L
stefancrs skrev:
Då är det nog bara att vänta...

Men enligt vad jag har läst så är det mest ekonomiska i dagsläget solceller som driver en bergsvärmepump. Rätt saftigt investering att byta värmesystem och tak, men man behöver ju inte göra det samtidigt.
Helt sant. Jag tänker mig mer något i stil med att värma varmvattenberedaren och kanske batteri till detta. Men gissar att kalkylen inte kommer att gå ihop och att man fortsätter med luftvärmepump och vanlig sketen el!

Lewdis skrev:
Helt sant. Jag tänker mig mer något i stil med att värma varmvattenberedaren och kanske batteri till detta. Men gissar att kalkylen inte kommer att gå ihop och att man fortsätter med luftvärmepump och vanlig sketen el!
Halland är ju kanske gränsfall för bergvärmepump, men när det kommer till solceller så tittar man ju bara på om man tjänar på det på elförbrukningssidan. Hur mycket förbrukar ni per år idag?

L
stefancrs skrev:
Halland är ju kanske gränsfall för bergvärmepump, men när det kommer till solceller så tittar man ju bara på om man tjänar på det på elförbrukningssidan. Hur mycket förbrukar ni per år idag?
Vi har omkring 13000 kWh idag på dryga 130kvm så det är ganska lågt.

Med de skattesubventioner som finns går det att räkna ihop det. I alla fall om man är generös med ränta och avskrivningstid.

Vad dom sagt innan är att det skulle bli billigare än ett vanligt tak+att istället köpa den el taket producerar, antar dom räknar på 30 år då. Så det blir nog ingen vinst att lägga detta tak istället.

Lewdis skrev:
Vi har omkring 13000 kWh idag på dryga 130kvm så det är ganska lågt.
Det var ju inte alls farligt. Då kanske ni inte behöver så mycket solceller heller. Men bergvärme låter ju inte lönsamt...

L
stefancrs skrev:
Det var ju inte alls farligt. Då kanske ni inte behöver så mycket solceller heller. Men bergvärme låter ju inte lönsamt...
De kallaste vinterdagarna hade jag gärna haft golvvärme i hela huset. Men med oisolerad platta och låg förbrukning är det dumdristigt att satsa på det. Men en öppning för solceller kanske finns i framtiden.

big mike skrev:
Vad dom sagt innan är att det skulle bli billigare än ett vanligt tak+att istället köpa den el taket producerar, antar dom räknar på 30 år då. Så det blir nog ingen vinst att lägga detta tak istället.
Låter precis som en prissättning från Tesla. De skyltade väl med nettopriset, dvs bilens verkliga pris du betalar minus den besparing du skulle göra eftersom den var eldriven. Har för mig detta inte var helt uppskattat av svenska myndighter :D

Redigerat:
L
stefancrs skrev:
De har gått ut med rätt mycket detaljer angående priset: [länk]
Enligt länken är snittpriset 21.85 usd per kvadratfot det motsvarar 233,8 usd per kvadratmeter. Över 2000kr per kvadratmeter tycker jag låter dyrt, men vad vet jag om prisbilden på tak i USA.

Lewdis skrev:
Enligt länken är snittpriset 21.85 usd per kvadratfot det motsvarar 233,8 usd per kvadratmeter. Över 2000kr per kvadratmeter tycker jag låter dyrt, men vad vet jag om prisbilden på tak i USA.
De är också tydliga med att det är dyrare "Up front" än vanligt tak, men billigare på sikt.

Tyvärr blir de väl som vanligt med Tesla, de gör helt rätt grejer men ligger 10 år före sin tid...

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Om man väljer plattor utan solceller så kostar det som ett vanligt tak. De med solceller menar de att blir billigare på sikt. Det med elpriserna i Califoninen.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Tyvärr blir de väl som vanligt med Tesla, de gör helt rätt grejer men ligger 10 år före sin tid...
Hur menar du nu? Har deras lyxbilar varit dåligt tajmade? Verkar model 3 vara tio år för tidig?

G
Det är betydligt billigare att montera traditionella utanpåliggande solcellspaneler på taket. Monterar man panelrna själv så ligger återbetalningstid på ca 10 år! Investeringen r dock lönsam redan första året med en avkastning på 6-8% Så förstår inte varför det ite sitter solceller på fler tak idag... läste en tråd på solcellforum där en medlem har en anläggning som presterar bra även i Kiruna!!!
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/L-ng-terbetalningstid-td5013247.html#a5013303

Så hela Sverige har helt klart bra förutsättningar för solelproduktion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.