Jag vet inte. Eftersom Anders bor i Tranås och gav negativa nyheter kring Nibe så drog jag slutsatsen att han jobbar hos Tranås största privata arbetsgivare som även är Nibes största konkurrent.pdov skrev:
Men jag bara gissade som vanligt...
useless skrev:
Jag tillför bara information som jag har. IVT och Bosch har ingen motsvarighet till Nibe frånluft inverter.
Jo, för nu när vi är i slutskedet av husbygget så måste pumpen levereras. Det talades vitt och brett om hur bra S735 var, och att den skulle komma Q1 2022, så vi ställde upp oss på kö under 2021.
Snopet som sagt.
Snopet som sagt.
Om man beställer en f730 till nybygge som börjar om ca 1 år men med skrivelse att vi får s735 om den kommit till marknaden, kommer förberedelser i huset för f730 vara tillräckligt för s735. Jag tänker främst på användande av Sam40/42 men också om det är ngt annat man bör tänka på inför slutbeställning av hus. Uppskattar input!
Projekteras det för en F730 + SAM 42 så kommer man kunna installera den nya värmepumpen utan större problem. De kommer bli väldigt lika gällande anslutningspunkternas placeringar.B Bygglycka skrev:Om man beställer en f730 till nybygge som börjar om ca 1 år men med skrivelse att vi får s735 om den kommit till marknaden, kommer förberedelser i huset för f730 vara tillräckligt för s735. Jag tänker främst på användande av Sam40/42 men också om det är ngt annat man bör tänka på inför slutbeställning av hus. Uppskattar input!
Tilluftsmodulen som kommer passa S735 heter SAM S42. Har man den nya pumpen ska man ha den nya tilluftsmodulen, om husleverantören beställer dem tillsammans så kommer Nibe ordererkänna rätt kombination.
Hur stort/litet hus kommer ni att bygga? Anledningen att jag frågar är att den nya värmepumpen först kommer att levereras i ett utförande för medelstora till större enbostadshus. Bygger ni ett mindre hus så kommer F730 fortfarande vara ett bättre (enda) alternativ. Bygger ni med en någorlunda stor aktör på marknaden kan ni be att de gör energibehovsberäkningar med bägge pump-alternativen åt er så ni kan se själva och avgöra vad ni vill ha.
Du kan väl inte ansluta sam40 till NIBE 730??B Bygglycka skrev:Om man beställer en f730 till nybygge som börjar om ca 1 år men med skrivelse att vi får s735 om den kommit till marknaden, kommer förberedelser i huset för f730 vara tillräckligt för s735. Jag tänker främst på användande av Sam40/42 men också om det är ngt annat man bör tänka på inför slutbeställning av hus. Uppskattar input!
Stämmer, jag skrev fel i mitt inlägg tidigare. Det ska vara F750 om man ska koppla på något så som SAM 42 i detta fallet eller något annat för den delen. F730 har inga möjligheter till att ansluta något utan är en avskalad variant av F750 där man tagit bort den möjligheten och på så sätt fått ner antalet delar och priset.J Josth skrev: