Hej,
Jag har en NIBE luft-vattenvärmepump (modell F2120-20 med VVM 500) som installerades i oktober 2024. Jag har ställt in inomhustemperaturen på 25°C, men systemet verkar inte klara av att hålla värmen. NIBE-appen visar att inomhustemperaturen är 20°C, men alla radiatorer är kalla och huset känns kyligt. Andra termostater, som den kopplad till mitt larmsystem, visar temperaturer mellan 17,5°C och 18°C.
Jag vet inte vad som kan orsaka problemet. Har någon tips eller råd för felsökning?
Tack på förhand!
Jag har en NIBE luft-vattenvärmepump (modell F2120-20 med VVM 500) som installerades i oktober 2024. Jag har ställt in inomhustemperaturen på 25°C, men systemet verkar inte klara av att hålla värmen. NIBE-appen visar att inomhustemperaturen är 20°C, men alla radiatorer är kalla och huset känns kyligt. Andra termostater, som den kopplad till mitt larmsystem, visar temperaturer mellan 17,5°C och 18°C.
Jag vet inte vad som kan orsaka problemet. Har någon tips eller råd för felsökning?
Tack på förhand!
Hur såg egentligen energiberäkningen ut som underlag för val av kapaciteten på värmepumpen? Är el-tillsatsen upplåst eller spärrad? Kanske husets värmesystem kräver en väldigt hög framledningstemperatur? Vilken värmekurva och förskjutning är inställd?
Pumpen är helt tillräcklig för mitt hus och har fungerat utan problem fram till idag.J Josth skrev:
Kort tid att justera in allt, ingen vinter ännu. Har det fungerat tidigare och ni märkt av det nu. Möjligt att det nu är en ny VP att den är av typ, som sänker farten på pumparna ( bara skit i mina ögon ) Vad för fart i % har cirkpumparna nu. I servicemenyn eller annorstädes finns något om pumpar. Klicka bort auto och ställ in en min % till ca 50 % kontant fart, så blir det bättre.
Om en cirkpump går ner i fart ( som ska vara så bra ) så kommer det statiska trycket att avta, dom delar som är längst bort kommer inte att få rätt flöde då. Har du då 2 rörs-system, så kommer dom element som är närmast värmakällan att kortsluta, flödet går genom dom och inte orkar farm till dom sista.
Om en cirkpump går ner i fart ( som ska vara så bra ) så kommer det statiska trycket att avta, dom delar som är längst bort kommer inte att få rätt flöde då. Har du då 2 rörs-system, så kommer dom element som är närmast värmakällan att kortsluta, flödet går genom dom och inte orkar farm till dom sista.
Bilder på alla sidor under meny 3 - Info i displayen brukar ge en god överblick vid en given tidpunkt men annars kan man logga till USB-minne, en gång per minut lagom, också så man får en fil som kan laddas upp här om man byter ändelsen till ".txt" på filen istället.
Det fungerar inte så, flödet ändras proportionellt.J jonaserik skrev:Om en cirkpump går ner i fart ( som ska vara så bra ) så kommer det statiska trycket att avta, dom delar som är längst bort kommer inte att få rätt flöde då. Har du då 2 rörs-system, så kommer dom element som är närmast värmakällan att kortsluta, flödet går genom dom och inte orkar farm till dom sista.
Och hur menar du då, om VP säger att nu behövs bara XXX värme och drar ner på farten på pumpen, så kommer do delar längst bort att få mindre flöde. Flödet ska ställas in, så det ger hela systemet rätt flöde rakt igenom konstant- Och inte i någon variant som VP ska bestämma.B Bigfoot skrev:
Loggning är extremt praktiskt för att se vad som händer över tid.J Josth skrev:
Det går att lägga en fil med parametrar på stickan också för att välja vad som ska loggas.Men defautloggningen är en bra början.
J Josth skrev:
Det är klart flödet blir mindre om pumpen drar ner, det gäller både nära och långt bort.J jonaserik skrev:
Det bör fungera bra att låta VP reglera det själv så att den får optimera flöde och temperatur, men hur bra Nibes ingenjörer lyckats kan jag ju inte svara på. Det är klart man kan pilla själv också om man har lite koll och tror sig kunna optimera. Men det är osannolikt att TS problem beror på pumphastighet och TS är inte heller mer än "normalkunnig" så det finns ingen anledning att börja pilla på diverse orelaterade inställningar i hopp om att det ska bli bättre.