Fick hjälp idag så vi körde igång med ett detta moment trots att jag inte var helt klar med jordhögen.

Det vi gjorde var att rikta upp de utstickande reglarna, med lite fall utåt så ev. vatten skall rinna från fasaden. Vi tog vad vi hade hemma och det var lite spillbitar OSB, masonite och gammal trall 28x120. Normalt känns det sådär att att använda gammalt virke, men det håller faktiskt i denna typ av konstruktion hur länge som helst. En trallbräda fick jag skrapa ren från ytskicktet så att det blev trärent.

För att förbereda för spottarna så fixades elen av en sommarledig montör av den äldre stammen.

Skivan som skulle upp var en cembrit royal, den skulle sågas till i formatet 292x112,5 cm och väger då ca 40kg (kändes det som). Det är hur enkelt som helst att såga i denna skiva med en diamantklinga på sågen, även om det blir duktigt smutsigt efteråt. Har sågat tidigare med festools dammsugare påkopplad och luftfiltrena tar dagar att rengöra efteråt.

Sedan var det bara att borra för skruvarna och fräsa hål för spottarna, skruvarna kommer i en förpackning med tvivelaktigt rykte, den mesta av texten var på tyska, så markanden kanske är stor söderut...

Sista bilden är de verktyg som användes och det tog för engångs skull kortare tid att ta fram dem än själva jobbet tog.

Tidsåtgång: 2 man x 6h med mycket raster. Skulle kunnat fixa det på 3h, men det är fortfarande semester.

• WP_000327.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000328.jpg
    Skapa konto
  • WP_000330.jpg
    Skapa konto
  • WP_000331.jpg
    Skapa konto
  • WP_000338.jpg
    Skapa konto
  • WP_000337.jpg
    Skapa konto
  • WP_000344.jpg
    Skapa konto
  • WP_000336.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Fick idag testat ena staget/vagnet till den tänkta trappan innan galv. Har mörkat personer då de inte är tillfrågade om att vara med på bild.
Skall nu fundera på räcken.

• WP_000341_black.jpg
    Skapa konto
Ok, var lite orolig att det var svart arbetskraft :)

Var bilden med verktyg arrangerad, för så där i ordning hamnar aldrig mina grejer :(

Kjell G

Hade verktygen på trappan då det kom en störtskur, så då passade jag på att ta en bild på dagens startelva.
Men har kort på hur det ser ut i boden, där är det inte ordning just nu...

d^_^b

Samma här, men det borde man egentligen göra tummen ner för :S

Bra jobbat!

Kjell G

Sådär, nu var jordhögen borta, krattade bort de värsta stenarna och sådde gräs. Får se om jag klipper till helgen eller bara latar mig.

Ingen golfgreen direkt, men klart bättre än hur övriga gräsytor såg ut innan.

Dagens lagupställning bifogas också, stark insats av krattan som trots skada spelade.

• WP_000354.jpg
    Skapa konto
  • WP_000352.jpg
    Skapa konto
Min kratta är fortfarande i sjukstugan med samma åkomma, vad använde du för att få din i spel igen?

Sjukt läcker trappa! d^_^b Funderar på om det är dags att bygga på enplanshuset med en våning till så att man kan bygga något liknande... :cool:

timmelstad skrev:
Min kratta är fortfarande i sjukstugan med samma åkomma, vad använde du för att få din i spel igen?
Ett krattskaft går inte tvärt av utan fläks av, så hårt lindad eltejp är bra. Min kratta har varit på rehab i 3 år nu, dags att kosta på mig ett nytt skaft.

Tippen skrev:
Sjukt läcker trappa! d^_^b Funderar på om det är dags att bygga på enplanshuset med en våning till så att man kan bygga något liknande... :cool:
Tack, de pengar du sparar på att bygga trappen själv räcker till en halv övervåning ;)
vill ni veta exakta mått och andra varianter kan jag lägga utt detta också.

pbengtsson skrev:
Tack, de pengar du sparar på att bygga trappen själv räcker till en halv övervåning ;)
vill ni veta exakta mått och andra varianter kan jag lägga utt detta också.
Ja, visst vill jag veta det! Berätta mer om trappan! Hmm, en halv övervåning räcker nog åt hundarna... ;)

Det kanske dröjer ett tag med detaljerna kring trappa. Lågger upp det i en egen tråd då jag samlat på mig material.
Men kan kort säga att jag utgått ifrån trappformeln och gjort tappan lite flackare än normalt, detta gör att den blir betydligt enklare att gå ned för än standard trappor.
Lite kort info:
Stegen är 300mm djupa som sådana, med stegdjup 245mm och steghöjd 185mm.
Balken är 120x120 och vagnen bockad plåt 5mm.

Har börjat reka trall till balkonger, har totalt glömt bort hur fult nytryckt virke är. Det jag skall ha är 45x145. Behövs det verkligen vara tryckt?

Ev blir det C24 reglar som är mer kvistfria.

På fredag kommer vagnen, ramper och balkongstommar tillbaks från galv, så nu börjar det dra ihop sig att pricka av några av de större punkterna på listan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.