pdov
Hur man upplever ljudet från en frånluftsvärmepump är som @enoch85 skriver relativt. Jag har en F730 och just nu med ett par plusgrader ute så låter den inte så mycket som den gjorde i vintras.

Gällande S735 så är ljudet något av det som Nibe fokuserat mest på när man tog fram den nya pumpen. I avvägande mellan ljudnivå och effektivitet så har man valt lägre ljudnivå. Nya S735 är inte mycket bättre än F730/F750 när det kommer till att värma hus och varmvatten men den är tystare när den gör det. Sedan kommer andra fördelar i bytet från F-serien till S-serien så som nytt styrsystem med alla de rader kod och kopplingar som möjliggörs där.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
 
  • Gilla
aspa-hasse och 2 till
  • Laddar…
Hur gör ni med avluftskanalen? Bara behåller den gamla eller ny direkt ut genom ytterväggen? Huset är ganska stort så det borde gå att spara uppåt 4000 - 5000 kWh/år med en S735 istället för en 310P.
 
Tomture61
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Knepigt :thinking: hus på 161 kvm , 2 pl , + 23-24 gr, garage på 35 kvm +20 gr
Konsumerade 2022 12250 kwh med en IVT490 från 2008 , återvinner ca 1,8-2 kw .
Har även LLVP i hus och garage .
Inge spa eller elbil , motorvärmare .
Detta år blir det nog 10000 kwh , eldat 4-8 brasor / dag :)
Funderar också på en Nibe S735 eller Comfortzone .
 
De som ska installera den ska kolla om det behövs isolera mer än vad som redan är gjort på den gamla avluftskanalen, den går ut genom taket idag. Då den gamla Nibe 310p enbart kör på direktverkande el, har förmodligen gjort det i flera år så hoppas vi på lite mer besparing än 4-5000 kwh/år.
 
E
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Svara gärna när den är installerad för att se vad skillnaden blir.
 
Fogel74 Fogel74 skrev:
Hej, vi kommer att få installerat en S735 i vårt hus nästa vecka. Vi har idag en Nibe 310P som är helt kass. Den sattes in i huset när vi byggde det (2007). Vår års förbrukning är idag ca 20 000 kwh, huset är 190 kvadratmeter. Har ett spabad som är igång året runt och en avfuktare som går i hus grunden när det behövs.
Vi bor utanför Göteborg.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir när vi får in den nya FLVP.
Hej vi har idag Nibe 310P i huset som är 180 kvm i två vånig i Stockholm ni som köpte S735 är ni nöjda ?
Bli ekonomisk om vi slänger vår fungerande Nibe 310p och köpa Nibe S735 eller bättre att vänta tills vår Nibe 310p pajar sedan köpa Nibe s735?
 
E
sam2018 sam2018 skrev:
Hej vi har idag Nibe 310P i huset som är 180 kvm i två vånig i Stockholm ni som köpte S735 är ni nöjda ?
Bli ekonomisk om vi slänger vår fungerande Nibe 310p och köpa Nibe S735 eller bättre att vänta tills vår Nibe 310p pajar sedan köpa Nibe s735?
If it ain't broken, don't fix it.
 
  • Gilla
  • Älska
pdov och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra fler ägare berätta hur mycket en Nibe S735 låter. Jag har funderat på en sådan, men om det blir bullerproblem så betalar jag hellre extra för elen. Skulle någon som har en sådan kunna kommentera det? De lär väl vara väldigt tysta sommartid när de inte värmer huset, men annars.
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
pdov
Jag skulle vilja påstå att det beror mycket på planlösningen och vart i huset man väljer att placera värmepumpen. Det bästa är om man kan placera den i ett ytterhörn, gärna i en klädvård långt från vardagsrum, sovrum, etc.

@aspa-hasse Hur värmer du upp ditt hus idag, har du en frånluftsvärmepump idag som ska ersättas? Hur ser planlösningen ut i det utrymme värmepumpen ska sitta och vad angränsar till det utrymmet?
 
Som svar på den frågan: Jag bor i ett tvåplanshus som idag värms av en IVT490 frånluftsvärmepump. Pannan blir tjugo år om två månader och har tuffat på i stort sett felfritt hittills. Men det börjar kanske bli dags att fundera på hur den ska ersättas.

Pannan står i dag i tvättstugan som är i ett hörn på nedervåningen. Alla sovrum är på övervåningen. Väggarna och taket till det rummet är hyfsat isolerade, och det finns en frånluftskanal som isoleringen ska räcka på. Planlösningen är jämförelsevis ganska sluten.

Jag har inga astronomiska uppvärmningskostnader men med dagens elpriser är det kanske ändå dags att fundera på en mer effektiv lösning. Jag har kollat vad det kostar att installera bergvärme och det går fetbort i dagens läge, av flera olika anledningar. Det är svindyrt, betalar sig inte, lång leveranstid, förstör trädgården, och de skrotar halva tvättstugan med rör och ackumulatortankar och allt möjligt elände.

Det är lockande att sätta in en S735 och få en besparing som närmar sig den som fås med bergvärme. Men jag har hört många som säger att frånluftsvärmepumpar med högre effekt har problem med buller. Det verkar också vara så att vissa får problem och andra får inga problem alls, av någon anledning som inte ens installatörerna man pratar med verkar ha koll på.

