Artiklar som t.ex. den här från 1999 är rätt intressant:

https://www.nyteknik.se/nyheter/inget-stod-till-svensk-olonsam-reservkraft/1156896

"Energimyndigheten anser att Sverige kan importera reservkraft från grannländerna vid behov. Myndigheten vill inte subventionera olönsamma svenska kraftverk."

"I början av 1996 fanns sju större kondensanläggningar för fossila bränslen tillgängliga som reservkraft. De hade en sammanlagd kapacitet på 2 820 MW. Nu finns endast ett block i Karlshamn på 340 MW kvar. "

Vi hade 4 kärnkraftsreaktorer till och 2820MW reservkraft att tillgå innan avregleringen.

Varför importerade vi då "betydande" mängd energi och effekt? Var det för att

a) Vi var tvungna
b) För att det var billigare än att starta upp vår reservkraft
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag inga källor. Men det var säkerligen billigare att köpa norsk vattenkraft än att dra igång oljekondens.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har jag inga källor. Men det var säkerligen billigare att köpa norsk vattenkraft än att dra igång oljekondens.
Nej men du vet ju hur marknaden fungerar.... om det inte blåser och storsnyltarna Danmark och Tyskland behöver el så blir det billigare med oljekondens.
 
Innan Norge byggde ledningar till Europa kunde vi i allmänhet importera billigt där ifrån. Jag vet inte riktigt vad du syftar på.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Backa upp det med fakta. Vad var förbrukningen och hur mycket produktion hade vi inkl reservkraft innan avregleringen?
Jag hittade ett diagram.
Blå kurva visar import/export. Export över nollan, import under.
Den röda linjen är den svenska kärnkraftprduktionen.
Graf över Sveriges nettoexport av el och andelen kärnkraft i elproduktionen från 1970 till cirka 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sveriges elproduktion:
Staplad linjediagram som visar Sveriges elproduktion uppdelad efter energikällor från 1970 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källa:
https://bengtsvillablogg.info/2022/10/21/regeringen-vilseleder-om-sveriges-elforsorjning/
(och innan någon säger att en random blogg inte är en källa, så har den i sin tur källhänvisningar)
 
Här är ett till diagram över import/export, med nedläggning av kärnkraftsreaktorer markerade som svarta punkter.
Tidslinje över Sveriges elimport, -export och reaktorstängningar senaste 20 åren. Rosa och gröna staplar med svarta markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett många referera till dessa grafer som att de skulle visa att vårt elsystem är "bättre" för att vi exporterar mer.

Men det graferna inte visar är att vi hade en massa reservkraft som vi krävde av elproducenterna att de skulle tillhandahålla.

Över 2.800MW hade vi.

Men eftersom det är billigare att importera från grannländerna, framförallt Norge, så importerade vi hellre än att starta upp vår fossila reservkraft.

Vindkraften däremot kan aldrig hjälpa till när det inte blåser, så då _måste_ vi verkligen importera för att hålla våra lampor tända. Vi är även mer sårbara för störningar.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Jag har sett många referera till dessa grafer som att de skulle visa att vårt elsystem är "bättre" för att vi exporterar mer.
Själv brukar jag vara noga med att skilja på "elsystem" och "elproduktion" (eller energisituation är kanske ännu bättre).
Jag skriver säkert fel någon gång, men jag försöker.

Det är vitt spridd missuppfattning hos den lurade populasen att vi har en energibrist, att nedlagda kärnreaktorer kommer släcka landet vilken minut som helst nu, att skyhögt elpris beror på elbrist (enligt; pris = utbud/efterfrågan-modellen).
Jag jobbar i hård motvind för att få folk att förstå att de är lurade, att de måste börja tänka själva, undersöka själva osv.

Innan vi ens är överens om hur kartan ser ut är det omöjligt att komma vidare.
Det är lönlöst att diskutera elsystemet, då massor av folk direkt glider över till att prata om elpriser eller elbrist.

Jag är inte alls omedveten om att det finns en massa olika fel och brister, men jag kan inte komma vidare i diskussionen om detta förutom när jag är tillsammans med kunniga människor.
Här dras diskussionen hela tiden ner till en falsk utgångspunkt, som det alltså inte går att bygga något på.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Graferna visar att Sverige har varit ganska importberoende förr i tiden, men de senaste åren exporterar vi i princip jämt.

Tycker du det tyder på att Sverige har en bättre eller sämre elproduktion, eller energisituation?
Går det att bara svara på just bara detta?
 
Vi har _inte_ varit importberoende! Innan avregleringen hade vi fulla försörjningsmöjligheter även de kallaste dagarna. Men vi importerade hellre än att starta reservkraften eftersom det var billigare. Dessutom var reservkraften fossilbaserad.

Vi har ingen energibrist över året, vad vi har är att södra Sverige har effektbrist ett antal timmar över året där vi måste importera. Så var det inte innan.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
För att inte tala om kaffebrist. Inget av all den skånerost som konsumeras odlas i regionen. Det är en stor brist. Eller också är det inte brist.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att inte tala om kaffebrist. Inget av all den skånerost som konsumeras odlas i regionen. Det är en stor brist. Eller också är det inte brist.
Kaffebristen talas det alltför lite om helt klart.
 
D Daniel 109 skrev:
För att inte tala om kaffebrist. Inget av all den skånerost som konsumeras odlas i regionen. Det är en stor brist. Eller också är det inte brist.
😂

En stor brist jag lider av numer är bristen på annat än mellanrost gällande kokkaffe!

Vi kör med kokpanna i båten och stugan och där gör sig bristen ordentligt påmind.

Det var nog bättre förr i detta fall.

Tyvärr har jag inga diagram att bidra med som kan cementera min ståndpunkt i den här ytterst allvarliga frågan .🙂🤥

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
😂

En stor brist jag lider av numer är bristen på annat än mellanrost gällande kokkaffe!

Vi kör med kokpanna i båten och stugan och där gör sig bristen ordentligt påmind.

Det var nog bättre förr i detta fall.

Tyvärr har jag inga diagram att bidra med som kan cementera min ståndpunkt i den här ytterst allvarliga frågan .🙂🤥

Mvh

Stefan
Lemmelkaffe är mörkrostat kokkaffe. Finns på webben eller närmaste naturkompaniet.
 
  • Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.