Leafbranch Leafbranch skrev:
Ja, kan så vara att det bara är köldmedium i utedelen.

Hittade denna tex:

R290
REFRIGERANT
This AIR-TO-WATER HYDROMODULE + TANK operates in
combination with an outdoor unit containing refrigerant R290.

Nummer 13 "Expansion vessel" ?

[bild]
Troligtvis har de inte skjutit in något rör innan de pressat ordentligt eller att de inte gradat ordentligt så någon oring lämnat sin plats.

• Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Och det såg ju ut som att det är ett expansinskärl i den nya pannan.

• Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Troligtvis har de inte skjutit in något rör innan de pressat ordentligt eller att de inte gradat ordentligt så någon oring lämnat sin plats.
Finns ju två 90-graders kopplingar precis ovan hinken så den läckan borde gå snabbt att lokalisera iaf.

• Gilla
Leafbranch och 1 till
  • Laddar…
Har felanmält till Zave. Får se hur det löser sig.

Fick 0 bar vattentryck idag och det fick väldigt snabbt. Kom hem från jobbet och såg att trycket var strax över 0,9 BAR. Ca 45 min senare var jag fårbi igen och då var ser 0.00 bar utan felkod, jag kanske kom precis när det hände för annars brukar den ge fel kod. Fylld på snabbt till 1,2 bar iallafall. Nej, så här går inte leva, en värmepump vill man helst kunna slippa oroa sig över, speciellt nu på vintern.

Fundersamt att trycket periodvis tappas snabbt, med tanke på det troliga läckaget så borde det väl gå sagt men säkert ner?

Jag ser ju också att den tappar ur sig vatten (droppar) relativt ofta i golvbrunnen men verkar inte tappa något tryck märkbart vid tillfället. När detta händer så är radiatorerna alltid ljumna... någon process den gör.

Redigerat:
H
Leafbranch Leafbranch skrev:
Har felanmält till Zave. Får se hur det löser sig.

Fick 0 bar vattentryck idag och det fick väldigt snabbt. Kom hem från jobbet och såg att trycket var strax över 0,9 BAR. Ca 45 min senare var jag fårbi igen och då var ser 0.00 bar utan felkod, jag kanske kom precis när det hände för annars brukar den ge fel kod. Fylld på snabbt till 1,2 bar iallafall. Nej, så här går inte leva, en värmepump vill man helst kunna slippa oroa sig över, speciellt nu på vintern.

Fundersamt att trycket periodvis tappas snabbt, med tanke på det troliga läckaget så borde det väl gå sagt men säkert ner?

Jag ser ju också att den tappar ur sig vatten (droppar) relativt ofta i golvbrunnen men verkar inte tappa något tryck märkbart vid tillfället. När detta händer så är radiatorerna alltid ljumna... någon process den gör.
Har du inte fått skräp i säkerhetsventilen för radiatorkretsen?
Vilken av säkerhetsventilerna är det som läcker?

H H-Thomasson skrev:
Har du inte fått skräp i säkerhetsventilen för radiatorkretsen?
Vilken av säkerhetsventilerna är det som läcker?
Jag vet inte vilket mer än att det är från ett kopparröret längst ner som går ut till brunnen. Som sagt så verkar att den avbryter uppvärmningen av elementvattnet när det droppar.

Det jag kommer åt att skruva på om jag tar bort fronten på pumpen ser ni på bild. Men vet inte om det på verkar det som åker ut i golvbrunnen.

• Hand i skyddshandske håller skadad isolerad rörledning nära väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation med koppar- och plastledningar samt ventiler inne i ett skåp, kanske för vatten eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag hände det igen, Felkod H21 för vattentrycket. Hade tidigare idag runt 1,15 bar. Det händer plötsligt utan att jag märker det. Var tar vattnet vägen?

Det känns dock som om att jag hittat ett sammanträffande, men jag är inte helt säker.

När min fru duschar, alltså ganska länge och varmt. Är jag ute och cyklar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.