Maxvikt med BE är 10ton?

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Detta är vad jag får köra med BE.
[länk]
[länk]
Max vikten med BE är 10 Ton
Om man nu behöver ordentliga doningar till ved eller köra några hästar och ha en bo del med.
Det du länkar till gäller bara gamla BE körkort.

be.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Men det är ju fan vad dom ska ändra reglerna hela tiden

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har inte behovet av de fördelar som BE ger. För mig skulle BE enbart bli en "framtidsförsäkring" för ett scenario som jag idag inte kan förutse.
Mitt behov är endast att få dra en normal (1300kg) vagn med en normal (tex V70 eller XC60 awd) bil.

Självklart ger BE större frihetsgrader, men det finns alltid något som är bättre. Jag skulle ju kunna ta CE (har idag C) och på så vis få BE "på köpet" (tror jag), samtidigt som jag får köra lastbil med tungt släp. Men det känns "lite" onödigt eftersom jag bara vill köra en 1300kg vagn lagligt bakom en svenssonbil.

Göran.W skrev:
Någon regel som inkluderar 10ton har aldrig funnits vad jag vet.

Och sk BE-trailers kan ju gå att köra även på nytt BE så länge varken dragbil eller släp väger mer än 3500kg (Totalvikt), men då är ju iofs lite av poängen med "be-trailern" borta.

• Gilla
Dinnan
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Någon regel som inkluderar 10ton har aldrig funnits vad jag vet.
Det finns ingen viktbegränsning på gamla BE-kort, däremot finns det, vad jag vet, inga lätta lastbilar som har högre tågvikt än 10 ton. Det kan vara därifrån missuppfattningen kommer.
Har själv haft ett sådant ekipage, förnämligt!

Tågvikt på lätta lastbilar har jag ingen bra koll på, men vi är överens om att någon lagstadgad begränsning inte finns eller funnits.

Här är dock ett exempel på en bil som verkar kunna fås med högre totalvikt:

http://www.betrailer.se/produkter/04_laglast.htm

Kan man rent hypotetiskt koppla ett tungt släp till en personbil klass 2?

Jag tänker mig en husbil på 15-20 ton som får framföras med ett gammalt B kort, och på denna ett VBG drag och ett lastbilssläp. Jag har läst någonstans att detta ska vara möjligt att få framföra detta med ett BE kort men jag har aldrig sett denna kombination ens på bild. Förhoppningsvis så finns det en regel som stoppar denna kombination, men finns det någon som vet helt säkert?

Det ska gå bra. Finns inget hinder vad jag vet. Så med ett gammalt BE kan man köra rätt stora saker. Tur att vi med denna behörighet är lite bättre än alla andra....

Göran.W skrev:
Reglerna är en katastrof, man måste ju vara typ professor i trafiksäkerhet ens för att veta hur tungt släp man får dra efter bilen.

Om jag fick bestämma skulle behörigheterna se ut så här ungefär:

Lätt & Långsam trafikbehörighet = Rätt att köra fordon som har låg risk att skada andra i trafiken. Tex. Moped från 15 år, Lätt MC, Skoter, Fyrhjuling, Traktor och andra fordon som går max 50 från 16 år. Inkl alla släp som funkar tekniskt på fordonet.

Personbilsbehörighet = Rätt att köra fordon som har normal risk att skada andra i trafiken. Allt inom Lätt och långsam behörighet + personbil med så tungt släp som bilen tillåter.

Tung behörighet = Rätt att köra fordon som har hög risk att skada andra i trafiken. Rätt att framföra alla vanliga fordon (utom MC) med släp. T.ex. lastbil, buss mm med alla godkända släpkombinationer.

Motorcykel = rätt att köra MC i trafiken. Lätt MC från 16, Tung från 18.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Reglerna är en katastrof, man måste ju vara typ professor i trafiksäkerhet ens för att veta hur tungt släp man får dra efter bilen.
Jag är beredd att hålla med, det är ju dessutom ganska ologiskt att jag får köra tung lastbil med 750kg släp, men jag får inte köra ett släp klassat till totalvikt 1300kg (oavsett hur tungt släpet är lastat) med mina fyrhjulsdrivna V70. Detta trots att jag kört samma släp i många år fast då draget med en framhjulsdriven V70.

Hur skulle det vara att förenkla reglerna till att man med ett vanligt B körkort får framföra ett släp så länge som släpets totalvikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt? Kanske med maximal totalvikt på släpet på 3500 kg för att få bort de allra största ekipagen.

Då utgår man från det värsta fallet, att släpet är fullastat, och klarar bilen av att dra ett fullastat släp så klarar bilen så klart av att dra det med mindre last också. En enkel regel för bilisten att ha koll på: kan jag dra släpet när det är fullastat så kan jag alltid dra det.

Sen kan man ha kvar BE för dem som vill dra ett ”för tungt” släp efter bilen men som inte är maximalt lastat.

Jag tror inte på att kreti och pleti ska få dra motsvarande bilens max släpvikt på B. Åk till närmaste ikea eller byggvaruhus en lördag så blir det uppenbart varför.

Rätt många borde inte få dra släp alls på B.

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Max släp på b-kort borde vara 750 kg, har man inte kunskaperna för b96 bör man inte köra släp.
Det är ganska rimligt att man kan backa lasta och anpassa hastigheten och det är ungefär det som krävs.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Göran.W
Här är en rätt uttömmande pdf http://www.transportstyrelsen.se/gl...tsbestammelser_personbil_lattlastbil_webb.pdf

Rörig nä inte alls.
Det ända där som är enkelt är om man som jag har gamla BE för då behöver man bara ta reda på vad man får dra och sen inte hänga på något som har högra brutto vikt än så.
Har man någon annan behörighet måste man nästan vara matematiker.
Enda trösten är väl att inte ens poliserna har koll på reglerna vilket jag fått erfara den jobbiga vägen vid vägkanten.
Allt var korrekt för att dras med BE ändå krånglar dom om släpets totalvikt både länge och väl innan polletten trillade ner.
När inte ens polisen har koll är det hög tid att förenkla reglerna.
Även reglerna för last säkring är röriga eller iaf svåra att förstå vanligt folk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.