T Tomas Falk skrev:
Glömde säga att Hero är fel modell, bra pump men klumpig högre och fyrkantig, bygger mer framåt gjorde själv misstaget men löste det ändå.
nu sitter den något för nära taket ovanför dörren 7-8 cm. Den är alldeles för stor att ha ovan ytterdörr om innerhöjden är 240cm.
andra modeller är betydligt smäckrare. Heros fördel lär att sensorn skannar av området och sedan riktar värmen åt det kalla området.
vår pump värmer ovanvåning samt vardagsrum genom spaljé på höger sida, vänster sida sköter kök hall mm
Hero ser bra ut på filmen och då ser det bra ut, man tänker inte på att det är en jättestor klump, så byt modell så funkar det nog
Ja jag kommer reklamera om det inte blir bättre.
 
Här hittade jag en bild på att det ska vara ett visst avstånd till väggarna. Det står dock inget i text om varför. Så kylteknikern kan säga lite vad han vill utan att jag kan säga emot. Han är experten och jag är en okunnig kund.
 
  • Instruktioner och diagram för installation av vägggenomföringar och anslutningskablar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag skrev till Mitsubishis support men de säger bara att de hänvisar till manualen. De är fullständigt hopplösa. De ger inte svar på någonting. Jag frågar dem om det påverkar tempsensorn att väggen är för nära, men jag får bara ett kort svar tillbaka där det står "se manualen".
 
  • Gilla
Zajko
  • Laddar…
Fråga vilken sida i manualen du ska titta på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
En del av anledningarna är att delar av lufttillförseln tas från sidorna, det är inte enbart ovanifrån som intaget sker - blockeras tillförseln upp längs sidorna så kommer tillgången på in-luft att begränsas. Du verkar även ha det tajt över upp mot snedtaket. Tänk dig luftflödet som en vätska så är det lättare att förstå flödesdynamiken kring sådana här enheter.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En del av anledningarna är att delar av lufttillförseln tas från sidorna, det är inte enbart ovanifrån som intaget sker - blockeras tillförseln upp längs sidorna så kommer tillgången på in-luft att begränsas. Du verkar även ha det tajt över upp mot snedtaket. Tänk dig luftflödet som en vätska så är det lättare att förstå flödesdynamiken kring sådana här enheter.
Det är svårt när kylteknikern säger att allt är som det ska och mitsubishis support inte kan ge ett svar.
 
useless useless skrev:
Fråga vilken sida i manualen du ska titta på.
Gjorde det nu.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Bor i ett hus med elradiatorer och den förra luftvärmepumpen behöve bytas ut eftersom den blåste ut mögel (den var gammal). Men jävlar vad varmt det blev i huset med den.
Har köpt en Mitsubishi Hero 2.0 LN25. Kylteknikern installerade den för några veckor sedan. Värmer upp huset med endast pumpen. Men denna pumpen värmer ingenting. Huset är svinkallt även om jag har den inställd på 30 grader. Kylteknikern har varit här och tittat, men han säger att allt är som det ska vara. Vad kan vara fel egentligen?
Går det inte köpa en trådlös eller trådbunden temperaturgivare till innerdelen du kan montera i något rum längre bort?
Känns ju som att pumpen tror att den håller rätt temperatur pga att den är så intryckt o inbyggd i trapphuset.
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Jag skrev till kylteknikern och frågade om detta med att den kanske sitter för tight och det där med luftintaget. Får se vad han svarar. Om han har satt pumpen felaktigt så får han gott komma och flytta ner den eller byta modell. Det tänker inte jag betala extra för. Det är på hans rekommendationer jag har gjort detta.
har installatören programmerat bort ögat? och eller programeraT
DETTA RÄTT?
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Den förra modellen var en gammla electrolux från ca 2006. Den var inte lika kraftfull. Scop-värdet låg på 3. Heron ligger på 5.
scop värmer inte så det kan du bortse helt ifrån
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
A
M Förstagångsköparen skrev:
Han kom och tittade igen nu. Han sa att tempsensorn sitter på ovansidan så att det inte spelar någon roll om det är väggar på sidorna. Han sa att vi ska stänga alla ventiler för att uppleva mer värme.

Men om vi stänger alla ventiler så blir det ju dålig luft. Den förra luftluften hade inte detta problemet. Så varför skulle det bli ett problem nu...
han har fel!
 
A
X xxargs skrev:
Om gamla maskinen blåste ut mögel så är det en rengöringsfråga och var förmodligen mycket billigare att åtgärda än en helt ny LLVP - som i det här fallet inte löser problemet tillfredsställande som lök på laxen.


Alla innerdelar samlar på sig smuts med tiden och vid AC-drift eller avfrostningsperioderna blir fuktiga och det börja växa i dem och regelbunden rengöring av filtren är ett måste om de skall bibehålla både hygien och värmekapaciteten. - jag har själv gått på den snytingen nyligen i hur mycket det gör för uppvärmningskapaciteten.

djuprengöring kan också behöva göras då och då det som inte fastnat på filtren kan en liten del av det klibbat på ytorna på flänsarna i innerdelen (mycket av det försvinner om det i AC-drift producerar mycket kondens en längre tid - men inte allt) och därför behövs en djupare rengöring då och då.
Säljare ger inte ut den informationen någonsin!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
A
T Tomas Falk skrev:
Glömde säga att Hero är fel modell, bra pump men klumpig högre och fyrkantig, bygger mer framåt gjorde själv misstaget men löste det ändå.
nu sitter den något för nära taket ovanför dörren 7-8 cm. Den är alldeles för stor att ha ovan ytterdörr om innerhöjden är 240cm.
andra modeller är betydligt smäckrare. Heros fördel lär att sensorn skannar av området och sedan riktar värmen åt det kalla området.
vår pump värmer ovanvåning samt vardagsrum genom spaljé på höger sida, vänster sida sköter kök hall mm
Hero ser bra ut på filmen och då ser det bra ut, man tänker inte på att det är en jättestor klump, så byt modell så funkar det nog
Inga fel på Hero!
bara på säljare och installatörer samt i viss mån brukare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
M Förstagångsköparen skrev:
Här hittade jag en bild på att det ska vara ett visst avstånd till väggarna. Det står dock inget i text om varför. Så kylteknikern kan säga lite vad han vill utan att jag kan säga emot. Han är experten och jag är en okunnig kund.
Den bilden gäller säkert avstånd för monteringsplåten. sen bygger innedelen lite till
 
  • Gilla
Milix
  • Laddar…
Nuvarande situation:
Kylteknikern säger att luftluften sitter bra där den sitter. Han säger att han ska komma och se om man kan fylla på mer gas och se om det hjälper. Ha verkar inte ha koll på var tempsensorn sitter. Varken kylteknikern eller mitsubishis support kan ge mig svar på om det är ett problem att väggarna är så nära luftluften.

En fråga som jag inte har fått svar på än:
Kan jag reklamera varan om det inte blir bättre? Eller kan kylteknikern vägra på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.