M M@ZE skrev:
Undra vad den kommer att kosta installerad ..
142 000 bara maskinen. Hiskeligt pris. Måste väl finnas konkurrenter som är mer prisvärda än NIBE nu..
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
pdov
A Adam Wrede1 skrev:
142 000 bara maskinen. Hiskeligt pris. Måste väl finnas konkurrenter som är mer prisvärda än NIBE nu..
Nu är det listpriset du skriver. Om man jämför listpriset med det för F730 så skiljer det ~10000kr. Kan man sälja en värmepump som är utvecklad för 14 år sedan för det priset så ska man nog kunna sälj en modern pump för 10kkr mer.
 
pdov pdov skrev:
Nu är det listpriset du skriver. Om man jämför listpriset med det för F730 så skiljer det ~10000kr. Kan man sälja en värmepump som är utvecklad för 14 år sedan för det priset så ska man nog kunna sälj en modern pump för 10kkr mer.
Men listpriset borde ju vara ganska nära var man hamnar med installation tänker jag. Personligen så tycker jag det börjar bli en väl dyr investering att skaffa en frånluftsvärmepump på dom nivåerna.
 
Ofan, vilken tur att man inte väntade utan beställde Luft/vatten för en billigare peng
 
pdov pdov skrev:
Jag förstår inte din kommentar. Är det inte bra med ett köldmedium med lågt GWP?
Vad är så svårt att förstå med kommentaren?
Jag konstaterade att det är R290 i maskinen, marknaden styr mot miljövänliga köldmedier.
 
Hoppas dom har lärt sig av tidigare propanexperiment.
Nu väntar vi bara på luftvärmepumpar med propan som inte kräver kylcert för installation.
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Är ingen kyltekniker men , är inte propan R290 fel väg för att uppnå en hög temp till vattnet i en FLVP :thinking:
Eller har jag helt fel i min tankegång :thinking:
 
Propan och R407C har mer eller mindra ganska exakta tryckuppsättningar, så funkar det med 407c, så funkar det med propan! Felet med propan är att den tvättar bort oljefilmen på kompressor, med slitage som följd, om inte överhettning m.m. är ordentligt inställd.
Och med hög överhettning, får man inte lika bra suggaskylning på kompressorn, som man oftare får med konventionella köldmedier. Vi får hoppas att nibe har provat sig fram, och löst problemen från 310/360 tiden.
 
E
pdov pdov skrev:
Nu är den nya S735 upplagd på Nibes hemsida: S735 - den intelligenta frånluftsvärmepumpen - NIBE
Skönt, bara 1 år försenad.

Här sitter jag med min F750 och puttrar i kylan. :)
 
Ngn som fått offert eller t.o.m. installerad S735. Officiella priser på velltra.se är 114kkr.
 
Jag undrar om någon fått installerad s735 och kan recensera pumpen?
 
B Bygglycka skrev:
Jag undrar om någon fått installerad s735 och kan recensera pumpen?
Vi fick vår S735:a installerad för ca 4 veckor sedan och den har fungerarat felfritt på det stora hela, ett stopp första dygnet då luft i systemet stoppade pumpen men löste sig med en omstart, efter det har den tuffat på!

Har tyvärr inget att jämföra med då det är vårt första hus, men både jag och montören har konstaterat att den är väldigt tyst, låter knappt mer än ett kylskåp när kompressorn går. Stänger vi dörren dit pumpen står hör vi ingenting.

Fråga på om det är något ni vill veta :)
 
  • Gilla
aspa-hasse och 4 till
  • Laddar…
A Adam Lantz skrev:
Vi fick vår S735:a installerad för ca 4 veckor sedan och den har fungerarat felfritt på det stora hela, ett stopp första dygnet då luft i systemet stoppade pumpen men löste sig med en omstart, efter det har den tuffat på!

Har tyvärr inget att jämföra med då det är vårt första hus, men både jag och montören har konstaterat att den är väldigt tyst, låter knappt mer än ett kylskåp när kompressorn går. Stänger vi dörren dit pumpen står hör vi ingenting.

Fråga på om det är något ni vill veta :)
Låter bra.
Hur länge fick du vänta på leverans och vad kostade den? :)
 
A Adam Wrede1 skrev:
Låter bra.
Hur länge fick du vänta på leverans och vad kostade den? :)
Då vi byggt med totaltentreprenad har vi allt som allt väntat i ca 1 år, men pumpen var bekräftad för leverans till slutet av januari men den dök upp först i mitten av mars efter flera försenade leveranser. Angående priset så vet jag inte exakt, men vi fick den för samma pris som F750 som vi valt från början från husleverantören.
 
E
A Adam Lantz skrev:
Vi fick vår S735:a installerad för ca 4 veckor sedan och den har fungerarat felfritt på det stora hela, ett stopp första dygnet då luft i systemet stoppade pumpen men löste sig med en omstart, efter det har den tuffat på!

Har tyvärr inget att jämföra med då det är vårt första hus, men både jag och montören har konstaterat att den är väldigt tyst, låter knappt mer än ett kylskåp när kompressorn går. Stänger vi dörren dit pumpen står hör vi ingenting.

Fråga på om det är något ni vill veta :)
Det där med ljudet är ju relativt. Förmodligen har den inte gått upp i sina fulla 120(?)Hz ännu, det är då den brummar som mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.