3 426 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Nöter FK mot varandra?
Sida 1 av 2
Eftersom jag är kriminell drar jag ibland extra ledare i befintliga rör. Häromdagen drog jag en extra noll-ledare från en takdosa till en apparatdosa för att kunna få till en Nexa-brytare till utebelysningen.
Nu när jag sliter och drar i dragfjädern undrar jag ju hur mycket de befintliga ledarna tål. Elinstallationen är från 1982. Drar jag en ledare till i ett rör som redan innehåller fyra ledare, kan man ju tänka sig att det i något hörn blir så att den nya ledaren nöter mot samma plats på en befintlig ledare när jag drar fram den, och alltså skaver hål på isoleringen.
Frågorna nu till er riktiga, icke kriminella, elektriker är:
1) är detta ett reellt problem när det är såpass nya installationer?
2) vad gör man i så fall åt det?
3) borde jag efter framdragningen av den nya ledaren koppla loss alla ledarna i röret och göra en isolationsprovning? (Har faktiskt en riktig isolationsprovare.)
Nu när jag sliter och drar i dragfjädern undrar jag ju hur mycket de befintliga ledarna tål. Elinstallationen är från 1982. Drar jag en ledare till i ett rör som redan innehåller fyra ledare, kan man ju tänka sig att det i något hörn blir så att den nya ledaren nöter mot samma plats på en befintlig ledare när jag drar fram den, och alltså skaver hål på isoleringen.
Frågorna nu till er riktiga, icke kriminella, elektriker är:
1) är detta ett reellt problem när det är såpass nya installationer?
2) vad gör man i så fall åt det?
3) borde jag efter framdragningen av den nya ledaren koppla loss alla ledarna i röret och göra en isolationsprovning? (Har faktiskt en riktig isolationsprovare.)
Dragfjäder om det redan finns ledningar? Är det inte bättre att använda befintliga ledare som dragfjäder? Eller menar du att du sätter fast dem i dragfjädern, drar fjädern genom röret, och tar sen med en ny extra ledare när du drar tebax allt?
(Nolla till dimmer kan man väl ibland till och med peta in utan att ha något att dra med, tyngdkraften på en meter kabel gör väl sitt).
(Nolla till dimmer kan man väl ibland till och med peta in utan att ha något att dra med, tyngdkraften på en meter kabel gör väl sitt).
Ja, i alla fall i det här fallet. Då spar jag ju 5 meter FK, plus att jag ser att röret slutar där jag tror, innan jag börjar rota på allvar. Jag skulle tro att det inte påverkar eventuell nötning hursomhelst.yxis skrev:
d^_^bsvartöra skrev:
Installationskablar från 1982 kan du nog anse ha samma prestanda som helt ny kabel om den inte legat väldigt varmt till. Så själv skulle jag inte vara orolig.
Om installationen är från typ 60-talet skulle jag nog börja fundera lite över kabelns kvalitet.
Fast på 60-talet var det genomgående PVC-isolering och jag hör hela tiden vittnesmål om att den brukar vara i nyskick ända från 50-talets PVC-ledningar.
Men detta var väl OT egentligen, då även jag är en sån där kriminell.
I en lägenhet jag flyttade till ca 1990, och huset byggt 1942-43 nåt, så satt vi igång och kompletterade elen, och bytte dessutom ut rubbet, då det visade sig vara helt nödvändigt då de gamla tjär och gummiledningarna smulades sönder i molekyler bara man nuddade dom. :O
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 127 inlägg
Ja, du måste isolationsmäta, speciellt om du "sliter" i dragfjädern.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Bättre är att haka på en drag tråd på befintligt dra ur det befintliga häkta på den nya tråden och dra in det med dragtråden.
Blir som nytt.
Protte
Blir som nytt.
Protte
Ja, knyt på FK:n och byt.
Annars så tror inte jag att det är något problem i ett rör, däremot om det var en kant och man drog neråt så att de nötte mot varandra så skulle det kunna bli nött.
//Patrik
Annars så tror inte jag att det är något problem i ett rör, däremot om det var en kant och man drog neråt så att de nötte mot varandra så skulle det kunna bli nött.
//Patrik
Spray med silikonolja får inte användas vid kabeldragning (Elinstallationsreglerna 522.8.1). Sprayen har ju ganska bra krypförmåga och kisel (som är en av ingredienserna) är inte bra för kontaktytorna i t.ex. strömbrytare och vägguttag.
Konkret i det här fallet gick det två trådar till en trappbrytare och en tändtråd och en fasledare. Jag drog dit en nolledare dessutom. Dragfjädern gick inte trögare än att jag kunde trycka in den med mina fina, vita tjänstemannafingrar.
När man isolationsmäter i ett sådant här fall, brukar man koppla loss alla ledarna i båda ändar och sedan mäta isolationen parvis, eller brukar man "fuska" på något vis? (Inte för att jag vill fuska.. jag vill bryta mot lagen med stolthet!)
När man isolationsmäter i ett sådant här fall, brukar man koppla loss alla ledarna i båda ändar och sedan mäta isolationen parvis, eller brukar man "fuska" på något vis? (Inte för att jag vill fuska.. jag vill bryta mot lagen med stolthet!)
Äh, jag tycker att det är onödigt att megga allt för att du drog i en extra tråd från en takdosa till en apparatdosa.
Det finns det ju knappast någon elektriker som gör, åtminstone inte om det är VP-rör.
//Patrik
Det finns det ju knappast någon elektriker som gör, åtminstone inte om det är VP-rör.
//Patrik
Det är väl knappt installationsprovaren kommer fram ens när ett helt nytt hus har färdigställts ...?Patrik_Hed skrev:
Precis. 
//Patrik
//Patrik
Så vad du säger är att när en Riktig Elektriker dragit en tåt till och magkänslan säger att installationen i övrigt är relativt ny och i gott skick, och man inte behövde använda en massa våld och svordomar under installationen, så mäter man det som är lätt att mäta men struntar i det som verkar överambitiöst?Patrik_Hed skrev: