11 962 läst · 277 svar
12k läst
277 svar
Norge vill klippa elkablarna till EU
Sa Busch båda sakerna?kashieda skrev:
Vilket parti lovade att sänka bensinpriset med 10 kr direkt efter tillträdet?
(Det kanske stor i Tidöavtalet?)
Jag är minst lika besviken som du på att de inte höll löftet om de nu inte har gjort det.
Eller så gör man det enkelt för sig å både hyllar å skyller NÄR regeringens handlingar är orsaken.P pmd skrev:
Å låter bli enkla poäng om världsekonomin råkar vara i medvind under mandatperioden
De flesta som bedömer regeringen (oavsett om bedömningen är positiv eller negativ) torde inte ha speciellt bra koll på om regeringen är inblandad i kausaliteten.Z Zodde skrev:
Det går nog inte.Z Zodde skrev:
Hur mycket av världens CO2 utsläpp kommer från Sverige? Båda dessa siffror är rätt små. Det är ju problemet med att vi lägger enorma kostnader på något som inte påverkar mycket. Men ska man ändå göra det så är det ju bättre att välja ett mål som t.ex. textilindustrin då det inte innebär några kostnader för staten utan bara inkomster. Så det blir lite win-win situation av det hela. Ifall man med propaganda kan få folk att köpa mindre kläder så är det också bara bra för deras ekonomi.P pmd skrev:
Sen kan man tycka att alla som globalt är engagerade mot CO2 (typ FN) borde kunna driva frågan men de verkar också av någon anledning inte bry sig om det trots att det är en väldigt enkel och snabb metod jämfört med t.ex. att ställa om världens bilflotta till el som lär ta väldigt lång tid. En tid de inte ens verkar anse att vi har.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Problemet med det är att t ex H&M har 10 000 anställda i Sverige. Vilket inte är ingenting.L lbgu skrev:Men ska man ändå göra det så är det ju bättre att välja ett mål som t.ex. textilindustrin då det inte innebär några kostnader för staten utan bara inkomster. Så det blir lite win-win situation av det hela. Ifall man med propaganda kan få folk att köpa mindre kläder så är det också bara bra för deras ekonomi.
Som vårt ekonomiska system ser ut så är varje reduktion ett direkt hot mot vår ekonomi. Om vi slutar konsumera så kommer vi bara närmare stup-kanten fortare. Även om "reduce, re-use, re-cycle" är en bra slogan i teorin, så leder den till samhällskollaps i praktiken så som det väst ser ut idag.
Detta är mycket svår fråga att egentligen lösa. Men att satsa på "grön" politik; hemvävda tagelskjortor i torp i skogen med närproducerat, decentraliserat, och avteknifierat kommer bara att påskynda kollapsen.
Men hur en verklig lösning skulle se ut, det är jag inte mannen att reda ut. Att som många i miljörörelsen idag säga att vi måste kasta bort det (förskräckliga) västerländska kapitalistiska systemet, satsa 100% på någon slags klimaträttvisa (vad nu det är) samtidigt som vi slutar att använda fossila bränslen och minskar våra CO2-utsläpp till noll på fem år eller så och att inget mindre än 100% framgång duger, det är naturligtvis bortom naivt.
Du la fram det precis som det är.lars_stefan_axelsson skrev:Problemet med det är att t ex H&M har 10 000 anställda i Sverige. Vilket inte är ingenting.
Som vårt ekonomiska system ser ut så är varje reduktion ett direkt hot mot vår ekonomi. Om vi slutar konsumera så kommer vi bara närmare stup-kanten fortare. Även om "reduce, re-use, re-cycle" är en bra slogan i teorin, så leder den till samhällskollaps i praktiken så som det väst ser ut idag.
Detta är mycket svår fråga att egentligen lösa. Men att satsa på "grön" politik; hemvävda tagelskjortor i torp i skogen med närproducerat, decentraliserat, och avteknifierat kommer bara att påskynda kollapsen.
