Fundering, ska de sitta ett sådant rött pvcrör på inloppet? Inloppet slutar under vatten och borde riskera att det kan bli stopp.
 
T
A AndersS skrev:
Jämför med min bild så ser du skillnad.
Jo där blev det rätt tydligt, efter min rensning ser det väl bättre ut? Visserligen lite grumligt hos mig men antar att jag skulle behöva spola igenom rätt mycket vatten för att det ska försvinna va?
 
T
A AndersS skrev:
Fundering, ska de sitta ett sådant rött pvcrör på inloppet? Inloppet slutar under vatten och borde riskera att det kan bli stopp.
Om du menar hos mig så är jag rätt säker på att det slutar över vatten, ska ta en bättre bild
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundering, ska de sitta ett sådant rött pvcrör på inloppet? Inloppet slutar under vatten och borde riskera att det kan bli stopp.
om du menar inlopp i 3kam så ska där inte sitta något men man borde lägga röret så det ligger ovan nivån när man bygger anläggningen
 
T
A Alexn72 skrev:
om du menar inlopp i 3kam så ska där inte sitta något men man borde lägga röret så det ligger ovan nivån när man bygger anläggningen
Här är en bättre bild, det är ovanför vattenytan
 
  • Närbild på skadat svart objekt med rost och smuts vid kanten, möjligen del av fordonskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
T tunellm skrev:
Här är en bättre bild, det är ovanför vattenytan
Efter din rensning ser det bra ut i brunnen.
Aldrig slam i kammare 2 och 3 eftersom risken då är stor att slam följer med ut i infiltrationen och sätter igen denna.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Där ser det helt ok ut, det var bilden i #25 som lurade mig.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
N Nalleman64 skrev:
Efter din rensning ser det bra ut i brunnen.
Aldrig slam i kammare 2 och 3 eftersom risken då är stor att slam följer med ut i infiltrationen och sätter igen denna.
Grymt, tack för informationen! Får hålla ett närmare öga och se hur det artar sig. Är det någon idé att spola igenom kammare 2/3? Vattnet där är fortfarande aningen grumligt men ser inga större körvar
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Grymt, tack för informationen! Får hålla ett närmare öga och se hur det artar sig. Är det någon idé att spola igenom kammare 2/3? Vattnet där är fortfarande aningen grumligt men ser inga större körvar
Spola igenom är mycket dumt.
Ska du spola igenom så ska du tömma från kammare 1 och sen fylla på kammare 3

Låt de stå några dagar och återkommer med nya bilder
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
Spola igenom är mycket dumt.
Ska du spola igenom så ska du tömma från kammare 1 och sen fylla på kammare 3

Låt de stå några dagar och återkommer med nya bilder
Då skippar jag det, yes jag kollar igen efter helgen!

Stort tack till alla som bidragit med hjälp!
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Stort tack till alla som bidragit med hjälp!
Inget bidrag direkt men...
Så här såg vår trekammarbrunn ut 2017 efter sju år.
Tyckte den funkade bra de tio år vi bodde där.
Enda åtgärd jag gjorde var att fixa ventilationen upp över hustaket,
så vi slapp skitlukten nere vid marknivå.
Ventilationen gick från infiltrationen genom alla rören och upp till taket på boningshuset.
Öppen avloppsbrunn, vatten, synlig rörledning, smuts, locket är avtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inget bidrag direkt men...
Så här såg vår trekammarbrunn ut 2017 efter sju år.
Tyckte den funkade bra de tio år vi bodde där.
Enda åtgärd jag gjorde var att fixa ventilationen upp över hustaket,
så vi slapp skitlukten nere vid marknivå.
Ventilationen gick från infiltrationen genom alla rören och upp till taket på boningshuset.
[bild]
Tack för input! Den där ser ju ”grisigare” ut än vad min gjorde innan jag gick loss med silen och du säger ett det fungerade bra, det är många olika bud i den här tråden!

Jag hittade förresten den här länken i en annan tråd, https://avloppsguiden.se/wp-content/uploads/2018/06/avloppsguidenchecklistaavloppv2.pdf

Klipper in en bild från ”Checklistan”
 
  • Svensk text om slamavskiljare för avloppshantering och checklistor för ett grönt avloppssystem. Diagram och punktlista inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om man har fasta partiklar i kammare 3 som rinner ut i i filtrationen så "fungerar" anläggningen. Skillnaden är bara hur länge.
Sätter infiltrationen igen så är det bara att gräva upp och göra om.
Därav inga fasta partiklar i kammare 3.
Och fylla på vatten efter tömning i kammare 3.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
Även om man har fasta partiklar i kammare 3 som rinner ut i i filtrationen så "fungerar" anläggningen. Skillnaden är bara hur länge.
Sätter infiltrationen igen så är det bara att gräva upp och göra om.
Därav inga fasta partiklar i kammare 3.
Och fylla på vatten efter tömning i kammare 3.
Menar du att man ska fylla på kammare 3 efter en slamtömning? Det gjorde jag inte senast
 
T
E Ecis skrev:
Du slår sönder beläggningar på ytan. Nedbrytningen i brunnen ökar, och lukten kommer luftas bort. Kort sagt, du hjälper brunnen fungera bättre med hjälp av att den naturliga nedbrytningen blir bättre.
Sorry jag glömde svara på detta när jag höll på med mina äventyr, kan jag läsa mer om detta någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.