Ser inte heller något expansionskärl, men det kanske sitter i maskinen? Inkl tillhörande säkerhetsventil?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser spontant två saker som du själv är inne och tassar på, du har ingen backventil på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren, där saknar du också övertrycksventil.
Om jag inte är ute och cyklar vill du ha ventilen av legionellaskäl.

Sedan ser det ut att vara en vanlig kulventil till påfyllningen på värmesystemet, även där vill du ha en backventil för att inte råka på värmevatten i ditt tappvatten.

Detta är delar för 750kr.

Känns spontant inte fackmannamässigt utfört.
Bytte nyss värmepump själv, dock köpte jag allt av en lokal rörkrökare, och där ingick allt såntdär vid installationen.
Tack för svaret. Då har jag lite mer kött på benen.

Frågan är hur jag ska gå tillväga. Installatören verkar inte veta vad jag menar med backventil tex, han skulle kolla upp det men vill ha betalt.

Borde ingå i Zaves standard installation och verkar finnas regler på detta?
Material som ingår vid installation

  • Isolerade kylrör vid split-maskiner eller vattenrör 5 m vid köp av monoblock
  • I installationen ingår VVS-material och den arbetstid som behövs för att installera mot de befintliga uttagen vi ska ansluta mot. Inkoppling mot befintligt radiator och vattensystem max 2,5 m (max 10 meter totalt)
  • Intern styrkabel 5 m
  • PVC-kanaler 5 m
  • Erforderligt förbrukningsmaterial för standardinstallation

Ångrar mig starkt att jag inte köpte allt lokalt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sedan ser det ut att vara en vanlig kulventil till påfyllningen på värmesystemet, även där vill du ha en backventil för att inte råka på värmevatten i ditt tappvatten.
Exakt hur skulle detta gå till.
Kallvattensidan har ett tryck av 1,5bar som lägst om du har kommunalt VA och värmesystemet ska ligga runt 1bar så länge du inte bor i höghus.

Därtill att kulventilen då faktiskt skulle läcka, vilket mer troligt då skulle öka trycket i värmesystemet tills det att säkerhetsventilen löser ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Exakt hur skulle detta gå till.
Kallvattensidan har ett tryck av 1,5bar som lägst om du har kommunalt VA och värmesystemet ska ligga runt 1bar så länge du inte bor i höghus.

Därtill att kulventilen då faktiskt skulle läcka, vilket mer troligt då skulle öka trycket i värmesystemet tills det att säkerhetsventilen löser ut.
Det som kan gå fel kommer gå fel ;)

Jag har då stått utan vårt kommunala vatten några gånger de senaste åren, eller för den delen haft väldigt dåligt tryck så visst finns det fall där inkommande vatten kan ha lägre tryck än värmesystemet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det som kan gå fel kommer gå fel ;)

Jag har då stått utan vårt kommunala vatten några gånger de senaste åren, eller för den delen haft väldigt dåligt tryck så visst finns det fall där inkommande vatten kan ha lägre tryck än värmesystemet.
Absolut, det kan hända vid dubbelfel, dvs. att man fått tillfälligt lågt tyck och att ventilen läcker.

Jag håller med att man som installatör bör nyttja denna backventil, men vill ändå påstå att risken borde ses som relativt liten.

Dock ska det vara rätt när man betalar ”proffs” såklart.
 
Svårt att se vad som sitter vid golvet, men kan det t.o.m. vara så att det saknas backventil mellan inkommande vatten och VVB? Det vore isf än mer allvarligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det som kan gå fel kommer gå fel ;)

Jag har då stått utan vårt kommunala vatten några gånger de senaste åren, eller för den delen haft väldigt dåligt tryck så visst finns det fall där inkommande vatten kan ha lägre tryck än värmesystemet.
Jag har redan haft lägre vattentryck i värmepumpen en gång. Trycket stod på 0 bar en morgon. Jag hade inte kolla på trycket under någon vecka och förmodligen hade mycket luft släppt från radiatorerna (för de låter mindre nu).

Installatören lämnade med ett tryck på 1,6-1,7 och jag fyllde på vatten var efter.
Jag har nu ett tryck på 1,2 bar.
 
