Asås skrev:
Nä, det där har du ingen koll på :)
Trailern kan mycket väl ha en totalvikt på 14 ton eller mer men BILEN har garanterat inte en tågvikt över 10 ton, gissningsvis runt 7 ton.
Öhhhh.........det kanske jag hade ändå.

Bilen har garanterat en tågvikt ( =totalvikt när ingen trailer är påkopplad) som inte överstiger 3500kg. Det är en grundförutsättning. Trailern verkar sedan kunna ha en vikt äver 10ton.

7ton? Nej.
 
Göran.W skrev:
Det är inte alls omöjligt bilen har en tågvikt över 10 ton för där sitter vändskiva på dom som på lastbil.
Det är ju trots allt byggd precis som en lastbil fast i mini format.
Fordonskombinationen kan ha en tågvikt över tio ton.


Det enda som jag kan få till de tio ton DU pratade om förut är trailerns maximala axeltryck ( enligt be trailers hemsida) och bilens totalvikt. Det verkar bli tio ton.
 
maximal bruttovikt råkar iofs sammanfalla med "totalvikt".
 
Faan... Den här j***a tråden har fått mig att inse att idag har kört olagligt i snart 10 år..
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Se till att ha koll på vikterna. Kan bli väldigt dyrt i en kontroll. Hade 330 kg övervikt på vagnen när jag blev stoppad och kollad en gång. Resultat: 4000 kr i böter, avlastning av övervikten vid vägkanten, en tur till en återvinningsstation för att slänga en massa av resterande last (urstädat dödsbo) och tillbaks för att hämta det som låg efter vägen. Tur i oturen var att vi inte överskred bilens dragvikt, då hade det blivit ytterligare tusenlappar i böter samt olovlig körning (hade bara B-behörighet).
 
Bötesbelopp för övervikt är i dag: 0 - 10% övervikt 2000 kr, 11 - 20% 2500 kr, 21 - 30% 3000 kr, 31 - 40% 3500 kr samt 41% och över 4000 kr. Detta gäller övervikt på vagn, på kroken och på bilen, beräknas på godkänd lastvikt. Har man lyckats överskrida alla tre kan man hux flux ha böter på 12000 kr att betala (vid värsta tänkbara scenario).
 
Det är tur att man har en vagn som aldrig ser överlastad ut.....:)
 
Göran.W
Har man inte säkrat lasten ordentligt kan det med kosta en skön slant.
Innan man kör i väg med ett släp ska man fråga sig själv "ser det bra ut" för det är just den bedömningen polisen gör många gånger innan dom ens stoppar en.
 
Och framförallt är det trafiksäkerhetsaspekten man bör tänka på.

Ska man bötesoptimera är det bättre att köra med en för tung vagn som är korrekt lastad. Straffet för en sådan mild olovlig körning är några tusen i böter om jag minns rätt.

Som jag förstått det så är också risken att bli stoppad minimal om det ser bra ut. Är däremot bakre fjädringen tryckt i botten ökar risken att bli stoppad nästan lika mycket som risken att köra ihjäl sig.
 
Göran.W
Risken är väldigt lite att bli stoppad om det ser bra ut.
Jag sätter alltid spännarna till spännbanden på vänster sida så polisen ser dom när dom möter eller kör om en.
Ser dom säkringen ser bra ut fortsätter dom i regel köra.
 
hur petiga är dom att totalvikt inte överskrider 3500? Min bil med farsans släp ligger på 3520kg..
 
Det finns ju inget "nästan ok" så du lär åka dit om du blir stoppad.
 
Dannan: Om jag förstår dig rätt så åket du dit på olovlig körning. Du får BÅDE böter och riskerar körkortet. /LOB
 
Göran.W
Det beror på polisen som stoppar en kan gå på båda hållen men vad värre är så är man inblandad i en olycka är man hel rökt på ersättning iom det är tal om olovlig körning.
Det tar några minuter och kostar några hundra att lösa problemet.
Väg ner bilen med 20 kg på bilprovningen.
Det man gör är att minska max lastvikt på bilen med 20 kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.