90 675 läst · 106 svar
91k läst
106 svar
Nivellgolv - vad ska man tänka på?
Alltså luftflödena som det handlar om är väldigt små. Man pratar om 4-5 l/s för golv upp till 100m2 och det fixar en standardfläkt som går på lågt varvtal. Sedan finns det även fläktar som sitter på utsidan om man är extra ljudkänslig.
Jämför med ventilation i övrigt som är 33 l/s för en yta på 100m2 med två luftombyten per timme.
Jämför med ventilation i övrigt som är 33 l/s för en yta på 100m2 med två luftombyten per timme.
Dag 1: utflyttning av möbler och all jä...a skit man har stående överallt.
Hann riva en del oxå och jag hittade några ställen med tydlig mögellukt från plattan. Hur konstigt det än låter tycker jag det är skönt att hitta källan till allt bryderi vi haft kring den "elaka lukten" i huset. Nu ska skiten väck!!!
Plattan verkar faktiskt riktigt jämn och fin där jag smygtittat, hoppas den är det över hela ytan!
Hann riva en del oxå och jag hittade några ställen med tydlig mögellukt från plattan. Hur konstigt det än låter tycker jag det är skönt att hitta källan till allt bryderi vi haft kring den "elaka lukten" i huset. Nu ska skiten väck!!!
Plattan verkar faktiskt riktigt jämn och fin där jag smygtittat, hoppas den är det över hela ytan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Dag 2: Golvet och innerväggar borta, och delar av ytterväggen. Tänkte kolla så det inte sitter i väggen oxå...
På vissa ytor i golvet har det luktat instängt och ibland en svag doft av mögel (svårt å avgöra när man gått i det hela dagen...). Syll och vägg ser bra ut, vi får se om jag river resten av ytterväggen eller om vi anser set vara safe...
Det var inga nergjutna reglar 👍 och golvet verkar bra nog för platon. Jävligt skönt, om man nu får svära på BH 😜
På vissa ytor i golvet har det luktat instängt och ibland en svag doft av mögel (svårt å avgöra när man gått i det hela dagen...). Syll och vägg ser bra ut, vi får se om jag river resten av ytterväggen eller om vi anser set vara safe...
Det var inga nergjutna reglar 👍 och golvet verkar bra nog för platon. Jävligt skönt, om man nu får svära på BH 😜
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyvärr gör det inte det, så det är bara å bila på å se glad ut...pelle242 skrev:
Det blir troligen platon. Jag ska in å prata med återförsäljaren i Växjö i dagarna, så får vi se vad de har å komma med. Vi väntar även på offert på nivellgolv, men det blir troligen väldigt mycket dyrare...
Nivell och Granab blir betydligt mycket dyrare än Jape eller Isola/Platon.Bödde skrev:
Dessutom bygger Nivell & Granab mer på höjden än de andra.
Fördelen med de sistnämnda är att de blir mindre resonanskänsliga än Nivell & Granab. Ex om du skall ha högtalare ståendes på golvet så blir det stummare med Jape, Isola/Platon.
Vi har väldigt lågt i tak (1.90 upp till bjälkarna) så det blir platon eller Jape, mest troligt Jape - helt enkelt på grund av bättre försäljareasppie skrev:Nivell och Granab blir betydligt mycket dyrare än Jape eller Isola/Platon.
Dessutom bygger Nivell & Granab mer på höjden än de andra.
Fördelen med de sistnämnda är att de blir mindre resonanskänsliga än Nivell & Granab. Ex om du skall ha högtalare ståendes på golvet så blir det stummare med Jape, Isola/Platon.
I mitt fall är det bara lågbyggande som gäller. Befintligt golv består ju av 50mm markisolering, spånskiva och laminat. Nivell och Granab skulle bli nästan dubbelt så dyrt jämfört med Jape.anders07 skrev:
Jape har offererat ca 10.000kr i materialkostnad.