Om det finns någon signifikant risk att man får problem med buller så vill jag inte ha någon S735, då betalar jag hellre mer för el. Nu så utlovas ju lägre bullernivå med den nya S735 men det skulle jag vilja höra från flera håll att det stämmer, från folk som har satt in sådana pannor, innan jag lägger någon beställning.
 
B
Det är ju vid hög frekvens på kompressorn som ljuden uppstår. Ju större energibehov man har desto fler timmar med risk för buller med andra ord.

Upplever man bullret som störande kan man begränsa maxfrekvens på s735. Men med följd av elpatrondrift (eller kallt inne).

Annars finns ju s2125, så får man bullret i trädgården istället...
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
pdov
A aspa-hasse skrev:
Som svar på den frågan: Jag bor i ett tvåplanshus som idag värms av en IVT490 frånluftsvärmepump. Pannan blir tjugo år om två månader och har tuffat på i stort sett felfritt hittills. Men det börjar kanske bli dags att fundera på hur den ska ersättas.

Pannan står i dag i tvättstugan som är i ett hörn på nedervåningen. Alla sovrum är på övervåningen. Väggarna och taket till det rummet är hyfsat isolerade, och det finns en frånluftskanal som isoleringen ska räcka på. Planlösningen är jämförelsevis ganska sluten.

Jag har inga astronomiska uppvärmningskostnader men med dagens elpriser är det kanske ändå dags att fundera på en mer effektiv lösning. Jag har kollat vad det kostar att installera bergvärme och det går fetbort i dagens läge, av flera olika anledningar. Det är svindyrt, betalar sig inte, lång leveranstid, förstör trädgården, och de skrotar halva tvättstugan med rör och ackumulatortankar och allt möjligt elände.

Det är lockande att sätta in en S735 och få en besparing som närmar sig den som fås med bergvärme. Men jag har hört många som säger att frånluftsvärmepumpar med högre effekt har problem med buller. Det verkar också vara så att vissa får problem och andra får inga problem alls, av någon anledning som inte ens installatörerna man pratar med verkar ha koll på.

Om det finns någon signifikant risk att man får problem med buller så vill jag inte ha någon S735, då betalar jag hellre mer för el. Nu så utlovas ju lägre bullernivå med den nya S735 men det skulle jag vilja höra från flera håll att det stämmer, från folk som har satt in sådana pannor, innan jag lägger någon beställning.
Om den befintliga VP fungerar och er a värmekostnader inte är obskyra så är nog rådet samma som redan givit i denna tråden "If it ain't broke, don't fix it."
Fast jag tycker det är förutseende av dig att ha koll på marknaden. Du ska inte förvänta dig en besparing motsvarande bergvärme, det kommer inte en frånluftsvärmepump ge dig.

När det gäller risken för buller så kommer S735 att ge ljud ifrån sig. De första S735 levererades vad jag förstått i slutet av förra året så det finns inte så många som hunnit utsättas för riktig kallt väder och jobba på sitt max ännu. Är ljudnivån viktig för dig och du vill höra vad den stora massan säger så bör du nog vänta tills efter nästa vinter för att få bra respons på din fråga. Det är först då som en större antal S735 har fått visa vad de går för.

S735 ska klara av värma större hus bättre än föregångaren F730 så om du har ett stort tvåplanshus så är S735 lämpligare än föregångaren.
S735 är effektivare och lämnar ifrån sig kallare avluft vilket gör att avluftsventilationen måste isoleras mer mot kondens. Den ökade avluftsisoleringen kommer även leda till att dämpa ljudnivån från värmepumpen.
Anser ni att ljudnivån från er nuvarande värmepump är störande så är det nog isoleringen av rummet som värmepumpen står i som ni ska titta på också. Om ni kan isolera väggarna eller till och med skruva upp en extra gipsskiva på väggen kommer minska ljudet som lämnar rummet. Att ljudnivån är högre i tvättstugan där värmepumpen står får man leva med men det är inget rum man vistas kontinuerligt i.
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
Vi bytte ut vår 22 år gamla Elektrostandard ES 480 (brandad som IVT 480) till en Nibe S735 i början på april. Den gamla pumpen lät en del och gav vibrationer ibland men inte så mycket att det kändes störande utanför tvättstugan. Den var "fast monterad" med hårda kopparrör. Med tanke på den lilla kompressorn så gick den i princip konstant speciellt under vintersäsongen.

Med den nya S735 räknade jag med mer buller och vibrationer och beställde Sylodyn vibrationsdämpare som en fix. Sedan installerades pumpen med flexslangar (alupex) för att undvika stomljud. Installation på betongplatta.

Nu var det inte speciellt kallt i början på april men ändå bortåt 8-10 minusgrader på natten så pumpen fick jobba på en del. Till min förvåning så är S735 betydligt tystare än min gamla FLVP och den är generellt så tyst att den aldrig märks. Tex när fläkten i kylskåpet går så hörs den mer än VP. Nibe har verkligen lyckats få till en rimlig ljudnivå på FLVP.

Min mycket korta anekdotiska erfarenhet är därför att man behöver inte vara jätteorolig för buller med S735 med den typ av installation jag har.

En fiffig finess Nibe har både på S735 och F730/750 är att det går att ställa in spärrband, dvs frekvensband som kompressorn inte får köra på där det kan uppstå tex resonans och stomljud. Det gäller bara att ha förstånd att använda den funktionen om behovet finns. För egen del har jag inga problem med den typen av buller.
 
  • Gilla
aspa-hasse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.