2 329 läst · 62 svar
2k läst
62 svar
NIBE värmepump värmer inte som den ska
Det med osanolikt är väl lika med Harrisburg, det har inte hänt men hände. Nu är det ingen månresa för en som att ändra något för cirkpumpen, bara knappa av auto och ställa för min 75 % till att börja med. nuvarande enligt bild 67 %. räcker inte det så höja till 90 % . Värme i ett stystem är beroende på temperatur och flöde, mankerar något , så blir det svalt. Klarar inte VP att värma, så ska elpatron gå in och spetsa. Då höjs tempen, men flödet är kvar. Sen om det är inkopplat någon form av belastningsvakt framgår inte, bara att VP är ställd för 16 Ampere.B Bigfoot skrev:Det är klart flödet blir mindre om pumpen drar ner, det gäller både nära och långt bort.
Det bör fungera bra att låta VP reglera det själv så att den får optimera flöde och temperatur, men hur bra Nibes ingenjörer lyckats kan jag ju inte svara på. Det är klart man kan pilla själv också om man har lite koll och tror sig kunna optimera. Men det är osannolikt att TS problem beror på pumphastighet och TS är inte heller mer än "normalkunnig" så det finns ingen anledning att börja pilla på diverse orelaterade inställningar i hopp om att det ska bli bättre.
Vem ska åtgärda detta? Är det företaget som installerade värmesystemet? Är detta något de missade, eller är det något jag skulle ha gjort i efterhand? Huset har för övrigt 25 ampere.J Josth skrev:
Elpatron ska ju inte behövas över huvud taget vid de temperaturer som bilderna visar. Sen verkar ju inte strömkännarna vara inkopplade, så elpatronen får dra sina 9kW hela tiden om det behövs.J Josth skrev:
16 A ska räcka gott och väl för att värma huset när det är flera plusgrader ute. Det installatören borde göra är att installera strömkännarna till efektvakten, men det löser inte ditt aktuella problem.ByggNV skrev:
Absolut kan man testa och se vad som händer, bara man vet vad man ändrar.J jonaserik skrev:Det med osanolikt är väl lika med Harrisburg, det har inte hänt men hände. Nu är det ingen månresa för en som att ändra något för cirkpumpen, bara knappa av auto och ställa för min 75 % till att börja med. nuvarande enligt bild 67 %. räcker inte det så höja till 90 % . Värme i ett stystem är beroende på temperatur och flöde, mankerar något , så blir det svalt. Klarar inte VP att värma, så ska elpatron gå in och spetsa. Då höjs tempen, men flödet är kvar. Sen om det är inkopplat någon form av belastningsvakt framgår inte, bara att VP är ställd för 16 Ampere.
Ännu bättre är att logga så slipper man gissa och testa sig fram. Då ser man hur tillopp och retur ändras, hur cirkulationspumpen och kompressorn gått och hur gradminuterna ändras etc.
Strömkännarna är inte inkopplade, alla faser visar ju 0A trots att VP går.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 096 inlägg
Har du kollat igenom hur rumstermostaterna är ställda?
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 646 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 646 inlägg
Elpatronen är blockad och 0 amp. Det är väl fullt rimligt vid +7 grader. Så att diskutera 16A eller inte borde inte vara problemet.
Vad har du för hus, hur många plan?
Radiatorer eller golvvärme eller blandat?
Tryck i distributionssystemet?
Vad har du för hus, hur många plan?
Radiatorer eller golvvärme eller blandat?
Tryck i distributionssystemet?
Huset är ett enplanshus med källare, 156+155 kvm. Termostaten är installerad i källaren. Det är gamla radiatorer som alla är öppna, och ny golvvärme finns bara i köket.Grannens Häck skrev:
Hur vet jag trycket i distributionssystemet?
Det är absolut bra att ha den dagen det är -30 och du har spisen, tvättmaskinen och motorvärmaren igång. Men har du 25A huvudsäkringar så är det nog inget problem till vardags. (Sedan kan du ju fundera på om du verkligen behöver det eller om du har 25A "av gammal vana".)ByggNV skrev:
Jag tror också något stryper radiatorslingan eftersom du både fått larm om kort drifttid och högtryckslarm. Ni har inte något som reglerar flödet såsom radiatortermostater? Eller en cirkpump som inte fungerar som den ska.useless skrev:
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 646 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 646 inlägg
I värmepumpen har du förmodligen en manometer som säger vilket tryck det är ut till radiatorerna. Gissar att du bör ha kring 1 bar.ByggNV skrev:
Jag är ingen expert finns säkert de som har bättre koll. I min Nibe finns det en lucka ner mot golvet där min manometer sitter.
Värmepumpen står utomhus och har ingen manometer. Pannan inne har inte heller någon inbyggd manometer eller expansionskärl, utan det sitter troligen någonstans i närheten.Grannens Häck skrev: