Men allvarligt talat, hur svåra är reglerna egentligen.

För b-kort, ej över max släpvagnsvikt, ej över 3500kg sammanlagd totalvikt. Samma sak fast 4250 för utökad b.

Är det verkligen så krångligt......
 
  • Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
Man får väl inkludera släplastning- och körning i körkortsprovet. Du har helt rätt i att många lastar som om de hade fått körkortet i ett cornflakespaket.
 
MathiasS skrev:
Men allvarligt talat, hur svåra är reglerna egentligen.

För b-kort, ej över max släpvagnsvikt, ej över 3500kg sammanlagd totalvikt. Samma sak fast 4250 för utökad b.

Är det verkligen så krångligt......
Då transportstyrelsen måste bygga ett IT-stöd för att folk ska veta vilket släp de får dra med sin bil så är det ett solklart bevis på att reglerna är för krångliga.

Dessutom är reglerna idiotiska, då tågviktsbegränsningen gör att man inte får dra vissa släp med lämpliga, stora personbilar men däremot med andra, mindre lämpliga personbilar.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Det var krångligt förut, tycker man det är krångligt nu kanske det är bäst att låta bli. Faktiskt.

Tågviktsbegränsningen är rimlig, den har nackdelen du beskriver, men också fördelen att outbildade inte kör så tunga fordonskombinationer.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det måste ju ha gått att ordna reglerna på något smartare sätt, typ genom att kräva BE för tillfällen då släpet väger mer än 1,5 ton eller liknande. Alt att det skulle krävas en specialbehörighet för husvagn, för jag antar att det är husvagnar det handlar om egentligen och en husvagn är väl relativt "svår" att köra med. Dålig sikt, stort vindfång, stor volym.

Regler ska ju upplevas som både begripliga och rimliga för att vinna respekt.
 
Gick man bara på bruttovikt skulle Svensson antagligen klaga på att man ena dagen får dra sitt släp och andra dagen inte trots att släpet är byggt för lasten. Och hur ska man veta hur mycket saker väger osv.

Regler ska vara enkla och med nuvarande regelverk krävs det rätt lite av föraren för att veta om han gör rätt. Vad är det som är så obegripligt med nuvarande regler, om du bortser från att dom just ändrats (vilket förstås ställer till det under en övergångsperiod)?
 
Jag håller med pelpet om att fokus i reglerna borde ligga på släpvikten och inte lika mycket på tågvikten. Som det är nu blir det oftare lagligt att (med B-kort) framföra stora släp med små/lätta bilar.
Jag är benägen att tro att det blir ytterligare svårare/osäkrare att framföra ett stort släp med en liten/lätt bil jämfört med en tyngre 4wd bil.
Det borde snarare krävas mer körkort för att dra stora släp med mindre bilar, dvs. tvärtemot mot dagens regelverk.
 
En förenkling som man skulle kunna införa är ju t.ex att man alltid får dra släp under 1,5 ton totalvikt på B-kort oavsett tågvikt. Då kommer man undan de värsta buggarna i regelsystemet.
 
pelpet skrev:
En förenkling som man skulle kunna införa är ju t.ex att man alltid får dra släp under 1,5 ton totalvikt på B-kort oavsett tågvikt. Då kommer man undan de värsta buggarna i regelsystemet.
Du menar att man skulle få överträda det som bilen/draget är konstruerat för?

Då skulle man på b- kort kunna köra 1500 kg efter sin Fiat ritmo från -82 med typ 44 hk.

Du kommer ju alltid att ha biltillverkaren rekommendationer att ta hänsyn till.
 
Eller förenklar man det ytterligare genom att säga att alla som ska dra släpvagn ska ha BE kort där lastsäkring ingår som ett stort moment i utbildningen. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
cem77 skrev:
Eller förenklar man det ytterligare genom att säga att alla som ska dra släpvagn ska ha BE kort där lastsäkring ingår som ett stort moment i utbildningen. :)
Ja det vore väl det vettigaste men antagligen svårt att motivera sett till olycksstatistik.
 
larsbj skrev:
Du menar att man skulle få överträda det som bilen/draget är konstruerat för?

Då skulle man på b- kort kunna köra 1500 kg efter sin Fiat ritmo från -82 med typ 44 hk.

Du kommer ju alltid att ha biltillverkaren rekommendationer att ta hänsyn till.
Nej, det tänkte jag inte. Min tanke var att hitta en lösning på problemet att man inte får dra vissa släp med en lämplig dragbil för att tågvikten överskrids.

Jag vet inte hur olycksstatistiken ser ut, men reglerna bör ju anpassas så att man adresserar de verkliga problemen utan att krångla till det.
 
MathiasS skrev:
Tågvikt på lätta lastbilar har jag ingen bra koll på, men vi är överens om att någon lagstadgad begränsning inte finns eller funnits.

Här är dock ett exempel på en bil som verkar kunna fås med högre totalvikt:

[länk]
Nä, det där har du ingen koll på :)
Trailern kan mycket väl ha en totalvikt på 14 ton eller mer men BILEN har garanterat inte en tågvikt över 10 ton, gissningsvis runt 7 ton.
 
Göran.W
Det är inte alls omöjligt bilen har en tågvikt över 10 ton för där sitter vändskiva på dom som på lastbil.
Det är ju trots allt byggd precis som en lastbil fast i mini format.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.