F fsn skrev:
Absolut. Och kommunalanställda tjänstemän på respektive kommuns stadsbyggnadskontor (i sann genusanda så menar jag både manliga och kvinnliga tjänstemän här...) skulle inte heller ha möjligheten att praktisera och leva ut sin jante på samma sätt som dom kan nu.

Men på riktigt, det kommer en lag eller ett på ud från staten om att solceller som följer taklinjen är bygglovsbefriade och kommuner äger ändå rätten att kräva bygglov för det. Är det så?

Byggloven för solceller har ju ändå varit kostnadsfria så det är ju inte det att dom vill ha in pengarna.
haha, jag säger inte systemet är perfekt, men här måste man vara konservativ, annars kommer vi inte ha några fina hus kvar, det är allt jag säger
 
Redigerat av moderator:
F
Men vem fan bryr sig om hur ett tak ser ut om det ger en en årsförbrukning i el? Det är ju inte så att det ser ovårdat ut, dock lite smaklöst men man vänjer sig fort, framförallt om det sitter på vartannat hus.

Jag tycker att esteterna kan kräkas i en garderob, skölja munnen och gå vidare med sina liv faktiskt. Några solpaneler som följer taklinjen, det borde vara olagligt ATT bry sig och tycka nåt om nåt sånt fjutting tycker jag.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Det är sant. Men om man är i färd med att byta kan det kanske vara ett alternativ.
Vi får väl hålla tummarna för att det kommer några 2 kupiga takpannor som passar stilmässigt.
 
Ja, eller enkupiga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Ja, eller enkupiga.
¨
Jag och farsan har åkt runt och letat enkupiga i flera år för att lägga om taket på vår 1800-tals kåk på landstället med precis rätt mängd alger på sig osv :D Svårt få den känslan tror jag

edit: Det är ett huvudhus och några sidhus så vi pratar några plattor
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, det ser även till att man inte förstör ett områdes karaktär. Utan bygglov skulle kreti och pleti bygga sönder gamla fina områden totalt
Hmmmm bredvid Stockholms stadshus :thinking::thinking::thinking:
 
  • Modern byggnad nära vattnet med båtar framför i Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
¨
Jag och farsan har åkt runt och letat enkupiga i flera år för att lägga om taket på vår 1800-tals kåk på landstället med precis rätt mängd alger på sig osv :D Svårt få den känslan tror jag

edit: Det är ett huvudhus och några sidhus så vi pratar några plattor
Såg någon som doppade lerkrukor i filmjölk för att få grön patina på dom.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
T Polos skrev:
Hmmmm bredvid Stockholms stadshus :thinking::thinking::thinking:
Är det en gigantiskt foliehatt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
¨
Jag och farsan har åkt runt och letat enkupiga i flera år för att lägga om taket på vår 1800-tals kåk på landstället med precis rätt mängd alger på sig osv :D Svårt få den känslan tror jag

edit: Det är ett huvudhus och några sidhus så vi pratar några plattor
Hur många hundra m2 behöver ni. Jag vet av enkupigt lertegel som skall bytas i Sth området. Firman som byter säljer det gamla.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Så du tänkte plocka ned det gamla taket och sätta upp ett äldre?? Våga gå vidare, gammalt skit glömmer man och bygger nytt, solceller förstör inget.:D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan jag inte säga emot, men tyvärr finns det även många förstörda sekelskiftshus där ute i landet. Var ju exempel på någon här på forumet som satte in plastfönster i ett hus från tidigt 1900
För att inte tala om vad folk gör invändigt med sina gammal villor och lägenheter, där kan vi snacka om förstörda:thinking: ja menar finns ju en del här på forumet som både har morderna kök och gips på väggarna;) och kanske tillochmed att det finns någon som har en pool i en trädgård där ett sekelskifteshus står.

Tror inte man behöver vara så rädd för att det kommer upp speciellt mycket extra solpaneler för detta beslut.
 
Är nog så att miljötänk med solenergi kan göra så att det estetiska ibland kan få stå tillbaka, personligen ser jag det viktigare utifrån att ett tak kan återställas när man så önskar.
Och när något börjar tillverkas i större skala brukar det uppstå många alternativ och även ges utrymme för form och färg som bättre passar det estetiska.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur många hundra m2 behöver ni. Jag vet av enkupigt lertegel som skall bytas i Sth området. Firman som byter säljer det gamla.
Vet inte exakt hur många kvadrat vi har kvar att fixa fram. Kan du inte pma mig så ska jag kolla med farsan
 
T Polos skrev:
Hmmmm bredvid Stockholms stadshus :thinking::thinking::thinking:
Så jävla tragiskt det där, detta är min innergård nu för tiden, skandalöst


Innergård med trädgårdsmöbler och grönska, med en stor byggkran och nytt höghus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.