda det eller köra 2 plast stänger i varje block som man skruvar ihop med en plastbricka i varje ände, borde hålla ihop rätt bra.

sen tänkte jag fråga om du hade något mellanrum på trallen när du la den eller är den tätt intill, ser inte riktigt på bilderna.
 
B byggarnbob skrev:
Kul bygge och smarta lösningar, ska bygga en flytbrygga nu i veckan och snor några av dina lösningar, tex gångjärnet :D

Håller cellplast spiken ihop bra ? Tänkte använda det eller köra 2 plast stänger i varje block som man skruvar ihop med en plastbricka i varje ände, borde hålla ihop rätt bra.

sen tänkte jag fråga om du hade något mellanrum på trallen när du la den eller är den tätt intill, ser inte riktigt på bilderna.
Kul att det är till nytta för folk, precis det jag hoppades på :D
Cellplasten håller ihop mycket bra med spikarna, betydlig mycket bättre än med cellplastlim som jag använde till min första brygga för ett par år sedan. Se bara till att planera spikarna ordentligt så att det är 4 spikar mellan 2 skivor. Det är lite klurigt om man spikar ihop 3 eller fler skivor.

Se till att skruva fast låsmuttrar på kanterna av gängstången, vid mycket vågor skruvas vanliga muttrar av sakta men säkert.

Trallen lägger jag alltid utan mellanrum, men då är den "färsk" från butik, dvs fortfarande otroligt fuktig från impregneringen. Syns på den då gröna färgen. Nu är det en liten lagom stor glipa. Har du däremot trall hemma som legat ett tag och torkat ut bör du lägga lite glipa från början.

Återkom gärna med bilder och om du kommer på någon mer smart lösning längs vägen.

Då vattennivån i vår sjö varierar kraftigt under sommaren beroende på regn, värme m m så har jag hittills behövt flytta hela bryggan 4-5 gånger. Lyfter själv av trallen på den fasta delen sen puttar jag själv alltihopa med båten liggandes kvar mot bryggan. Lätt som en plätt! Här kommer en bild hur det ser ut hemma idag :)
 
  • Träbrygga med nylagd trall utan mellanrum leder till vit båt och stol vid en lugn sjö vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarnbob och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar :D

Fick leverans av materialet idag, så då kan man börja efter jobb.

Leverans av byggmaterial med frigolit och träreglar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli intressant att se hur man får ihopa detta. Du fäste aldrig frigoliten undertill va ? Utan den sitter bara mellan reglarna.
 
Vet inte vart man redigerar inlägg, men din brygga verkar hålla bra och ser bra ut på den nya bilden :)
 
B byggarnbob skrev:
Tack för snabbt svar :D

Fick leverans av materialet idag, så då kan man börja efter jobb.

[bild]

Ska bli intressant att se hur man får ihopa detta. Du fäste aldrig frigoliten undertill va ? Utan den sitter bara mellan reglarna.
Härligt!
Nej den ligger lös, men eftersom den har så stor flytkraft och träbryggan väger så mycket så ligger de ihop stabilt. Men reglarna runtom frigoliten bör inte ha för mycket mellanrum så att frigoliten kan glida i sidled. Se även spikbanden som sitter i stommen till flytbryggan, de gör så att flytblocken lyfter stommen också. Det underlättar mycket vid iläggning, annars "faller" ju stommen ner innan man fått på o skruvat fast trallen.
 
Snart färdig, har tagit lite bilder på vägen och uppdaterar här när det är klart :p
 
Tack för en mycket bra tråd! :D
 
  • Älska
Zachtionman
  • Laddar…
B byggarnbob skrev:
Snart färdig, har tagit lite bilder på vägen och uppdaterar här när det är klart :p
Har du hunnit färdigt med bygget ännu? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.