@Ohlson_ @Lilllen Ja, det är ju ungefär så jag tänker, med någon form av larm/övervakning.

Redigerat:
O Ohlson_ skrev:
Jo, det ska vara det, men många har gamla lösningar där dagvattnet går samma väg till reningsverket.
Käre vänner. Vi har visserligen gamla rör både här och där, men enskilt avlopp. Inte 17 kopplade man ens på 50-talet dagvattnet till trekammarbrunnen??

Det finns golvbrunnar med inbyggd backventil. Det är en gummikula som ligger löst under locket och släpper igenom allt som kommer uppifrån men om det kommer vatten bakvägen flyter gummikulan upp och tätar mot locket så inget vatten kan komman in bakvägen. Finns även golvbrunnar med avstängningsventil som man öppnar när man vill släppa ut vatten. Finns t.ex i alla skyddsrum.

• Gilla
Ro Ba och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?
Det finns olika typer av mekaniska vattenlås som funkar som backventiler, beroende på vad du har för golvbrunn. Faluplast har luktstopp som även motverkar översvämmning och finns för golvbrunnar med Ø75 sidoutlopp (Prevent 2) och Ø75 bottenutlopp (Prevent 3) och passar flera fabrikat. Även Purus och Jafo har mekaniska vattenlås för sina golvbrunnar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S Stefan Modigh skrev:
Det finns golvbrunnar med inbyggd backventil. Det är en gummikula som ligger löst under locket och släpper igenom allt som kommer uppifrån men om det kommer vatten bakvägen flyter gummikulan upp och tätar mot locket så inget vatten kan komman in bakvägen. Finns även golvbrunnar med avstängningsventil som man öppnar när man vill släppa ut vatten. Finns t.ex i alla skyddsrum.
Fast om man då inte vet om att ventilen gått i, och spolar, så hamnar ju alltihop på golvet i alla fall?

Papper gnider bara in skiten i rövhuden. Kostar pengar också. Och dödar träd.
Dessa var vanliga förr.
Lösning 1
monobloc-sanitar-bide-wc-med-extern-cistern-londra-simas.jpg

Lösning 2
gpsdcn1611911125194.jpg

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Käre vänner. Vi har visserligen gamla rör både här och där, men enskilt avlopp. Inte 17 kopplade man ens på 50-talet dagvattnet till trekammarbrunnen??
Nej, det låter orimligt dumt tänkt med tanke på påfrestningen för trekammarbrunn om man gjort det i så fall, jag tänkte mer hushåll som är direkt kopplat till kommunens avlopp, där finns det gamla såna lösningar än idag. Men de är inte ok men om jag förstått det rätt så ser man lite mellan fingrarna fram tills att det ”ändå ska göras om” då är man skyldig att åtgärda det med annan lösning för dagvattnet..

Om man har snålspolande toa kan ändra vattenmängden per spolning i vattentanken, jag har satt mina på max.

@Ohlson_ @Lilllen Ja, det är ju ungefär så jag tänker, med någon form av larm/övervakning.
Är du såndär technörd och har smarta hem pryttlar kan du ju köra nåt du kan koppla in till telldus eller vad du nu har så det blir pling i telefonen också. Så kan man ringa och vråla att de ska stänga av disk o tvätt och sitta helt stilla tills man kommer hem..

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
fräscht… den varianten går bort, men tack ändå.
Vi har haft samma tillbaka-slag några ggr, i källaren, i 1947 hus m gamla gjutjärn/betongrör. Nu kör vi "greken", d.v.s. toapappret i speciell papperskorg med lock som öppnas med tramp-pedal. Okej, inte första slicken, men du fattar. Och inför varje veckoslut öppnar vi ALLA kranar och spolar i alla wc några svängar. Jag vattnar blommorna under tiden. Efter vi börjat med den proceduren så har vi inga problem med torra/packade stockningar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
keneri1960 keneri1960 skrev:
Vi hade samma bekymmer
Rötter i ledningen?
Ett mycket vanligt problem!

N
R riba skrev:
Ta del av den här informationen:

Coop "egna märke" har bästa upplösnings-egenskaperna. Edet extra är för övrigt sämst.

[länk]
Att Edet Extra inte är bra om man vill undvika stopp kan jag intyga. Vi körde med det för många år sedan och det blev gärna stopp då. När vi bytte till ett betydligt mera lättlösligt försvann problemet.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om jag hade råd, men det har jag inte.
Spolningen kostade ett par tusen och fungerade lysande. Tog ett par timmar bara och håller flera år....

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.