12 046 läst · 47 svar
12k läst
47 svar
Ny småbåtsbrygga - En bygglogg
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Nu har vi lagt i den fasta delen för test av vinkeln så att den blir plan när den står på botten. Det har varit ovanligt högt vatten i vinter och det har ännu inte hunnit sjunka undan, så jag måste nog vänta 1-2 veckor till så att vattnet sjunker ytterligare innan vi kan testa den på rätt plats och se att det blir korrekt. Bredden och storleken känns toppen nu när den väl ligger på plats
Stommen för flytbryggan gjordes klar idag också, samt att jag sågade till det mesta av trallen. Så snart är allt byggande klart och dags för iläggning
Stommen för flytbryggan gjordes klar idag också, samt att jag sågade till det mesta av trallen. Så snart är allt byggande klart och dags för iläggning
Kul att följa, ser ut att bli kanonbra!
Är tanken att hantera iläggning och upptagning helt för hand? Vad blir vikten på den tyngsta delen?
Är tanken att hantera iläggning och upptagning helt för hand? Vad blir vikten på den tyngsta delen?
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Japp upptagning för hand är tanken. Vi behöver bara bära upp det 10-15 meter så att det ligger skyddat från vinterns isar och inte ligger i vägen. Tyngsta delen kommer bli stommen för flytbryggan. Jag kommer kunna lyfta bort större delen av trallen som du ser på bilden nedan. Några trallbrädor sitter fast permanent i stommen för att skapa stabilitet och hålla flytblocken på plats vid lyftande. Vikten för denna del blir liiite över 100kg har jag räknat det till. Så ca 50kg per person om man är två, vilket funkar primaG gullegrizen skrev:
Viktigast med att kunna få upp den är att se till att flyttbryggan har ordentliga medar under flytelementen så att man låta den glida på marken. Har flyttat många bryggor där det varje vinter försvinner nya bitar av frigoliten.
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Det är givetvis tänkt på också, tacka vet jag Arkimedes princip! Jag vet vikten och därifrån kan jag räkna ut volymen av vatten som måste undantrångas och därefter få ut vilken höjd över vattnet som bryggan kommer flyta. Står man 2 pers i ett hörn skunker hörnet under vatten, annars är träet alltid över vatten, så det ska inte bli någon viktökning pga det.H hjulia skrev:
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Som sagt kommer vi orka lyfta den över mark så flytblocken kommer inte glida på backen. Har en äldre badbrygga som är 2,40x2m men utan avtagbar trall så den väger bra mycket mer än 100kg. Den orkade jag or min bror lyfta. Fruktansvärt tungt pga den otympliga storleken men det gick. Så denna nya kommer gå primaT topmount skrev:
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Nu är bryggan färdigbyggd, enbart iläggningen återstår! Nu är det ju dessutom långhelg så ambitionen är att få i den under påskhelgen, hoppas även hinna få i båten
Så här ser flytbryggan ut med trallen på...
...och såhär med trallen avlyft. Alla delar lyfts och flyttas enkelt av två personer. Jag skruvade fast plåtband där flytblocken ska ligga så att "montering" vid iläggning blir enklare. Tror faktiskt inte jag kommer behöva skruva fast flytblocken underifrån då ramen är så tung ovanpå dem. Nu återstår bara iläggning - wihoo!
Så här ser flytbryggan ut med trallen på...
...och såhär med trallen avlyft. Alla delar lyfts och flyttas enkelt av två personer. Jag skruvade fast plåtband där flytblocken ska ligga så att "montering" vid iläggning blir enklare. Tror faktiskt inte jag kommer behöva skruva fast flytblocken underifrån då ramen är så tung ovanpå dem. Nu återstår bara iläggning - wihoo!
Stiligt!
Lycka till med sjösättning, både av båt och av brygga!
Glad påsk!
edit: Jag hade nog ändå säkrat blocken underifrån på något sätt. Vågor har en benägenhet att flytta på saker på de mest märkliga sätt. Been there, done that!
Lycka till med sjösättning, både av båt och av brygga!
Glad påsk!
edit: Jag hade nog ändå säkrat blocken underifrån på något sätt. Vågor har en benägenhet att flytta på saker på de mest märkliga sätt. Been there, done that!
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Jag kanske omvärderar när jag väl lagt i bryggan! Sjön vi bor vid är inget jättesjö och vi bor vid en avsmalning i mitten, så det blir aldrig riktigt några vågor att tala om här. Dessutom bor vi in i en vik där det är ytterligare lite skydd mot vågor och vind. Vid hav eller mer öppen plats i sjön skulle jag aldrig våga lämna dem lösaT ToRy skrev:
Ser jättefin ut! Hoppas det kommer funka bra...
