Bödde skrev:
Lägesrapport: Jape-golvet har anlänt. Nu är det bara resten kvar :)
[bild]
Ser fram emot detaljerade bilder vid monteringen/läggningen :p
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Jag fick idag offert från XL-bygg på lågbyggande Nivellgolv till gillestugan på ca 35kvm.
25.000kr !!!!!!!!!!!!!! Då är det bara materialet vi pratar om inkl. fläkt.
Tror jag går på Jape också OM det nu funkar om inte golvet är alltför ojämt. Det nämligen blir ca 10.000kr billigare
 
Beijer har nivell också, du kan ju kolla även om dom inte är kända för att vara billiga.

Om golvet bara är lite ojämnt kan det vara rationellt att flytspackla med fukttåligt spackel även om det snabbt blir dyrt.
 
  • Gilla
Henrik311
  • Laddar…
asppie skrev:
Jag fick idag offert från XL-bygg på lågbyggande Nivellgolv till gillestugan på ca 35kvm.
25.000kr !!!!!!!!!!!!!! Då är det bara materialet vi pratar om inkl. fläkt.
Tror jag går på Jape också OM det nu funkar om inte golvet är alltför ojämt. Det nämligen blir ca 10.000kr billigare
För lågbyggande Nivell måste golvet vara helt jämnt också, det är ju samma system som Jape. Vanligt Nivell kan man justera i höjd.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
anders07 skrev:
För lågbyggande Nivell måste golvet vara helt jämnt också, det är ju samma system som Jape. Vanligt Nivell kan man justera i höjd.
Ja i så fall är det ju ännu mer omotiverat varför jag skulle välja Nivell eller hur?
Eftersom jag dessutom har en överdimensionerad fläkt som jag kan använda till både golvventilationen och radonsug i plattan så behöver jag inte de fläktarna som resp. leverantör erbjuder vilket innebär att jag kommer ner betydligt i pris.
 
Ja, precis, Nivell är bra om man har ojämnt golv och vill ha det stadigaste som finns. För lågbyggande verkar onekligen Jape vara prisvärt!
 
Det var kul (eller hur jag nu ska uttrycka det) att få bekräftat hur dyrt Nivell är i jämförelse! 25.000 för 35 m2 istället för 12.600 (+ moms) för 50 m2.
Sen är det ju det där med jämnheten... Jag kör i vilket fall som helst, men å andra sidan har vi ett 115 år gammalt hus så det "ska" vara lite snett å vint. Givetvis ska jag lägga lite spackel för å jämna ut några ytor som "smulat" sönder, och ramen måste vara slät för att tätbandet ska funka. Vi får se hur det blir :)
Fler bilder kommer!
 
  • Gilla
asppie
  • Laddar…
Byggdag 3: vi har letat golv halva dagen så det blev inte jättemycket arbetet - fast golvvalet ska ju oxå göras :)
Innepanelen gick hela vägen ner till sulan så jag har sågat av den för å ge luft till konstruktionen.
Sen öppnade jag väggen i det rum som luktade mest (det var tre rum innan inneväggarna revs), bara för å se så det inte var något problem där oxå. Det såg bra ut, var ingen lukt, och det var inga höga fuktvärden mot timret. Skönt!!! Passade på att danmsuga timret, väääldigt skitigt. En stor musfamilj får oxå flytta, väldigt sorgligt :)
ImageUploadedByByggahus.se1391884221.949301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391884237.765456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByByggahus.se1391884491.310536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391884507.689883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391884520.459130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant att följa. Hur har ni gjort med fläkt? Finns det några hinder för att koppla till frånluftsventilationen? Om man injusterar flödet alltså. Vore smidigt att använda frånluftsvärmepumpen man redan har. Vad är det för fläktar jape, nivell, granab skickar?
 
Frånluftsvärmepumpen vill man nog inte koppla det till med tanke på eventull mögellukt och sporer som iså fall sprids i hela huset. Ska det kopplas till ventilationssystemet så ska det vara frånluft utan återvinning.
 
Drövel skrev:
Intressant att följa. Hur har ni gjort med fläkt? Finns det några hinder för att koppla till frånluftsventilationen? Om man injusterar flödet alltså. Vore smidigt att använda frånluftsvärmepumpen man redan har. Vad är det för fläktar jape, nivell, granab skickar?
Vi hade just den tanken faktiskt, men vi fegade ur... Eftersom det är en ombyggd lada vi bor i, har vi 2/3-delar krypgrund och 1/3-del gjuten platta (på den sistnämnda stod djuren helt enkelt). I krypgrunden har vi en sorptionsavfuktare samt en fläkt som skapar undertryck - och denna anläggning tror jag hade fungerar utmärkt till Jape-golvet. Jag tror inte det spelar någon roll egentligen, bara det är ett är ett luftflöde som drar ut fukt/lukt...
Hela teknikaliteten går ut på att man har en fläkt som suger i ena änden av rummet och ett insug i andra, och så flödar luften under (typ) platonmattan.

Jag skickar med lite bilder på prestanda och utseende, hoppas det ger något :)
ImageUploadedByByggahus.se1391892448.215544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391892459.763824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drövel
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Frånluftsvärmepumpen vill man nog inte koppla det till med tanke på eventull mögellukt och sporer som iså fall sprids i hela huset. Ska det kopplas till ventilationssystemet så ska det vara frånluft utan återvinning.
Ja, just det. Bra att du förtydligade Fredrik...
 
En fundering jag har kring nivell; när jag la det i sonens rum använde vi expanderpluggen som säljs tillsammans med systemet, men vi märkte att plattan som vi skruvade i var rätt porös. Vad kan jag använda istället för expandern som kanske biter lite bättre?
 
Jag vet, rubriken är missvisande... Vi valde Jape-golv istället för Nivell, en helt annan konstruktion, så jag har iaf inga tips i frågan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.