7 588 läst · 56 svar
8k läst
56 svar
Ny med eget avlopp, ska det se ut såhär? (Varning för bild)
I min smak har du lite väl "grisigt" i de sista 2 kamrarna och gegget som flutit ut i utgången på brunnen( t rör) borde inte finnas där.
Så mitt tips är
1 ta en slev/ sil och rensa ytan på kammare 2 och 3.
2 Efter slamtömingen( går inte alls att avgöra på din bild om de behövs, man måste som sagt ner med en pinne eller planka för att bedöma) så fyll upp med vanlig vatten i kammare 3 så brunnen är "full" igen.
Annars riskerar du att skiten rör sig genom kamrarna innan nivån är rätt igen
Så mitt tips är
1 ta en slev/ sil och rensa ytan på kammare 2 och 3.
2 Efter slamtömingen( går inte alls att avgöra på din bild om de behövs, man måste som sagt ner med en pinne eller planka för att bedöma) så fyll upp med vanlig vatten i kammare 3 så brunnen är "full" igen.
Annars riskerar du att skiten rör sig genom kamrarna innan nivån är rätt igen
Mixade budskap nu, men då försöker jag rensa lite i kammare 2/3 och se till att vattenmängden håller sig samma.
Dum fråga, hur kan den svämma över? Tycker alla kamrarna har relativt ”låg” nivå så vad skulle krävas för att eländet skulle svämma över?
Dum fråga, hur kan den svämma över? Tycker alla kamrarna har relativt ”låg” nivå så vad skulle krävas för att eländet skulle svämma över?
Svämma över gör det om de blir stopp mellan kammarna eller om din efterbehandling av 3 kam är fullT tunellm skrev:
Av just den anledningen är det viktigt att inget utom vätska rinner ut i t-röret.
Tog tag i detta direkt, tog två pinnar från ett trasigt staket, en sil från IKEA, en bricka och en skruv .. gick över förväntan!
I de två bakre kamrarna var det bara ytligt, typ en fet vit hinna blandat med lite avloppsmojs .. lyfte över det till den första kammaren och ”gick ner på djupet” i båda men hittade inget mer. Tog pinnen utan silen och rörde om i den första kammaren för att lossa lite på locket.
Visst ser det bättre ut nu?
I de två bakre kamrarna var det bara ytligt, typ en fet vit hinna blandat med lite avloppsmojs .. lyfte över det till den första kammaren och ”gick ner på djupet” i båda men hittade inget mer. Tog pinnen utan silen och rörde om i den första kammaren för att lossa lite på locket.
Visst ser det bättre ut nu?
Där ser man, det är en infiltrationsbädd efteråt, gick och luktade lite i ventilationsröret (läste att om det luktar avlopp/skit så kan det vara stopp) men det luktar just ingenting därifrån. Men det var lite ”fult” på marken. Kan gå ner och ta kort.A Alexn72 skrev:
Kan man göra något för att säkerställa att det inte är stopp där?
Här är det jag menade, är bara en sån fläck runt ventilationsröret, resten ser ”okej” ut eller vad man ska säga
Ah det har jag, ett är i höjd med brunnen och ett är nere vid infiltrationen, det jag tog kort på är det vid infiltrationen.A Alexn72 skrev:
Det uppe vid brunnen har jag kollat ner i ett par ggr och det har alltid varit torrt och är så nu också. Antar att jag får sticka ner en pinne i det nere vid infiltrationen för att se om det också är torrt
Jämför med min bild så ser du skillnad.T tunellm skrev: