Firmor som lägger in Nivell vet jag att bilar ur "mjuk" betong och armerad och fyller med flytspackel.
 
Ser ju smidig ut. Skickar dom med data på vilket flöde du bör ha på fläkten? Siktar nog på att koppla mitt golv på frånluftsvärmepumpen. Återvinner ju inte luften, utan värmer vattnet. Roligt att du lägger in mycket bilder!
 
Drövel skrev:
Ser ju smidig ut. Skickar dom med data på vilket flöde du bör ha på fläkten? Siktar nog på att koppla mitt golv på frånluftsvärmepumpen. Återvinner ju inte luften, utan värmer vattnet. Roligt att du lägger in mycket bilder!
Jag ska ha en "utbildning" med Jape via telefonen i veckan, så jag återkommer i frågan!
 
Byggdag 4: mycket rengöring/dammsugning av väggarna. När de byggde om huset till boningshus 1978 satte de vindpapp/hydropapp på både insida och utsida av timmerväggen. Jag bestämde mig för å inte sätta någon ny vindpapp på insida timmervägg, känns som det är bra om det kan andas så mycket som möjligt.
Avslutade dagen med isolering och plastning. Skickar med en bild på hönsluckan oxå, ganska kul å hitta å dolda grejer i väggarna :)
ImageUploadedByByggahus.se1391977430.296739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391977532.111049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391977557.413651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391977577.079008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter mycket om och men valde vi Baseco borstad Antikvit, massivt trägolv. Vi hade mörkbetsat trägolv innan och det blev lite "trångt" eftersom takhöjden upp till bjälkarna är ganska låg. Känns skönt å ljusa upp det lite :) ImageUploadedByByggahus.se1392202907.729440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nivell är lite tråkiga vad gäller ventilationen. Ska man ha hjälp/garanti så måste man köra deras kanalfläkt för 30kkr.
Hos oss blev det Granab pga dom "supportar" att man kopplar det till frånluften så länge den inte återvinns.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Nivell är lite tråkiga vad gäller ventilationen. Ska man ha hjälp/garanti så måste man köra deras kanalfläkt för 30kkr.
Hos oss blev det Granab pga dom "supportar" att man kopplar det till frånluften så länge den inte återvinns.
Fredrik
Aha, ja det var ju inte bra - fra a när den var så dyr! Det känns som att det borde funka med vilken frånfläkt som helst, bara den har tillräckligt luftflöde.
Jape kör en utbildning via telefon och via den kan man "kvalitetsmärka" installationen.
 
Jag håller med.Granab sa 5-7 luftomsättning/timme och det behöver man inte vara Einstein för att kunna räkna ut vilket flöde fläkten ska klara.
Flödet är minimalt....
 
Bödde skrev:
Aha, ja det var ju inte bra - fra a när den var så dyr! Det känns som att det borde funka med vilken frånfläkt som helst, bara den har tillräckligt luftflöde.
Jape kör en utbildning via telefon och via den kan man "kvalitetsmärka" installationen.
För våran del lutar det åt Jape OM golvet är plant. Annars blir det Granab. Har fått bäst hjälp av dessa två.
 
Fredrik Å skrev:
Nivell är lite tråkiga vad gäller ventilationen. Ska man ha hjälp/garanti så måste man köra deras kanalfläkt för 30kkr.
Hos oss blev det Granab pga dom "supportar" att man kopplar det till frånluften så länge den inte återvinns.
Fredrik
Fick följande materialofferter 2013 på fläktsystem från NIvell för ca 60 kvm:

13750 kr för Nivellfläkt 50 (en ingående kanal)
15750 kr Nivellfläkt 100 (två ingående kanaler)

Priserna gällde för ca 60 kvm och komplett ventilationssystem med fläkt, varvtalsstyrning (stegtrafo), insugsdon med filter, frånluftsrör, avluftsrör (spirorör), avluftsdon utomhus, projektering med flödesdimensionering och ritning dock ej injustering på plats med protokoll vilket kostade ca 2000 kr extra om man ville ha det. Det sista behövs för garanti.

