49 539 läst · 111 svar
50k läst
111 svar
Ni som tagit B96 behörighet
Jag har inte behovet av de fördelar som BE ger. För mig skulle BE enbart bli en "framtidsförsäkring" för ett scenario som jag idag inte kan förutse.
Mitt behov är endast att få dra en normal (1300kg) vagn med en normal (tex V70 eller XC60 awd) bil.
Självklart ger BE större frihetsgrader, men det finns alltid något som är bättre. Jag skulle ju kunna ta CE (har idag C) och på så vis få BE "på köpet" (tror jag), samtidigt som jag får köra lastbil med tungt släp. Men det känns "lite" onödigt eftersom jag bara vill köra en 1300kg vagn lagligt bakom en svenssonbil.
Mitt behov är endast att få dra en normal (1300kg) vagn med en normal (tex V70 eller XC60 awd) bil.
Självklart ger BE större frihetsgrader, men det finns alltid något som är bättre. Jag skulle ju kunna ta CE (har idag C) och på så vis få BE "på köpet" (tror jag), samtidigt som jag får köra lastbil med tungt släp. Men det känns "lite" onödigt eftersom jag bara vill köra en 1300kg vagn lagligt bakom en svenssonbil.
Någon regel som inkluderar 10ton har aldrig funnits vad jag vet.Göran.W skrev:
Och sk BE-trailers kan ju gå att köra även på nytt BE så länge varken dragbil eller släp väger mer än 3500kg (Totalvikt), men då är ju iofs lite av poängen med "be-trailern" borta.
Det finns ingen viktbegränsning på gamla BE-kort, däremot finns det, vad jag vet, inga lätta lastbilar som har högre tågvikt än 10 ton. Det kan vara därifrån missuppfattningen kommer.MathiasS skrev:
Har själv haft ett sådant ekipage, förnämligt!
Tågvikt på lätta lastbilar har jag ingen bra koll på, men vi är överens om att någon lagstadgad begränsning inte finns eller funnits.
Här är dock ett exempel på en bil som verkar kunna fås med högre totalvikt:
http://www.betrailer.se/produkter/04_laglast.htm
Här är dock ett exempel på en bil som verkar kunna fås med högre totalvikt:
http://www.betrailer.se/produkter/04_laglast.htm
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Kan man rent hypotetiskt koppla ett tungt släp till en personbil klass 2?
Jag tänker mig en husbil på 15-20 ton som får framföras med ett gammalt B kort, och på denna ett VBG drag och ett lastbilssläp. Jag har läst någonstans att detta ska vara möjligt att få framföra detta med ett BE kort men jag har aldrig sett denna kombination ens på bild. Förhoppningsvis så finns det en regel som stoppar denna kombination, men finns det någon som vet helt säkert?
Jag tänker mig en husbil på 15-20 ton som får framföras med ett gammalt B kort, och på denna ett VBG drag och ett lastbilssläp. Jag har läst någonstans att detta ska vara möjligt att få framföra detta med ett BE kort men jag har aldrig sett denna kombination ens på bild. Förhoppningsvis så finns det en regel som stoppar denna kombination, men finns det någon som vet helt säkert?
Reglerna är en katastrof, man måste ju vara typ professor i trafiksäkerhet ens för att veta hur tungt släp man får dra efter bilen.Göran.W skrev:
Om jag fick bestämma skulle behörigheterna se ut så här ungefär:
Lätt & Långsam trafikbehörighet = Rätt att köra fordon som har låg risk att skada andra i trafiken. Tex. Moped från 15 år, Lätt MC, Skoter, Fyrhjuling, Traktor och andra fordon som går max 50 från 16 år. Inkl alla släp som funkar tekniskt på fordonet.
Personbilsbehörighet = Rätt att köra fordon som har normal risk att skada andra i trafiken. Allt inom Lätt och långsam behörighet + personbil med så tungt släp som bilen tillåter.
