Kirre2 skrev:
Det beror väl på vad taket har för lutning och hur huset ser ut.
[bild]

[bild]
Dom här två tycker i alla fall jag inte är särskilt snygga.
Undra hur de tänkt serva dem och om de kollat så takstolarna tål att det är full snölast bara på ena sidan.

Excel
Om tio är finns säkert tegelpannor i solcellsformat med snabbkontakt till läkt. Allt annat vore faktiskt konstigt. Produkten är byggd för extrema volymer som gissningsvis kommer massproduceras.

Problemet är att jag behöver lägga om taket inom en snar framtid, inte vänta 10 år.
Har funderat i flera år på elsoltak, och vill givetvis då ha det integrerat.
Men man måste kunna räkna hem det på max 15 år (helst 10), att ha 20-30 år är ju totalt meningslöst.

Känns inte som allt är på plats ännu. Min tanke har varit pannor med och pannor utan (norr) solseller hade varit bästa lösningen. Tyvärr känns det inte riktigt som det är riktigt moget. Kanske Tesla äntligen bryter den trenden.
Glaspannor är ju ett annat alternativ. Soltech och Bender Carisma är ju absolut ett rätt steg på vägen.
Men återbetalningstiden måste ju vara rimlig.

stefancrs skrev:
Teslas finns med och utan solceller. Menar du lika tunga som tegel eller som betong? ;)
Tegel

yonna skrev:
Tegel
OK :)
Googlade runt lite, cirka halva vikten mot konventionella takpannor säger Tesla själva, men jag har inte sett någon exakt siffra. Tegelpannor är ju inte lika tunga som betong så påståendet gäller kanske inte där.

Qunaki skrev:
Problemet är att jag behöver lägga om taket inom en snar framtid, inte vänta 10 år.
Men man måste kunna räkna hem det på max 15 år (helst 10), att ha 20-30 år är ju totalt meningslöst.

Känns inte som allt är på plats ännu. Min tanke har varit pannor med och pannor utan (norr) solseller hade varit bästa lösningen. Tyvärr känns det inte riktigt som det är riktigt moget. Kanske Tesla äntligen bryter den trenden.
Glaspannor är ju ett annat alternativ. Soltech och Bender Carisma är ju absolut ett rätt steg på vägen.
Jag är i exakt samma läge - behöver byta tak om senast 1 år kanske kan skjuta det två men det är nog max. Skulle så gärna vilja ha Teslas takpannor tillsammans med en Powerwall eller två (eller tre). Håller tummarna för att det rasslar på nu, världen borde vara mogen för detta nu och då kanske vi kan se en liknande utvecklingsexplosion som elbilarna verkar befinna sig i nu.

(Älskar att jag tituleras 'Nykomling' med tanke på att jag lurkat här i 10 års tid nu) :)

Smeddie skrev:
Jag är i exakt samma läge - behöver byta tak om senast 1 år kanske kan skjuta det två men det är nog max. Skulle så gärna vilja ha Teslas takpannor tillsammans med en Powerwall eller två (eller tre). Håller tummarna för att det rasslar på nu, världen borde vara mogen för detta nu och då kanske vi kan se en liknande utvecklingsexplosion som elbilarna verkar befinna sig i nu.

(Älskar att jag tituleras 'Nykomling' med tanke på att jag lurkat här i 10 års tid nu) :)
Hur länge kan man klara sig med bara ny papp på plats? :)

• Gilla
Smeddie
  • Laddar…
Smeddie skrev:
Håller tummarna för att det rasslar på nu, världen borde vara mogen för detta nu och då kanske vi kan se en liknande utvecklingsexplosion som elbilarna verkar befinna sig i nu.
Det får gärna rassla på inom batteriutvecklingen också. De elbilar/elhybrider som finns (och även hus som inte har den lyxen att ha el framdraget) använder egentligen bara vanliga hederliga bly-baserade bilbatterier i större mängder. De kan inte laddas hur snabbt som helst och prestandan är lite sådär. Bland annat IBM och andra aktörer gick ut för flera år sedan med olika forskningsprojekt inom lösningar på bland annat kolbaserade batterier som skulle tåla betydligt mer gällande laddning och prestanda men någon ny information om detta lyser med sin frånvaro.
Jag tänkte att om man verkligen ville gå över till eldrift så finns det garanterat resurser till att klämma fram ny teknik relativt fort men skon verkar klämma någonstans så än så länge känns det lite som en nisch.

stefancrs skrev:
Hur länge kan man klara sig med bara ny papp på plats? :)
Det finns risk att jag återkommer i detta ämne och berättar det :)

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Jag tänkte att om man verkligen ville gå över till eldrift så finns det garanterat resurser till att klämma fram ny teknik relativt fort men skon verkar klämma någonstans så än så länge känns det lite som en nisch.
Onekligen - men (detta kanske bara är personligt önsketänkande) jag tycker det känns som att det börjar släppa. Elbilarna går längre och längre - Teslas är överlägset mycket snabbare än bensindrivna. Laddhybriderna står nästan på kö och batteritekniken släpar lite, de kolbaserade batterierna har jag missat - låter intressant. Håller tummarna och hoppas att jag kommer få bli förste Tesla-takläggaren i Sverige :)

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Smeddie skrev:
Onekligen - men (detta kanske bara är personligt önsketänkande) jag tycker det känns som att det börjar släppa. Elbilarna går längre och längre - Teslas är överlägset mycket snabbare än bensindrivna. Laddhybriderna står nästan på kö och batteritekniken släpar lite, de kolbaserade batterierna har jag missat - låter intressant. Håller tummarna och hoppas att jag kommer få bli förste Tesla-takläggaren i Sverige :)
Du har förhandsbokat? Spännande isf!

Finns ju även andra integrerade lösningar på marknaden som är billigare än Teslataket och även snygga!
Ex denna från soltech som ju leidners här på forumet installerat och skrivit om.finns även likadana plattor utan solceller om man inte vill ha solceller på alla takytor.

Solcellstakpannor på ett hustak med två personer som arbetar med installationen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte alls det är fult, då är man kanske i känsligaste laget, vi har brutet sadeltak, och lagt panelerna längst upp, syns aldrig, om man inte går jättelångt bort, tycker det bara är snyggt!

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Qunaki skrev:

Jag skulle inte lägga solceller, utan hellre lägga glaspannor (det finns ett svensk företag som saluför dessa) och ta reda på värmeenergin under dem. Denna energi kan du sedan använda till varmvatten eller värme. Jag använder dock min inglasning till att ta in värmeenergin och blåser in varmluften rakt in i huset istället, det krävde inte ens någon integration med den övriga värmelösningen. Jag har fortfarande inte räknat på hur mycket jag tjänar på detta, men temperaturrekordet är femtio grader ungefär, vilket värmer upp huset rejält. Trots den kyliga våren så har jag inte värmt huset sedan början av mars. Huset håller ju värmen bra när man höjer inomhustemperaturen ett par grader...

Problemet med att ta tiara värmen är ju att man inte har användning för allt överskott som producerad under juni juli augusti när huset ej behöver värmas upp och förbrukningen till varmvatten och dusch ligger ju vanligen på endast några få kwh/dygn ex 3-10kwh/dygn och resten måste dumpad eller kylas bort (bra om man har en pool)

Solceller är ju då en smartare lösning utan både rör vätska o pumpar och överskottet går automatiskt ut på elnätet och man får dessutom betalt för det.

Självklart kan man ju kombinera dessa system på ett bra sätt om man vill dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.