Nivell supportade inkoppling till såväl frånluftssystem o FTX för mig iaf. Kopplingen mellan rören från golven och frånluftssystemet/FTX heter "samlingslåda Nivell SL2" och kostade 500 kr. Har man frånluftssystem eller FTX räcker det alltså med samlingslådan SL2 istället för fläkten.

Kanalfläkten i Nivell 50/100 är helt klart en modiferad Östberg LPK 100 kanalfläkt på 77 W som kostar ca 1800 kr på marknaden inkl varvtalsstyrning (exakt samma chassi, effekt och dekaler men annan insugssdiameter på anslutningar för att passa golvrörens dimensioner).

Tog även offert från Granabs fläktsystem för ovanstående: 11 500 kr.
 
  • Gilla
Kråkan1980
  • Laddar…
Märkligt när jag pratade med dom var svaret att ska du ha garanti från oss så gäller vår fläkt.....
 
Fredrik Å skrev:
Märkligt när jag pratade med dom var svaret att ska du ha garanti från oss så gäller vår fläkt.....
Jag har nog inte påstått något annat heller. Helt säkert gäller nog att man antagligen ska använda deras fläkt altermativt Nivell SL2 koppling till frånluft/FTX + injustering med protokoll.
 
Redigerat:
Kom på en sak som kan vara väsentlig här. I mitt fall projekterade ALIG (de som projekterar ventilationssystemet åt Nivell) även hela mitt FTX system som alltså är nytt. Kanske hade det låtit annorlunda beträffande garantin om jag hade velat koppla mitt nya Nivellgolv till ett befintligt frånluftssystem från typ -73 där fläkten låter som urtrampningslagret på en gammal öststats-Skoda? De kan väl knappast stå för garanti som bygger på ett befintligt system?
 
Magnus Ladulås skrev:
Kom på en sak som kan vara väsentlig här. I mitt fall projekterade ALIG (de som projekterar ventilationssystemet åt Nivell) även hela mitt FTX system som alltså är nytt. Kanske hade det låtit annorlunda beträffande garantin om jag hade velat koppla mitt nya Nivellgolv till ett befintligt frånluftssystem från typ -73 där fläkten låter som urtrampningslagret på en gammal öststats-Skoda? De kan väl knappast stå för garanti som bygger på ett befintligt system?
Håller helt med att de inte kan ge någon garanti till egna lösningar, men support/hjälp tycker jag de borde kunna ge till de som vill använda egen frånluft.
 
Var inga problem med support i mitt fall. Men ok, jag fick hjälpa till lite på traven i början för det verkar som att det inte är samma avdelningar/personer som kan Nivellventilation och ventilationssystem för frånluft/FTX.

När jag förde fram till den som projekterade mitt Nivellgolv med deras fläkt att jag ville ha golvet kopplat till frånluften i FTX systemet nämnde han samlingsslådan från Nivell till frånluftsystem men han var inte så insatt i frånluft/FTX så han skickade mig vidare till en ventilationsperson på företaget. Denne som ju kunde ventilationssystem var inte så insatt i Nivellventilation så jag fick berätta om samlingslådan som den förste berättat om... Jo fick nog känslan att det inte var varje dag de fick denna frågan och inte hade rutiner (och utarbetad support?) för denna lösning.

Så jag förde ihop dessa två personer per mejl med mina önskemål och sedan kom vi igång. I början var det inte klart om jag skulle ha särskild fläkt eller påkoppling på frånluft. Hade support sammanlagt ca 1 timme på telefon och 5-6 längre mejlväxlingar innnan de fick beställning på projektering. Sedan hade de snart fixat en komplett ventilationslösning med projektering av flöden för golv och övriga don i ventilationssystemet. Mkt frikostig tidsspendering på support tycker jag innan de visste om de skulle få beställning. Men kanske beror på vilken person man hamnar först hos?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.