Personligen tycker jag konstruktionen ser väldigt underdimensionerad ut. Jag tror tex inte att dina två ”lock” av trall kommer vara så raka och perfekta efter regn, vatten och sol att det blir så enkelt att lägga i eller ta bort locken. Jag tror tyvärr att det mesta kommer böja sig och inte passa efter ett tag!
MEN.... jag är ingen konstruktör och kan inte heller göra en rättvis bedömning om det. Ledsen om jag verkar negativ, absolut inte meningen. Jag hoppas att det kommer funka bra och om inte annat så är det inte värre än att man får göra någon liten justering här och där så det blir bättre. Det får helt enkelt tiden avgöra....
Fin är den iaf!!
Hoppas du får i den i helgen så vi får se helheten!
Personligen tycker jag konstruktionen ser väldigt underdimensionerad ut. Jag tror tex inte att dina två ”lock” av trall kommer vara så raka och perfekta efter regn, vatten och sol att det blir så enkelt att lägga i eller ta bort locken. Jag tror tyvärr att det mesta kommer böja sig och inte passa efter ett tag!
MEN.... jag är ingen konstruktör och kan inte heller göra en rättvis bedömning om det. Ledsen om jag verkar negativ, absolut inte meningen. Jag hoppas att det kommer funka bra och om inte annat så är det inte värre än att man får göra någon liten justering här och där så det blir bättre. Det får helt enkelt tiden avgöra....
Fin är den iaf!!
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Jag är inte heller någon konstruktör ska tilläggas, även om jag faktiskt är en ingenjör. Jag har också haft funderingar om det du nämner men för att bygga en så pass gedigen brygga att allt kommer se oförändrat ut efter naturens påverkan skulle den bli så pass tung att vi behöver ha hit kranbil varje vår och höst, och det går ju inte. Så det är en medveten kompromiss. Den äldre brygga vi haft i 3 somrar nu har blivit lite sned av förvaring på lutande mark och påverkan av is - men den flyter och uppfyller sin funktion lika bra som när den var nyC crazytok skrev:Ser jättefin ut! Hoppas det kommer funka bra...
Fin är den iaf!!
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Nu ska ni få se på grejer, för nu är den klar och sjösatt!
Denna gång monterade vi lite pö om pö, men vid upptagning till hösten och iläggning nästa vår tror jag inte det kommer ta längre än 1 timma per gång, riktigt smidigt gick alltihopa! Vikten var bra och allt passade som det skulle. Tror även det kommer göra det nästa säsong då jag lämnat lite utrymme för att vissa delar kan förändra form under året.
De hemmabyggda gångjärnen känns faktiskt riktigt bra. Stor dimension (M16) på gängstången skapar en stabil konstruktion och den glider helt tyst när man går på bryggan. Överhängen vid gångjärnen gör att det blir en minimal glipa. Flytbryggan ligger väldigt stilla bara med förankring i gångjärnen. Mycket tack vare att gängstången och öglebultarna är så lika varandra i dimension så det finns inget "wiggle-room".
Båten kom i den också i helgen så nu är våren officiellt invigd här hemma! Ligger ny prydligt förtöjd i brygggan. Det blev ett bra djup längs ut så det gick fint att starta båten tillagd vid bryggan
Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda här hemma
Denna gång monterade vi lite pö om pö, men vid upptagning till hösten och iläggning nästa vår tror jag inte det kommer ta längre än 1 timma per gång, riktigt smidigt gick alltihopa! Vikten var bra och allt passade som det skulle. Tror även det kommer göra det nästa säsong då jag lämnat lite utrymme för att vissa delar kan förändra form under året.
De hemmabyggda gångjärnen känns faktiskt riktigt bra. Stor dimension (M16) på gängstången skapar en stabil konstruktion och den glider helt tyst när man går på bryggan. Överhängen vid gångjärnen gör att det blir en minimal glipa. Flytbryggan ligger väldigt stilla bara med förankring i gångjärnen. Mycket tack vare att gängstången och öglebultarna är så lika varandra i dimension så det finns inget "wiggle-room".
Båten kom i den också i helgen så nu är våren officiellt invigd här hemma! Ligger ny prydligt förtöjd i brygggan. Det blev ett bra djup längs ut så det gick fint att starta båten tillagd vid bryggan
Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda här hemma