21 709 läst · 51 svar
22k läst
51 svar
Nexa börjar sluta fungera
Jo, Nexa är ett lågprissortiment. Titta på Schneider, Eltaco och Eatons motsvarighet t. ex. Som sagt, pris och kvalité verkar gå hand i hand när det gäller trådlöst.udihow skrev:
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/smarta-hem/connect
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/dimmer-ovriga/eltako-tradlos-dimmerpkt
https://www.elfa.se/sv/tradloes-brytare-1x-eaton-ctaa-01-03/p/11026717
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 501 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 501 inlägg
Låter ju som mycket annat idag som ofta har bra konstruktioner men sparar några ören på billiga komponenter och därför bara håller några år istället för tio. Min favorit som jag alltid slåss för är nätaggregat till datorer där de billigaste serierna ofta ger driftstörningar efter 2-3 år om de används dagligen eftersom kondensatorerna är av för låg kvalitet. Orsakar massivt rippel i liktströmmen eftersom filtreringen inte fungerar längre och det slår ut andra delar i datorn som är extra känsliga, t ex SSD eller HD.
Ett annat aktuellt exempel är fina Norge som genom märket Pinell ville visa på framtiden med DAB och internetradios. Jag köpte två internetradio av Komplett, kostnad 1700kr styck. Båda två gick sönder efter drygt två år, garanti 2 år. Ena lyckades jag byta på goodwill trots utgången garanti, den andra tog jag isär, och mycket riktigt, svullna Kina-kondensatorer av sämsta snitt i nätdelen. För övrigt var den norska radion 100% Kina och dessutom då av extra låg kvalitet i den vitala nätdelen.
Samsung med sitt eget kondensatorskitmärke Samyang har haft samma problem med många serier av datorskärmar och TV-apparater. Slutar fungera pga några budgetkondensatorer där Samsung sparat några kronor, och slängs sedan trots att allt annat är ok.
Ett annat aktuellt exempel är fina Norge som genom märket Pinell ville visa på framtiden med DAB och internetradios. Jag köpte två internetradio av Komplett, kostnad 1700kr styck. Båda två gick sönder efter drygt två år, garanti 2 år. Ena lyckades jag byta på goodwill trots utgången garanti, den andra tog jag isär, och mycket riktigt, svullna Kina-kondensatorer av sämsta snitt i nätdelen. För övrigt var den norska radion 100% Kina och dessutom då av extra låg kvalitet i den vitala nätdelen.
Samsung med sitt eget kondensatorskitmärke Samyang har haft samma problem med många serier av datorskärmar och TV-apparater. Slutar fungera pga några budgetkondensatorer där Samsung sparat några kronor, och slängs sedan trots att allt annat är ok.
Flera av mina nexa har gett upp genom att reläet verkar ”svetsas” ihop i slutet läge. Tillsammans med aktuell ström genom så släpper det inte då man ska stänga av. Jag använder istället julas billigaste brytare. De fungerar även efter 10 år i ett kallgarage.
Jag tror att du har helt rätt i ditt första påstående. Det finns varken kristall eller keramiskt filter så frekvensprecisionen är som en gammal rörradio från 50-talet - man fick ratta lite ibland för att följa med helt enkelt. Detta styrks av det faktum att när man väl får kontakt med Nexa genom att gå väldigt nära, så kan man sedan avlägsna sig igen och det fungerar hur bra som helst. Då har AFC (Automatic Frequency Control) fångat upp och justerat frekvensen tillfälligt.Andreas La Motte skrev:Jag har samma erfarenhet av nexa, skulle gissa på att radiomottagaren är tillverkad av lågbudget komponenter som åldras i förtid och känsligheten blir sämre och frekvensen börjar glida från 433mhz....
Lägg till det en nätdel bestående av en enkel kapacativ spänningsdelare och skiten är dömd att självdö
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bygga effektiva mottagare utan kristall och filter är inga problem.
Än mindre när vi talar om en specificerad räckvidd på max 30 m.
Jag misstänker att det blandas en del olika fel i denna tråd; rent elektrisk fel på grejorna (svetsade reläer pga överlast), problem med radiotäckning och/eller störningar från ansluten last eller andra grejor och "vanliga" räckviddsproblem.
Börjar det strula så får man "backa" tillbaka och se om det är ett permanent fel eller om det hänger samman ed radiotäckning.
Alltså verifiera att mottagaren reagerar som tänkt i direkt anslutning till sändaren. Gör den det, så öka avståndet mellan sändare och mottagare och se var gränsen går. Testa med om ansluten last har någon påverkan på avståndet, även mottagarens läge (vridning 180 grader etc) och anslutningskablarna runt och i närheten av mottagaren kan påverka.
Än mindre när vi talar om en specificerad räckvidd på max 30 m.
Jag misstänker att det blandas en del olika fel i denna tråd; rent elektrisk fel på grejorna (svetsade reläer pga överlast), problem med radiotäckning och/eller störningar från ansluten last eller andra grejor och "vanliga" räckviddsproblem.
Börjar det strula så får man "backa" tillbaka och se om det är ett permanent fel eller om det hänger samman ed radiotäckning.
Alltså verifiera att mottagaren reagerar som tänkt i direkt anslutning till sändaren. Gör den det, så öka avståndet mellan sändare och mottagare och se var gränsen går. Testa med om ansluten last har någon påverkan på avståndet, även mottagarens läge (vridning 180 grader etc) och anslutningskablarna runt och i närheten av mottagaren kan påverka.
