54 439 läst · 818 svar
54k läst
818 svar
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
Hur tycker du att elpriset ska sättas då? Om nuvarande sätt inte är bra.
Nätavgifterna är något annat. Det går absolut att diskutera hur de ska sättas. Det kommer ju ett krav om att effektavgiften ska vara tidsberoende.
Vill man absolut veta vad elen kommer att kosta så är fast pris lämpligt.
Nätavgifterna är något annat. Det går absolut att diskutera hur de ska sättas. Det kommer ju ett krav om att effektavgiften ska vara tidsberoende.
Vill man absolut veta vad elen kommer att kosta så är fast pris lämpligt.
Elnätet tycker jag att det skulle vara lämpligt om det var kollektivt ägt. Men inte produktionsanläggningarna, där är en marknadsekonomi bättre. Alternativen skulle bli dyrare eller sämre. Möjligen båda.
Sjukvård fördelas efter behov, behovet är till stor del något du inte kan påverka. Elbehovet kan du påverka kraftigt. I lägenheter går det i allmänhet ner 30% bara man inför individuell mätning. För personer med eget hus kan man påverka förbrukningen väldigt mycket mer. Det skulle vara fullständigt orimligt med ”fri” el finansierad via skatten.RoTe skrev:
Således full rimligt att folk tvingas ifrån sina hem?D Daniel 109 skrev:Sjukvård fördelas efter behov, behovet är till stor del något du inte kan påverka. Elbehovet kan du påverka kraftigt. I lägenheter går det i allmänhet ner 30% bara man inför individuell mätning. För personer med eget hus kan man påverka förbrukningen väldigt mycket mer. Det skulle vara fullständigt orimligt med ”fri” el finansierad via skatten.
Ett hem ses som en rättighet. Men har man inte råd med det man bor i så är det rimligt ja. Då får man söka något billigare. Där är utbudet tyvärr begränsat.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 555 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 555 inlägg
Jag ser det som väldigt rimligt. Där skola, vård, polis mm. Är gemensamt finansierat men det som fungerar bra som marknader får vara det.
Det kan ju även vara dags att omvärdera en del saker som hoppat över till marknad och fråga sig om det blivit bättre eller ej. Är någon ex. nöjd idag med hur järnvägstrafiken blev efter avregleringen?D Daniel 109 skrev:
Edit. Posten? Telia?
Jag har inget problem med någon av de marknaderna. Sitter på ett tåg nu. Visserligen borde jag ha varit framme, men jag tycker att det generellt fungerar bra.