Men hur en verklig lösning skulle se ut, det är jag inte mannen att reda ut. Att som många i miljörörelsen idag säga att vi måste kasta bort det (förskräckliga) västerländska kapitalistiska systemet, satsa 100% på någon slags klimaträttvisa (vad nu det är) samtidigt som vi slutar att använda fossila bränslen och minskar våra CO2-utsläpp till noll på fem år eller så och att inget mindre än 100% framgång duger, det är naturligtvis bortom naivt.
Jag håller med.
Är ju faktiskt lite utav förfallet vi ser just nu i Europa pga den fina "gröna" politiken.
Men det skylls på kriget..ja det har påskyndat förfallet som skulle ha kommit i vilket fall som helst.
Det är ändå relativt få jämfört med de miljoner bilister man utan problem anser sig kunna lägga pålagor på. Sen lär de flesta butiksjobb försvinna ändå när folk kan köpa varorna direkt från Kina eller andra länder via nätet för kanske halva priset. Paniken i branschen syns ju när det kommer krav på att förbjuda olika shoppingappar. Såg nån intervju med en skohandlare, tydligen extremt vanligt att folk bara kommer in och provar utan syfte att köpa något i butiken. Hittar de en storlek som passar så är det bara att beställa i mobilen.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Ja, det är väl bevisat att bilisterna är pris-inelastiska. Vi tar nästan vilka pålagor som helst eftersom vi måste. Vi har för det mesta inget relistiskt val, utan drar åt svångremmen någon annan stans om det kniper. (Och det säger jag som en som buss/tågpendlar till jobbet).L lbgu skrev:
Det är därför som bilismens kassako mjölkas gång efter annan.
Det är ett (numer) gammal problem. Och det kommer leda till problem, framförallt för kvinnor på arbetsmarknaden.L lbgu skrev:Sen lär de flesta butiksjobb försvinna ändå när folk kan köpa varorna direkt från Kina eller andra länder via nätet för kanske halva priset. Paniken i branschen syns ju när det kommer krav på att förbjuda olika shoppingappar. Såg nån intervju med en skohandlare, tydligen extremt vanligt att folk bara kommer in och provar utan syfte att köpa något i butiken. Hittar de en storlek som passar så är det bara att beställa i mobilen.
Som sagt, jag lovade inget annat än att skjuta upp undergången så långt det går. Jag har inga lösningar på problemen. Jag bara observerar att om man genomförde den föreslagna "gröna" politiken, så skulle det gå utför fort. Det vi håller på med nu går iaf långsammare... (Eller som jag brukar säga i mina mörkare stunder; köp inte aktier i grön teknik, köp SAAB och BAE Systems istället...)
Undrar om Kina vidhåller de låga priserna när andra länders produktion konkurrerats ut och lagts ner🤔😏L lbgu skrev:Det är ändå relativt få jämfört med de miljoner bilister man utan problem anser sig kunna lägga pålagor på. Sen lär de flesta butiksjobb försvinna ändå när folk kan köpa varorna direkt från Kina eller andra länder via nätet för kanske halva priset. Paniken i branschen syns ju när det kommer krav på att förbjuda olika shoppingappar. Såg nån intervju med en skohandlare, tydligen extremt vanligt att folk bara kommer in och provar utan syfte att köpa något i butiken. Hittar de en storlek som passar så är det bara att beställa i mobilen.
Så är det givetvis, iaf gällande skor och kläder.L lbgu skrev:
Tänker på när länder t ex. ändrar i sin infrastruktur då "billigare energi" finns att tillgå via import🤔M Mr. Gullberg skrev:
Kan bli tråkigare än en nedlagd skobutik🧐
Precis😒H heimlaga skrev:
Ryssland har nog haft en tanke bakom sin billiga gas sedan start😏
Kan Kina ha några dolda motiv tro🧐
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/kina/utrikespolitik-och-forsvar/
Redigerat:
Jo och kärnreaktorn OL3 blev mycket lycksam för att med råge ersätta bortfallet från Ryssland.H heimlaga skrev:
https://www.hbl.fi/artikel/olkiluoto-3-och-vind-ersatter-rysk-elimport/