H Henriette1 skrev:
Gissa om det gör mig glad.
Nybyggt hus och jag stör mig mycket på det vibrerande ljudet som låter surrande.
Ser ut på bilden som du använt cellplast på övre delen och då tagit bort den huv som jag tyvärr redan köpt.
Jag har läst här i forumet att pumpen även är dåligt isolerad vid filtret och det hamnar väl under huven? Men bara att få bort några decibel vore skönt.
Jag valde aldrig till huven ovanför när vi byggde 2017.

Japp cellplast 70 mm om jag inte minns fel.

L Labbeliten skrev:
Det ska ju sitta en monterad ljuddämpare ca 2m från värmepumpen också. Kan ju vara svårt att se om den verkligen sitter där?
Själv störs jag inte av ljudet, F730 står i tvättstugan monterad mot yttervägg. Men sedan går en frånluftskanal upp genom övervåningen - isolerad pga de låga utgångstemperaturerna.
Den låter. Det blir resonans vid vissa varvtal. Tog bort dem i mjukvaran så blev det lite bättre. Annars kan man gå ut genom väggen med frånluften som alternativ - har jag hört. Min grabb sover i rummet ovanför men klagar inte allt för mycket efter ljusteringen av varvtalet.
Hej,

Är det fläktens varvtal du justerat? Eller var går du in i menyn och ändrar det?

Sänkte ned fläkthastigheten en stund på vår F730 och tyckte det avhjälpte en del. Men du kanske syftar på något annat?

Ja fläkten har jag ändrat en del, men den låter ju knappt i mitt system - en susning bara. Mer troligt att vibrationer i systemet, luftkanalerna. Kollat att ni har den där ljuddämparen? Ska normalt monteras lite innan luften går in i pumpen tror jag.
Fläkten påverkar hur kompressorn kan köras. För låg fläkt stryper varvtalet och för hög fläkt kanske ger sämre utbyte (högre temp på avluften)

Men det det finns justering av tillåtna frekvenser för kompressorn också.
En knapp för att inte tillåta 100-120 Hz.
Och 2 valfria band som kan utesluta frekvenser. Det är kanske inte så vanligt, men ibland uppstår ju resonans - då kan man utesluta valfria frekvenser.

Och sedan kan man även programmera "Tyst drift" - då man sätter en max-frekvens i läge 1, och en annan i läge 2. Och sedan styra dem över tid en vecka (kan ju vara samma tid varje dag).
Om det skulle låta mycket över en viss frekvens? Själv satt hög frekv. natt (90 Hz och högt luftflöde 65%) och producerar då VV och värme - är ju billigare natt oftast. VV körs inte sedan förrän nästa natt.
Finns massa inställningar, problemet är bara att pillar man så kommer man lätt fel.
Skickar med lite bilder. Std flöde i vårt hus ska vara 160 m3/h enligt ritning.

Jag har kopplat bort extra el på 730 men installerat en llvp som går på när det är kallt ute. Tänker bra att ha en extra källa, hade planerat för vedspis, men blev inte av.
A Anders Ericsson3 skrev:
Hej,

Är det fläktens varvtal du justerat? Eller var går du in i menyn och ändrar det?

Sänkte ned fläkthastigheten en stund på vår F730 och tyckte det avhjälpte en del. Men du kanske syftar på något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.