Har precis blivit nekad bygglov i Uppsala för solceller, området är Q märkt och det är takbeläggning tegelröda pannor i betong eller tegel som gäller.
Trots att jag kunde uppvisa lösningar med tegelröda paneler i rätt lutning osv osv avslag och som det låter i avslaget så räcker det inte med några Tesla pannor i glas då detaljplanen från 2010 uttryckligen kräver takpannor i materialet betong eller tegel.
Nu har det seglat upp en skaplig debatt i Uppsala om detta i och med att halva staden är Q märkt och väldigt många har inte tegelröda eller röda tak utan i stället så har runt 50% skickat upp svarta, gröna, glasliknande skiffer från EC på taken och Stadsbyggnadskontoret värjer sig med att " vi kan inte följa upp hur det ser ut " samtidigt boostar kommunen med att vara den solvänligaste i hela Sverige där man t o m utryckligen på sin miljösida skriver hur noggrann man måste vara vid installation av solceller på Q märkta hus för att få ok, helt j-la galet milt sagt.

Redigerat:
Eftersom dom inte tänker följa upp något är det väl fritt fram att göra som man själv behagar?

Måste man fråga om allt?? Jag har 7.8kw solceller utan bygglov! Funkar lika bra! Så otroligt töntigt med bygglov dör detta.

Vem bryr sig om vem eller vad som behöver elen som man säljer?? Jag får bra betalt för den, anläggningen betald på 5-6år ca, värma vatten med solen, totalt värdelöst om jag inte har pool, eller har värmepump.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Monterade oxå utan bygglov, handläggaren såg väl ingen anledning till att det skulle behövas om de monterades "platt" på taket.

Tanken finns att bara lägga upp dem 5kw jag kan få plats med men när man har grannar som anmäler en för att häcken inte är klippt osv så är man lite försiktigare med att lägga ut en 75-100k bara sådär, tänkte avvakta Boverkets utredning som ska vara klar 01OKT om bygglovsfritt för solceller, men misstänker att det inte kommer gälla Q/K märkta hus....det som retar mest är att det inte är konsekvens rakt över i detta förbaskade veliga Sverige och tillstånd för allt snart får man inte släppa en fjärt utan avgifter eller lov.....detaljplaner måste ses över helt enkelt.

Är det strafftull på tesla taket?

Nej men det är en dyr lösning, mycket bättre och BILLIGARE med standardpaneler (som ju oxå kan integreras ex med GSE integration system.

• Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M magnetens skrev:
Nej men det är en dyr lösning, mycket bättre och BILLIGARE med standardpaneler (som ju oxå kan integreras ex med GSE integration system.
Jag tror inte att de som inte tycker estetiken är väldigt viktig kommer välja ett Tesla-tak eller motsvarande (de är ju inte ensamma om typen). Tycker man däremot att estetiken är viktig så kanske man inte vill ha standardpaneler på sin villatomt öht.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.