35 013 läst · 45 svar
35k läst
45 svar
NIBE F750 låter högt
har du bild på hur du löste det med cellplastskiva?M Mikaelzii skrev:
ja de rekommenderar den, för de köper in såna mängder av den att de själv gör en rejäl hacka på just den pumpen. fördelen är att den löser två problem, ventilation och värme. Nackdelen de lever om en hel del, se till att den inte monteras mot en sovrumsvägg, eller att tvättstugan den står i inte angränsar mot sovrumsvägg! Den ska heller inte sitta stumt mot en vägg. Många installatörer följer inte Nibes rekommendationer, och då blir det klagomål.O oYes skrev:
Det är ju främst ljud från luftflödet som hörs och det kan effektivt reduceras genom att linda ett tjockt täcke eller en sovsäck runt ventilationsslangarna och förhoppningsvis står pumpen på ett sådant ställe där det inte stör utseendet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker hitta just detta. Det skulle vara guld värt att hitta i manualen. Någon som läst detta och eventuellt kan hänvisa till sida/kapitel?DonPablo skrev:
Hittade det själv nuM mapr skrev:
https://www.nibe.eu/assets/documents/23352/431406-1.pdf
Sida 7: "Oavsett placering ska vägg mot ljudkänsligtrum ljudisoleras"
Det ska ju sitta en monterad ljuddämpare ca 2m från värmepumpen också. Kan ju vara svårt att se om den verkligen sitter där?
Själv störs jag inte av ljudet, F730 står i tvättstugan monterad mot yttervägg. Men sedan går en frånluftskanal upp genom övervåningen - isolerad pga de låga utgångstemperaturerna.
Den låter. Det blir resonans vid vissa varvtal. Tog bort dem i mjukvaran så blev det lite bättre. Annars kan man gå ut genom väggen med frånluften som alternativ - har jag hört. Min grabb sover i rummet ovanför men klagar inte allt för mycket efter ljusteringen av varvtalet.
Själv störs jag inte av ljudet, F730 står i tvättstugan monterad mot yttervägg. Men sedan går en frånluftskanal upp genom övervåningen - isolerad pga de låga utgångstemperaturerna.
Den låter. Det blir resonans vid vissa varvtal. Tog bort dem i mjukvaran så blev det lite bättre. Annars kan man gå ut genom väggen med frånluften som alternativ - har jag hört. Min grabb sover i rummet ovanför men klagar inte allt för mycket efter ljusteringen av varvtalet.
"Tråden" är några år men tycker du att det fortfarande fungerar med cellplastskivorna för att få bort en del av ljudet?M Mikaelzii skrev:
Gissa om det gör mig glad.M Mikaelzii skrev:
Nybyggt hus och jag stör mig mycket på det vibrerande ljudet som låter surrande.
Ser ut på bilden som du använt cellplast på övre delen och då tagit bort den huv som jag tyvärr redan köpt.
Jag har läst här i forumet att pumpen även är dåligt isolerad vid filtret och det hamnar väl under huven? Men bara att få bort några decibel vore skönt.