@etompau:
Håller med om att det är lite olika problem i tråden. Känner dock igen mig själv i de flesta fall. Så här är felbilden för mig:
Jag har mellan 6 och 10 (beroende på årstid) billiga Nexa väggvårtor. Sändaren är fast och kopplad till min automation som släcker samma tid varje dag (inga mikrovågsugnar eller induktionshällar eller dyligt igång). Antennerna är alltså alltid lika riktade och avstånden desamma. Varje vecka vid något eller några tillfällen är det någon eller några (tycks slumpmässigt vilka) väggvårtor som inte släcker (eller tänder).
Ibland kan jag då försöka manövrera med en andra sändare (har även provat en tredje). Det spelar ingen roll vilken sändare som används om man gör om försöket från samma plats vid samma tid. Om en inte fungerar så gör den andra det inte heller. Så sändaren kan plockas bort som sannolik felkälla (den har för övrigt kristall).
Om man då tar sändaren och närmar sig den felande mottagaren - ibland behöver man minska avståndet till en halvmeter eller mindre - så kan den till slut manövreras. Det karakteristiska är att man omedelbart därefter kan manövrera den på normalt avstånd igen.
Det jag känner mig lite osäker på är om felet är lika sannolikt vid tändning som släckning (flera i tråden verkar uppleva problemet mer vid släckning). Kan vara en skillnad hos mig också men fel förekommer även vid tändning.
Vårtan är ju något varmare när den är tillslagen (förlusteffekt i reläet) så det kan ju spela roll om komponenterna driver. 24V internt sjunker också rätt kraftigt men kretsen matas med stabiliserad spänning (ca 3V vill jag minnas).
Håller med om att det är lite olika problem i tråden. Känner dock igen mig själv i de flesta fall. Så här är felbilden för mig:
Jag har mellan 6 och 10 (beroende på årstid) billiga Nexa väggvårtor. Sändaren är fast och kopplad till min automation som släcker samma tid varje dag (inga mikrovågsugnar eller induktionshällar eller dyligt igång). Antennerna är alltså alltid lika riktade och avstånden desamma. Varje vecka vid något eller några tillfällen är det någon eller några (tycks slumpmässigt vilka) väggvårtor som inte släcker (eller tänder).
Ibland kan jag då försöka manövrera med en andra sändare (har även provat en tredje). Det spelar ingen roll vilken sändare som används om man gör om försöket från samma plats vid samma tid. Om en inte fungerar så gör den andra det inte heller. Så sändaren kan plockas bort som sannolik felkälla (den har för övrigt kristall).
Om man då tar sändaren och närmar sig den felande mottagaren - ibland behöver man minska avståndet till en halvmeter eller mindre - så kan den till slut manövreras. Det karakteristiska är att man omedelbart därefter kan manövrera den på normalt avstånd igen.
Det jag känner mig lite osäker på är om felet är lika sannolikt vid tändning som släckning (flera i tråden verkar uppleva problemet mer vid släckning). Kan vara en skillnad hos mig också men fel förekommer även vid tändning.
Vårtan är ju något varmare när den är tillslagen (förlusteffekt i reläet) så det kan ju spela roll om komponenterna driver. 24V internt sjunker också rätt kraftigt men kretsen matas med stabiliserad spänning (ca 3V vill jag minnas).
Redigerat:
Pen skrev:@etompau:
Har flera system med Telldus controller. Ett av systemen har 30+ stycken 433-mottagare. Allt från den första serien från Nexa (minst 10 år gammal) till den senaste från telldus.
Flera monterade i ouppvärmt förråd och kopplingsdosor utomhus.
Kan ärligt säga att det ytterst sällan händer att de missar till/frånslag och aldrig att de permanent skulle hänga sig.
Skulle säga att det är ett icke-problem.
Kommandona från controllern skickas flera gånger vilket kan bidra till att mottagarna inte missar kommandona.
Störningar från andra sändare på 433-bandet ska inte uteslutas som ett problem. När batterierna i ex. ir-detektorer börjar ta slut kan det hända att de ligger och konstant sänder och då blockerar signalerna.
En kontrollmottagare i form av någon scanner är guld värd vid ev. felsökning.
Mottagarna har som du säger två interna spänningar, en för relädelen och en för mottagare och CPU.
Jag har sett två typer av spänningsreglering för CPU-delen; zenerdiod och en regler-IC, men inte haft några problem med dessa.
Dimmer-mottagare har jag bränt, men relämottagarna rullar på bra.
Alla mina väggvårtor är från första serien. Det som skiljer från din setup är att ordern från automationen inte upprepas i mitt fall. Det har jag tänkt ändra på någon gång när jag får tid. Fast min erfarenhet är ju att det inte hjälper att upprepa om det görs omedelbart.
Jag utesluter inte heller störningar, men det är ett mysterium att vårtorna "reparerar sig" så snart man jagat igång dem.
Spänningsregleringen i mina är varianten med enkel zenerdiod (via transistor har jag för mig).
Jag utesluter inte heller störningar, men det är ett mysterium att vårtorna "reparerar sig" så snart man jagat igång dem.
Spänningsregleringen i mina är varianten med enkel zenerdiod (via transistor har jag för mig).