11 253 läst · 66 svar
11k läst
66 svar
Ny installation av LVVP
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Jag skriver till säljaren om dessa tre åtgärder, jag strunter i kabeldragningen tror jag även om jag inte är nöjd där heller.Viktigare med funktionen som ni pratar om.
I värsta fall får jag snacka med VVS:aren igen men som sagt vill han ha betalt för mer arbete. Men jag tänker att detta ska ingå i en installation, och att jag inte ska behöva vara på plats och säga till vad som ska göras vid installationstillfället.
I värsta fall får jag snacka med VVS:aren igen men som sagt vill han ha betalt för mer arbete. Men jag tänker att detta ska ingå i en installation, och att jag inte ska behöva vara på plats och säga till vad som ska göras vid installationstillfället.
13th Marine skrev:
Enligt Zave och Pumpexperten ingår inte dessa funktioner i en standardinstallation.C Cerb skrev:
Hade en an VVS:are här igår som kollade på systemet som är "Panasonic Pro Partner" likt Pumpexperten, men han sa bara att de skulle installerat "riktiga grejer" så som:
1. Isolera kablarna ute med rätt isolering (Fel enligt lokala VVS:aren)
2. Påfyllningsventilen
3. Säkerhetsventil till värmesystemet
Sen köper jag att allt inte kan vara perfekt gjort och estetiskt vackert.
Tråkigt att man ska behöva betala extra för sådana grundläggande saker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Har du betalat?
Jag ställer mig frågande till om denna installation kan kallas fackmannamässig.
Jag hade övervägt att ta in en offert på att fixa det hela, och dragit av det från den fakturerade summan.
Vad hade du innan där, och hur såg det ut?
Jag ställer mig frågande till om denna installation kan kallas fackmannamässig.
Jag hade övervägt att ta in en offert på att fixa det hela, och dragit av det från den fakturerade summan.
Vad hade du innan där, och hur såg det ut?
Jag har tyvärr betalt hela fasta summan + faktura på extra kopparrör i efterhand.13th Marine skrev:
VVS:aren som var här igår ska ta fram en offer på de punkter som jag skrev ovan men han hade väldigt mycket att göra så kunde ta en stund. Han tyckte som sagt att de inte kunnat vara ”Experter” och att de inte skulle installera det som de gjort… men verkar inte vara några regler på att man måste ha dessa ventiler etc.
Jag hade tidigare en elpanna vid namn Värmebaronen Elomin som förmodligen var ett gäng år innan vi flyttade in.
Bilder på tidigare elpanna
Nedan står vad som ingår i deras enda valbara instalaltion.13th Marine skrev:
Finns inget nämnt om vad som specifikt ingår.
Jag har pratat med hitintills två VVS:aren som säger att detta inte är fackmannamässig gjort i dessa avseenden.
Zave och Pumpexperten säger att detta inte ingår och Panasonic själva säger att de inte kan göra något då instalaltion inte registrerat maskinen på garanti vid installation, därför är det då Zaves ansvar.
Det här ingår vid en standardinstallation
- Avemballering och uppackning av värmepumpen
- Genomgång av installation
- Installation av värmepumpen med upp till 5 meters rördragning (kylrör eller vattenrör vid Monoblock)
- En håltagning och tätning i trä, tegel (inte mexitegel) eller leca
- I standardinstallationen ingår ej inkoppling i el-central utan bara inkoppling på befintlig anläggning med max 10 meter från inne- eller utedel.
- Igångkörning och användarinstruktion till kund i samband med installation
- Grovstädning
Material som ingår vid installation
- Isolerade kylrör vid split-maskiner eller vattenrör 5 m vid köp av monoblock
- I installationen ingår VVS-material och den arbetstid som behövs för att installera mot de befintliga uttagen vi ska ansluta mot. Inkoppling mot befintligt radiator och vattensystem max 2,5 m (max 10 meter totalt)
- Intern styrkabel 5 m
- PVC-kanaler 5 m
- Erforderligt förbrukningsmaterial för standardinstallation
Viktigt – läs igenom nedan förutsättningar
- Värmepumpen ska finnas på plats när installatören anländer
- Ytan där utomhusdelen ska stå skall vara förberedd för installation, plan yta vid markstativ
- Ytan där inomhusdelen ska stå skall vara färdig att installera på och rivning samt demontering gjord innan installationen påbörjas. Om detta ej är klart debiteras kund för väntetid alternativt bomkörning
- El-installation från säkerhetsbrytare i anslutning till värmepumpen, uppgradering av matarkabel samt kabeldragning ingår ej. Beställning av el-installation är kundens ansvar och arbetet måste vara färdigt innan värmepumpen skall installeras
- Montering av utomhusdelen sker på markstativ
- Avbeställning av installation måste ske senast 24 h innan bokad tid
- In- och utbärning kan väljas till och genomförs så att minsta möjliga påverkan uppstår på och i fastigheten. Vi täcker t.ex. golvet med plast eller papper för att undvika nedsmutsning (görs ej i ”grovrum”). Kunden bör dock lägga ut skyddsskivor för att minimera risken för repor och jack i golven
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Ser ut som att du hade de saknade funktionerna inbyggda i förra pannan.
