TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag replikerar till ditt inlägg. Inte cpalms.
Ja, men Cpalms inlägg #50 svarar på frågan på ett bra sätt. Jag behöver inte skriva samma sak en gång till. Jag gör det inte bättre.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Sorry men jag hänger inte med här.
Det förstår jag inte. Är det ordet "problem" du inte förstår? Just hans användning av det ordet är det han inte förklarar.

M
engs engs skrev:
”När du använder Självbevakning får du dessutom ett säkerhetsemblem på Ratsit.se, det fungerar på samma sätt som en larmdekal på en fastighet – dvs. bedragaren väljer hellre någon annan att ID-kapa.”

Intressant marknadsföring, de säger alltså rakt ut att kriminella använder deras tjänst i syfte att leta folk att ID-kapa, så man kan betala en beskyddaravgift?

Det rimliga måste vara att begränsa denna tillgång digitalt. Vill man ta reda på några uppgifter vore det väl lämpligt att man får gå till en myndighet, legitimera sig, för att få leta upp en viss person. Kan ju ha ett syfte för journalister och så, tänker då inte för att lista kändisars inkomst utan kanske leta efter korruption bland politiker och så.
Ja jag håller med, allt detta är vansinne! Tänk om man var tvungen att identifiera sig med bankid för att kolla nåns regnummer, adress osv. Vilka bra elektroniska spår polisen hade att gå på vid en bilstöld, inbrott osv. Jag förstår varför många börs-vd'ar köper en BR-tvåa i centrala städer bara för att inte visa vart dom bor.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det rimliga måste vara att begränsa denna tillgång digitalt. Vill man ta reda på några uppgifter vore det väl lämpligt att man får gå till en myndighet, legitimera sig, för att få leta upp en viss person.
Legitimera sig för att ta del av allmänna handlingar vid en myndighet. 😮😱 Du är naturligtvis fri som alla andra att verka för ändringar av grundlagen men jag hoppas verkligen att åsikter av detta extrema slag aldrig får fotfäste i samhället.

• Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
engs
Alfredo Alfredo skrev:
Legitimera sig för att ta del av allmänna handlingar vid en myndighet. 😮😱 Du är naturligtvis fri som alla andra att verka för ändringar av grundlagen men jag hoppas verkligen att åsikter av detta extrema slag aldrig får fotfäste i samhället.
Hur vill du lösa det missbruk som ökar allt mer just nu istället?

förövrigt är det Sverige som är extremistiskt med nuvarande lag.

Fairlane
Z ZipLock skrev:
Ett sätt att komma åt problem med folkbokföringen är att blocka alla bidrag som betalas ut till människor med oklar folkbokföring. Exempel: 40 personer är skrivna på en etta på 25 kvadrat. Då blockas allas bidrag tills dess att personen i fråga visat upp sig på skatteverket och visat att man lever, bor i Sverige, inte är efterlyst och kan visa en korrekt folkbokföring.

Kanske inte är så effektivt mot grovt kriminella, men skulle göra livet svårare för en hel del bidragsfuskare.
Är det vanligt med 40 personer skrivna på en etta på 25 kvm och får bidrag? Är det inte snarare att man skriver sig någon annanstans så satt familjen får bidrag eller som våra politiker (från alla partier gör) skriver sig på landet så man får ersättning för att bo med familjen i en övernattningslägenhet i stan, eller för att få reseersättning?

Mot dessa grova kriminella för förslaget inget och efterlysningar hanteras väl av polis, inte Skatteverket?

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kampf skrev:
Tror att du förväxlar SD och S.
Jag får väl ge er båda rätt. Egentligen är det nog precis så som samtliga partier gör, svartmålar motståndarna och skönmålar sina egna planer.

• Gilla
Kampf
  • Laddar…
engs engs skrev:
Hur vill du lösa det missbruk som ökar allt mer just istället?
Jag ser ärligt talat inga stora problem med att några få är skrivna på fel adress. Ett populistiskt problem framdrivet av massmedia utan några större samhällskonsekvenser.

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
engs
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser ärligt talat inga stora problem med att några få är skrivna på fel adress. Ett populistiskt problem framdrivet av massmedia utan några större samhällskonsekvenser.
Fast nu har ju tom folk mördats, av misstag. Pga detta.

Sen att kunna kolla upp vad grannen tjänar etc. Det finns ingen poäng med att det ska vara så enkelt, billigt och anonymt.

Den öppenhet som finns i grundlagen är inte anpassad för ett digitalt samhälle och måste nu anpassas så det är minst lika ”besvärligt” som före internets intåg i samhället.

Jag, som inte är jounalist eller bidragshandläggare har aldrig kollat upp vad någon annan tjänar. Vad är poängen? Vem är så nyfiken på sina vänner och bekanta, grannen eller kändisen?

Journalisten och bidragshandläggaren kan gå till lokala skattekontoret resp. ha en egen kanal dit.

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte? I vilket syfte behöver man som anonym veta vem som äger en fastighet, ett fordon, veta nåns inkomst osv. Om jag ska köpa en bil privat ser jag inga som helst problem att legitimera mig med bankid för att få reda på informationen. Samma för att få reda på någons inkomst, det måste finnas ett legitimt syfte,typ att jag ska hyra ut ett boende mm. Då ser jag inga problem att lämna mitt elektroniska avtryck.

Det är på tiden att sverige lämnar detta blåögda tankesätt som fanns för 40-50 år sedan. Samhället ser lite annorlunda ut idag. Fördelarna måste vägas mot nackdelarna.

• Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fast nu har ju tom folk mördats, av misstag. Pga detta.
Naturligtvis fruktansvärt för de drabbade men fortfarande inget stort samhällsproblem och definitivt inget som ens är nära att motivera att man ruckar på en av grundbultarna i det svenska samhället! Tycker i alla fall jag.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Varför inte?
Därför att efterforskandeförbudet är ett helt grundläggande skydd som vore synnerligen anmärkningsvärt att försvaga.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
det måste finnas ett legitimt syfte,
Nej det måste det inte. Det är i princip totalförbjudet att forska kring syftet.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Helt sjukt hur andra demokratiska länder kan klara sig utan att precis varenda jävla uppgift är offentlig?!

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Varför inte? I vilket syfte behöver man som anonym veta vem som äger en fastighet, ett fordon, veta nåns inkomst osv. Om jag ska köpa en bil privat ser jag inga som helst problem att legitimera mig med bankid för att få reda på informationen. Samma för att få reda på någons inkomst, det måste finnas ett legitimt syfte,typ att jag ska hyra ut ett boende mm. Då ser jag inga problem att lämna mitt elektroniska avtryck.

Det är på tiden att sverige lämnar detta blåögda tankesätt som fanns för 40-50 år sedan. Samhället ser lite annorlunda ut idag. Fördelarna måste vägas mot nackdelarna.
Kan faktiskt delvis hålla med dig.
Som exempel. Ge mig ditt namn och ungefär var du bor. Om du inte heter det vanligaste namnet i Sverige så har jag hela ditt personnr, adress, bilar, inkomst, fru och barn över 16 år. Osv osv.
Jag har blurrat mitt hus på google, kalla mig gärna mes men när google kör in på villagator och till och med privata tomter (grannen med alle "privat) så blurrar jag utan att skämmas.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.