Vilken snabb respons och kloka inlägg. Jag bugar och bockar !

Med tanke på att jag är ny på detta och har inte riktigt koll på vad jag vill för funktioner/apparater så verkar Nexa vara en bra controller att börja med.

Ska man gå på Nexas sändare/mottagare (inbyggnad bakom knappar o kontakter) eller kan man mixa med ex Fibaros ?

Svårt att se från bilderna men Fibaros känns mindre och på sina ställen är det trångt bakom mina kontakter.

/C

Jag kunde inte låta bli att lämna tillbaka min brygga och sensorer.

Det kändes helt enkelt för tråkigt att köpa en controller där de två första sensorerna jag kopplat in inte fungerar ok(den ena deras egna nexa rörelsesensor och den andra den enda tempsensorn de hänvisar till som skall funka)

Resonerar så att jag kanske avvaktar några månader och ser hur det ser ut då.

Är också lite mer nyfiken på z.way produkter nu. Produkter som stödjer alla sensorer(zwave) oavsett tillverkare. Skall läsa på lite mer om Popp controller.

Redigerat:
Hej på er,
Min första bridge fick jag lov att lämna tillbaka till CO, DOA.

I väntan på en ny så börjar jag bli lite osäker på om Nexa'n är rätt enhet. Hur pass avancerade programmeringar kan man göra i Nexan jämfört med tex Zipabox? Kan man tex skapa en regel att om temperaturen i det här rummet är över 50 grader i 3 timmar så ska man få en notis? (tänk er tempgivare i bastu).

archen skrev:
Hej på er,
Min första bridge fick jag lov att lämna tillbaka till CO, DOA.

I väntan på en ny så börjar jag bli lite osäker på om Nexa'n är rätt enhet. Hur pass avancerade programmeringar kan man göra i Nexan jämfört med tex Zipabox? Kan man tex skapa en regel att om temperaturen i det här rummet är över 50 grader i 3 timmar så ska man få en notis? (tänk er tempgivare i bastu).
Det går nog. Man lägger trigger på 50 grader o fördröjning på notis i 3h. Sen får du sätta återställningsvärde på nåt lägre värde.

Har inte testat just det. Men logiskt borde det funka enligt mig.

Josu23 skrev:
Hur långt ifrån ungefär här du kunnat ha temp/hygr från din bridge?

Om du har den"lilla" nexa rörelsesensorn; kan du beskriva din setup(placering jmf med bridge) och hur väl den fungerar.
Har 4 CO temp/hygrometer, längsta avstånd just nu är väl 12-13 meter på samma plan som bridgen och några väggar (gips) där imellan, har en på 2a våningen och kanske 8-9 meters avstånd.
Får ibland någon felrapportering - typ 53 grader - men jag inbillar mig att det kan inträffa om två termometrar råkar sända samtidigt eller nåt.

Sensorn (LMDT-609) har jag 5-6 meter från Bridgen och den fungerar hyggligt. Har lärt in en plugin mottagare till den för att kolla och visst missar den ibland, kan inte skylla alla missar på Bridgen mao.

Klokt är nog att placera bridgen så centralt i huset som möjligt för att på så sätt optimera räckvidd. Styr en utebelysning med Nexa 433 mottagare på garaget och avståndet dit är ca 20 meter, inga problem trots en maffig tegelvägg och 3-glasfönster ivägen för signalen.

Har du alla tempsändare på samma kanal?
Tänkte mest på det du skrev ang du trodde dem sände samtidigt, och därför det blev fel

ControlFreak skrev:
Har 4 CO temp/hygrometer, längsta avstånd just nu är väl 12-13 meter på samma plan som bridgen och några väggar (gips) där imellan, har en på 2a våningen och kanske 8-9 meters avstånd.
Får ibland någon felrapportering - typ 53 grader - men jag inbillar mig att det kan inträffa om två termometrar råkar sända samtidigt eller nåt.

Sensorn (LMDT-609) har jag 5-6 meter från Bridgen och den fungerar hyggligt. Har lärt in en plugin mottagare till den för att kolla och visst missar den ibland, kan inte skylla alla missar på Bridgen mao.

Klokt är nog att placera bridgen så centralt i huset som möjligt för att på så sätt optimera räckvidd. Styr en utebelysning med Nexa 433 mottagare på garaget och avståndet dit är ca 20 meter, inga problem trots en maffig tegelvägg och 3-glasfönster ivägen för signalen.

Tack ControlFreak för mycket tydligt svar.

Verkar som jag fick något måndagsex till brygga då min inte fick poster i aktivitetsloggen regelbundet. Kunde gå flera timmar. Då hade jag sensorn i samma rum. Detsamma med rörelsesensorn. Kunde funka några gånger inom kanske tre minuter för att sedan inte funka alls.

Det känns ju inte som att det borde skilja på mjukvaran i olika bridges vilket får mig att misstänka varierande kvalitet i hårdvaran.

/ Johan

Denthu skrev:
Har du alla tempsändare på samma kanal?
Tänkte mest på det du skrev ang du trodde dem sände samtidigt, och därför det blev fel
Har läst på lite och alla enheter sänder på samma frekvens (433.92 MHz), finns ingen kanalindelning i den bemärkelsen. Kanal är i detta fallet endast ett mjukvaru ID.

Aha, då förstår jag.
Läste på förpackningen att kanalerna kunde man ställa om någon annan sändare störde.
Men du kör alla sändare på samma "id"?
Har beställt 3 nya så hoppas det funkar för mig. 😊

ControlFreak skrev:
Har läst på lite och alla enheter sänder på samma frekvens (433.92 MHz), finns ingen kanalindelning i den bemärkelsen. Kanal är i detta fallet endast ett mjukvaru ID.

Nja tror inte han menar så. Alla går på samma frekvens men avkodas när meddelandena tas emot i bridgen vilken enhet som sänt den. Låter lite för dumt att man inte skulle ha checksummor och redundans för kollision av meddelandena men inget är ju omöjligt.

• Gilla
Denthu
  • Laddar…
Så. Efter att länge väntat på bridgen och nu följt denna tråd ett par dagar tog jag chansen och köpte sista ex classe hade i Hstd. Blev bara 3 nexa kontakter och kommer inte hinna testa förens nästa helg men håller tummarna att de hinner få ut lite uppdaterad mjukvara tills dess. Classe brukar ju annars ha rätt så frikostig bytesrätt

Visst har jag fattat det rätt att Nexas Sändarknappar bara har 6 minnesplatser ?
Så jag kan t.ex inte ha "Släck allt" från 1 knapp utan tvingas att starta appen & starta ett scenario med "släck allt"

Mick3 skrev:
Visst har jag fattat det rätt att Nexas Sändarknappar bara har 6 minnesplatser ?
Så jag kan t.ex inte ha "Släck allt" från 1 knapp utan tvingas att starta appen & starta ett scenario med "släck allt"
Nja du gör en automation som har brytaren som trigger. Sen utför den autmationen scenariot

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
smart....
så långt tänkte inte jag :banghead:

Mick3 skrev:
Om du inte misstycker så vill jag låna din fråga med en liknande...
Kan man använda fjärrkontroller till av/på mottagare även om de är kopplade till bridgen först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.