Jag hade hävdad att detta skulle falla under material som ska ingå:
"I installationen ingår VVS-material och den arbetstid som behövs för att installera mot de befintliga uttagen vi ska ansluta mot."
Det står ingenstans att Avstängings-, säkerhets- och påfyllningsventiler ska finnas.
Eventuellt kan det finnas säkerhetsventiler i pumpen, men hittar ingen manual till den.
Sen friskriver de sig lite löst från expansionskärlet då de listar den under tilläggskostnader.
Svårt att komma med tvärsäkra svar på ett forum, rekommenderar att ta en koll med exempelvis konsumentvägledare eller Hallå konsument.
Jag hade hävdad att detta skulle falla under material som ska ingå:
"I installationen ingår VVS-material och den arbetstid som behövs för att installera mot de befintliga uttagen vi ska ansluta mot."
Det står ingenstans att Avstängings-, säkerhets- och påfyllningsventiler ska finnas.
Eventuellt kan det finnas säkerhetsventiler i pumpen, men hittar ingen manual till den.
Sen friskriver de sig lite löst från expansionskärlet då de listar den under tilläggskostnader.
Svårt att komma med tvärsäkra svar på ett forum, rekommenderar att ta en koll med exempelvis konsumentvägledare eller Hallå konsument.
Jag väntar just nu på offert från lokal VVS:are för att bland annat montering av backventil till inkommande vatten och några andra radiator relaterade saker i samma veva.
Jag har dock ett ”drift problem” med LVVP. Den tappar vattentrycket periodvis som jag tror borde bero på luft i radiatorer men samtidigt, borde det verkligen hända efter 1,5 månader ? Men det kanske kommer mer luft i systemet när trycket gick ner på noll vid ett tillfälle?
Sen kondenserar det (hoppas jag) och ingen läcka från yttrvägen
Det luktar inget. Jag kan inte se var det droppar men på mindre än ett dygn så är skålen på bild fylld till ca 1 cm. Är detta ett fel?
Jag har dock ett ”drift problem” med LVVP. Den tappar vattentrycket periodvis som jag tror borde bero på luft i radiatorer men samtidigt, borde det verkligen hända efter 1,5 månader ? Men det kanske kommer mer luft i systemet när trycket gick ner på noll vid ett tillfälle?
Det luktar inget. Jag kan inte se var det droppar men på mindre än ett dygn så är skålen på bild fylld till ca 1 cm. Är detta ett fel?
Borde vara en läcka och angående vattentrycket sitter det expansionskärl i den nya innedelen?Leafbranch skrev:Jag väntar just nu på offert från lokal VVS:are för att bland annat montering av backventil till inkommande vatten och några andra radiator relaterade saker i samma veva.
Ja, vad jag förstår ska det finnas ett expansionskärl, eller det måste det väl?E Emanuel01 skrev:
Angående att det kan vara läckage så ska köldmediumet vara R290 , borde det inte lukta? Eller använder man vatten också? Har fått olika svar på detta. Det är ju liksom rören ut till utedelen.
Redigerat:
Det är väll vattenrör ut? De måste de va. Sitter ju inte expansionskärl i alla värmepumpar och man måste ha ettLeafbranch skrev:
Ja, kan så vara att det bara är köldmedium i utedelen.E Emanuel01 skrev:
Hittade denna tex:
R290
REFRIGERANT
This AIR-TO-WATER HYDROMODULE + TANK operates in
combination with an outdoor unit containing refrigerant R290.
Nummer 13 "Expansion vessel" ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R290 är en luktfri gas.
Men det är väl vatten som cirkulerar mellan enheterna, så läcka är väl troligt.
För det andra ska inte trycket försvinna om det är luft i systemet, trycket är det samma oavsett vilka medium som finns i ett slutet system. Vilket även i detta läge, så är läcka troliga orsaken.
Men det är väl vatten som cirkulerar mellan enheterna, så läcka är väl troligt.
För det andra ska inte trycket försvinna om det är luft i systemet, trycket är det samma oavsett vilka medium som finns i ett slutet system. Vilket även i detta läge, så är läcka troliga orsaken.