49 756 läst · 111 svar
50k läst
111 svar
Ni som tagit B96 behörighet
För den som ändå tycker det är krångligt eller kanske är ointresserad av att förstå så finns tekniska hjälpmedel att tillgå.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Och dom flesta har väl idag en telefon där det går att kolla.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Och dom flesta har väl idag en telefon där det går att kolla.
Då transportstyrelsen måste bygga ett IT-stöd för att folk ska veta vilket släp de får dra med sin bil så är det ett solklart bevis på att reglerna är för krångliga.MathiasS skrev:
Dessutom är reglerna idiotiska, då tågviktsbegränsningen gör att man inte får dra vissa släp med lämpliga, stora personbilar men däremot med andra, mindre lämpliga personbilar.
Det var krångligt förut, tycker man det är krångligt nu kanske det är bäst att låta bli. Faktiskt.
Tågviktsbegränsningen är rimlig, den har nackdelen du beskriver, men också fördelen att outbildade inte kör så tunga fordonskombinationer.
Tågviktsbegränsningen är rimlig, den har nackdelen du beskriver, men också fördelen att outbildade inte kör så tunga fordonskombinationer.
Det måste ju ha gått att ordna reglerna på något smartare sätt, typ genom att kräva BE för tillfällen då släpet väger mer än 1,5 ton eller liknande. Alt att det skulle krävas en specialbehörighet för husvagn, för jag antar att det är husvagnar det handlar om egentligen och en husvagn är väl relativt "svår" att köra med. Dålig sikt, stort vindfång, stor volym.
Regler ska ju upplevas som både begripliga och rimliga för att vinna respekt.
Regler ska ju upplevas som både begripliga och rimliga för att vinna respekt.
Gick man bara på bruttovikt skulle Svensson antagligen klaga på att man ena dagen får dra sitt släp och andra dagen inte trots att släpet är byggt för lasten. Och hur ska man veta hur mycket saker väger osv.
Regler ska vara enkla och med nuvarande regelverk krävs det rätt lite av föraren för att veta om han gör rätt. Vad är det som är så obegripligt med nuvarande regler, om du bortser från att dom just ändrats (vilket förstås ställer till det under en övergångsperiod)?
Regler ska vara enkla och med nuvarande regelverk krävs det rätt lite av föraren för att veta om han gör rätt. Vad är det som är så obegripligt med nuvarande regler, om du bortser från att dom just ändrats (vilket förstås ställer till det under en övergångsperiod)?
Jag håller med pelpet om att fokus i reglerna borde ligga på släpvikten och inte lika mycket på tågvikten. Som det är nu blir det oftare lagligt att (med B-kort) framföra stora släp med små/lätta bilar.
Jag är benägen att tro att det blir ytterligare svårare/osäkrare att framföra ett stort släp med en liten/lätt bil jämfört med en tyngre 4wd bil.
Det borde snarare krävas mer körkort för att dra stora släp med mindre bilar, dvs. tvärtemot mot dagens regelverk.
Jag är benägen att tro att det blir ytterligare svårare/osäkrare att framföra ett stort släp med en liten/lätt bil jämfört med en tyngre 4wd bil.
Det borde snarare krävas mer körkort för att dra stora släp med mindre bilar, dvs. tvärtemot mot dagens regelverk.
Du menar att man skulle få överträda det som bilen/draget är konstruerat för?pelpet skrev:
Då skulle man på b- kort kunna köra 1500 kg efter sin Fiat ritmo från -82 med typ 44 hk.
Du kommer ju alltid att ha biltillverkaren rekommendationer att ta hänsyn till.
Nej, det tänkte jag inte. Min tanke var att hitta en lösning på problemet att man inte får dra vissa släp med en lämplig dragbil för att tågvikten överskrids.larsbj skrev:
Jag vet inte hur olycksstatistiken ser ut, men reglerna bör ju anpassas så att man adresserar de verkliga problemen utan att krångla till det.
Nä, det där har du ingen koll påMathiasS skrev:
Trailern kan mycket väl ha en totalvikt på 14 ton eller mer men BILEN har garanterat inte en tågvikt över 10 ton, gissningsvis runt 7 ton.