Tung behörighet = Rätt att köra fordon som har hög risk att skada andra i trafiken. Rätt att framföra alla vanliga fordon (utom MC) med släp. T.ex. lastbil, buss mm med alla godkända släpkombinationer.
Motorcykel = rätt att köra MC i trafiken. Lätt MC från 16, Tung från 18.
Jag är beredd att hålla med, det är ju dessutom ganska ologiskt att jag får köra tung lastbil med 750kg släp, men jag får inte köra ett släp klassat till totalvikt 1300kg (oavsett hur tungt släpet är lastat) med mina fyrhjulsdrivna V70. Detta trots att jag kört samma släp i många år fast då draget med en framhjulsdriven V70.pelpet skrev:
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Hur skulle det vara att förenkla reglerna till att man med ett vanligt B körkort får framföra ett släp så länge som släpets totalvikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt? Kanske med maximal totalvikt på släpet på 3500 kg för att få bort de allra största ekipagen.
Då utgår man från det värsta fallet, att släpet är fullastat, och klarar bilen av att dra ett fullastat släp så klarar bilen så klart av att dra det med mindre last också. En enkel regel för bilisten att ha koll på: kan jag dra släpet när det är fullastat så kan jag alltid dra det.
Sen kan man ha kvar BE för dem som vill dra ett för tungt släp efter bilen men som inte är maximalt lastat.
Då utgår man från det värsta fallet, att släpet är fullastat, och klarar bilen av att dra ett fullastat släp så klarar bilen så klart av att dra det med mindre last också. En enkel regel för bilisten att ha koll på: kan jag dra släpet när det är fullastat så kan jag alltid dra det.
Sen kan man ha kvar BE för dem som vill dra ett för tungt släp efter bilen men som inte är maximalt lastat.
Jag tror inte på att kreti och pleti ska få dra motsvarande bilens max släpvikt på B. Åk till närmaste ikea eller byggvaruhus en lördag så blir det uppenbart varför.
Rätt många borde inte få dra släp alls på B.
Rätt många borde inte få dra släp alls på B.
Max släp på b-kort borde vara 750 kg, har man inte kunskaperna för b96 bör man inte köra släp.
Det är ganska rimligt att man kan backa lasta och anpassa hastigheten och det är ungefär det som krävs.
Det är ganska rimligt att man kan backa lasta och anpassa hastigheten och det är ungefär det som krävs.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Här är en rätt uttömmande pdf http://www.transportstyrelsen.se/gl...tsbestammelser_personbil_lattlastbil_webb.pdf
Rörig nä inte alls.
Det ända där som är enkelt är om man som jag har gamla BE för då behöver man bara ta reda på vad man får dra och sen inte hänga på något som har högra brutto vikt än så.
Har man någon annan behörighet måste man nästan vara matematiker.
Enda trösten är väl att inte ens poliserna har koll på reglerna vilket jag fått erfara den jobbiga vägen vid vägkanten.
Allt var korrekt för att dras med BE ändå krånglar dom om släpets totalvikt både länge och väl innan polletten trillade ner.
När inte ens polisen har koll är det hög tid att förenkla reglerna.
Även reglerna för last säkring är röriga eller iaf svåra att förstå vanligt folk.
Rörig nä inte alls.
Det ända där som är enkelt är om man som jag har gamla BE för då behöver man bara ta reda på vad man får dra och sen inte hänga på något som har högra brutto vikt än så.
Har man någon annan behörighet måste man nästan vara matematiker.
Enda trösten är väl att inte ens poliserna har koll på reglerna vilket jag fått erfara den jobbiga vägen vid vägkanten.
Allt var korrekt för att dras med BE ändå krånglar dom om släpets totalvikt både länge och väl innan polletten trillade ner.
När inte ens polisen har koll är det hög tid att förenkla reglerna.
Även reglerna för last säkring är röriga eller iaf svåra att förstå vanligt folk.