useless useless skrev:
Den röda visaren är bara målad på glaset. Det går att vrida så man kommer ihåg vilket tryck man brukar fylla till.
Wow, tack! Nu är det fortfarande på 0, men huset har blivit 4 grader varmare. Ska jag göra det? Jag hittade en bild från den 4 november som trycken var på 1 – är det något fel i systemet som kan ha orsakat det?

Redigerat:
V Vector skrev:
Jag skulle tänka mig att detta är påfyllningen på systemet. Det är den svarta visaren som är trycket på systemet. Fyll upp till en bar. Sen tänkte jag på den där smutsfiltret du har.. jag kan tänka mig att koppen ska hänga vertikalt å inte ligga horisontellt som den gör nu....
Hur länge tar det ? 5 minuter jag ser ingen skillnad
Öppnade den på höger sidan

• VVS-installation med kopparrör, ventiler och blå filterenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventiler för vattenledningar i källare, med fokus på en öppnad ventil i framkant.
    Skapa konto
ByggNV ByggNV skrev:
Hur länge tar det ? 5 minuter jag ser ingen skillnad
Borde synas direkt.

Det
K Kane skrev:
Borde synas direkt.
Det är fel då , hände inget

Det
K Kane skrev:
Borde synas direkt.
Kanske den här ?

• Kopparrör och en stängd ventil med blå ratt, ihopkopplad med flexibla slangar under en diskbänk.
    Skapa konto
Det är ju inte där vid magnetfiltret man fyller på. Skickar en annan bild å ser om du ser då....vid pilen

• Bild på rör och ventiler under en värmepump med en blå pil som pekar mot ett ställe där man kan fylla på vatten.
    Skapa konto
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det är ju inte där vid magnetfiltret man fyller på. Skickar en annan bild å ser om du ser då....vid pilen

• Kopparrör och ventiler under diskbänk med blå kran och etiketter.
    Skapa konto
ByggNV ByggNV skrev:
Fel "kran" då. Ringade inte @Vector in en annan?
Kopparrör med ventil omringad av blått, kopplingar och anslutningar synliga i ett utrymme.
Skapa konto

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fel "kran" då. Ringade inte @Vector in en annan?
[bild]
öppnade den blåa och fångade på en sekund, jag missade den. vad var det jag öppnade först? gör det ingen skada?

MultiMan
ByggNV ByggNV skrev:
Wow, tack! Nu är det fortfarande på 0, men huset har blivit 4 grader varmare. Ska jag göra det? Jag hittade en bild från den 4 november som trycken var på 1 – är det något fel i systemet som kan ha orsakat det?
Har trycket varit på 1 och nu 0 så läcker systemet någonstans, det måste felsökas.

Som andra sagt så verkar det inte varit några yrkesmän som monterat grejerna med tanke på hur en del av rören är dragna och felaktigheten med filtrets orientering.

ByggNV ByggNV skrev:
öppnade den blåa och fångade på en sekund
Ökade trycket?

Direkt
Bara orolig om det svarta som jag öppnade först

• Manometer från Flexcon monterad på en röd rörledning, visar ett tryck av 2 bar.
    Skapa konto
ByggNV ByggNV skrev:
Direkt
Bra. Borde innebära mer värme i huset.
Håll koll nu på att trycket håller sig.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Tvärtom, du stängde nog den tillfälligt.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Direkt
Det med direkt, bara så där pang till 1 bar, ( manometern ska öka sakta när det fylls med pyspunka ) då är det ingen eller dåligt med luft i kärlet, t.o.m. att blåsan i den kan vara trasig. Du har ett hängande kärl och på undersidan är det ett plastlock, under det så är det som en bilventil. Tryck till lite snabbt på piggen, det ska då pysa till med luft, kommer det vatten så är blåsan körd, bara byta kärl. Kommer det ingenting, så kan det vara att luften gått ur och blåsan klistrat med väggarna i det. Har du en cykelpump som kan pumpa ett bildäck med monometer på. Så slöpper du ut vatten så manometern står på noll, pumpar i luft, om manometern ökar, släpp ut mer vatten, fortsätt att pumpa i luft, Det ska vara ett tryck i kärlet på ca 0,6 bar utan vatten i det. Står lufttrycket kvar och manometern på noll, är allt OK, fyll vatten till 1 bar KLART.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.