C Cerb skrev:
Svårt att se vad som sitter vid golvet, men kan det t.o.m. vara så att det saknas backventil mellan inkommande vatten och VVB? Det vore isf än mer allvarligt.
Eftersom jag har bristande kunskaper i detta så vet jag ej på rak arm.

Jag har fått tag i en digital instruktionsbok på enheten. Tog tre bilder på komponenterna på innerdelen.
Kanske det är något som förklarar hur de installerat den?
 
  • Instruktioner för installation, borrning av hål, rörinstallation och vattenkvalitetskrav för tankenhet. Innehåller diagram och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniskt diagram för värmesystem, inkluderar delar, tillbehör och positioneringsguide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk illustration för kabelanslutningar, instruktionsmanual, varningsanvisningar, och komponentidentifiering för elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av en typisk rörinstallation med olika komponenter, inklusive värmepump och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till och med manualen verkar rekommendera backventiler och avstängningsventiler.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Till och med manualen verkar rekommendera backventiler och avstängningsventiler.
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Till och med manualen verkar rekommendera backventiler och avstängningsventiler.
Zave vill att jag själv har kontakt med VVS-installatören och att alla installationer är unika, så de tar inget ansvar för detta. Jag pratade med installatören senast idag, han verkade som sagt inte veta vad jag menar med backventil för inkommande vatten. Han snackade någonting om att det finns på vattenmätaren.

Funderar på om man ska ringa Panasonic och fråga, då de är en Panasonic PRO partner.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Zave vill att jag själv har kontakt med VVS-installatören och att alla installationer är unika, så de tar inget ansvar för detta. Jag pratade med installatören senast idag, han verkade som sagt inte veta vad jag menar med backventil för inkommande vatten. Han snackade någonting om att det finns på vattenmätaren.

Funderar på om man ska ringa Panasonic och fråga, då de är en Panasonic PRO partner.
Det kan han mycket väl ha rätt i. Den skyddar vattnet utanför din fastighet.
Det du vill ha är dock en extra mellan VVB och ditt "interna kallvatten" för att skydda kallvattnet i din egen fastighet.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det kan han mycket väl ha rätt i. Den skyddar vattnet utanför din fastighet.
Det du vill ha är dock en extra mellan VVB och ditt "interna kallvatten" för att skydda kallvattnet i din egen fastighet.
"Återströmningsskydd används för att hindra förorenat vatten och andra vätskor från att komma in i tappvatteninstallationer."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/aterstromningsskydd/

Okej, det är rätt uppenbart att de borde installera en sådan. Eftersom min värmepump en gång varit helt trycklös, har jag då fått in smutsigt vatten eller är det lite chans ändå?
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
"Återströmningsskydd används för att hindra förorenat vatten och andra vätskor från att komma in i tappvatteninstallationer."
[länk]

Okej, det är rätt uppenbart att de borde installera en sådan. Eftersom min värmepump en gång varit helt trycklös, har jag då fått in smutsigt vatten eller är det lite chans ändå?
Att trycket på värmesidan i din pump vart lågt spelar ingen roll för den saken skull. Det är om inkommande vatten i din fastighet skulle ha lägre tryck än värmepumpen som skulle vara illa.

Men be de ersätta kulventilen för påfyllning med en riktig påfyllningsventil med inbyggd backventil, och tvinga dem för gudsskull att sätta en backventil mellan kallvatten och VVB.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att trycket på värmesidan i din pump vart lågt spelar ingen roll för den saken skull. Det är om inkommande vatten i din fastighet skulle ha lägre tryck än värmepumpen som skulle vara illa.

Men be de ersätta kulventilen för påfyllning med en riktig påfyllningsventil med inbyggd backventil, och tvinga dem för gudsskull att sätta en backventil mellan kallvatten och VVB.
Tack så mycket för vägledningen.
 
C Cerb skrev:
Att trycket på värmesidan i din pump vart lågt spelar ingen roll för den saken skull. Det är om inkommande vatten i din fastighet skulle ha lägre tryck än värmepumpen som skulle vara illa.

Men be de ersätta kulventilen för påfyllning med en riktig påfyllningsventil med inbyggd backventil, och tvinga dem för gudsskull att sätta en backventil mellan kallvatten och VVB.
De ska inte heller glömma övertrycksventilen på VV-sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.