21 709 läst · 51 svar
22k läst
51 svar
Nexa börjar sluta fungera
Kan du inte försöka analysera problemet lite innan du byter grejorna; har det funkat bra i tre år men nu är det stopp?
Vilka mottagare är det du använder (plug in/inbyggda)?
Vilken sändare använder du för styrning och vilka avstånd är det mellan grejorna?
Som jag tidigare skrev, har man inte en mottagare på 433 MHz som man kan lyssna med blir det lite testande för att avgöra om det är någon störning i omgivningen som skapar problemet.
Vilka mottagare är det du använder (plug in/inbyggda)?
Vilken sändare använder du för styrning och vilka avstånd är det mellan grejorna?
Som jag tidigare skrev, har man inte en mottagare på 433 MHz som man kan lyssna med blir det lite testande för att avgöra om det är någon störning i omgivningen som skapar problemet.
Jag hade som sagt exakt samma problem, först på en lampa som sällan användes, slutade då bara att använda den, men sen när nästa började, provade jag allt som gick.
Köpte bla ny knapp (sändare) det var en dubbel som gick till 2 puckar, men det hjälpte inte. Flyttade en annan puck, och då funkade det, köpte då 2 nya puckar. Men ett tag senare började andra ge upp, då gav även jag upp och monterade tillbaka det gamla med kablar.
Jag hade bytt till Nexa bara för att få dimmerfunktion.
Köpte bla ny knapp (sändare) det var en dubbel som gick till 2 puckar, men det hjälpte inte. Flyttade en annan puck, och då funkade det, köpte då 2 nya puckar. Men ett tag senare började andra ge upp, då gav även jag upp och monterade tillbaka det gamla med kablar.
Jag hade bytt till Nexa bara för att få dimmerfunktion.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Men det hände..... Hur var det han sa, Tage Danielsson...."sannolikheten för en sån sak är så fullständigt larvigt liten så den är försumbar, heter det då, med det menas att den finns inte fast bara lite"E etompau skrev:
Typ av ljuskällor? Och vad är det för modell på mottagarna?
En gissning är att du har kompabilitetsproblem.
En gissning är att du har kompabilitetsproblem.
Har samma problem, någon av enheterna slutade att fungera hösten 2017 och kan bara tända (ibland ) med den trådlösa väggsändaren. Antingen är det dimmerpucken WMR-252 eller väggsändaren LWST-615 som är trasig (Köpt o monterad våren 2014)... Den trådlösa väggsändaren gör att jag kan styra från sängen...men nu går det endast att tända ibland.... Provade naturligtvis att byta batteri men det hjälpte inte, precis som för trådskaparen... Det svåra är att veta vilken av enheterna är trasig? Det funkar att dimmra och bryta med den trådbundna kontakten... Förväntar mig en livslängd på mer än några år av dessa komponenter... Kan det vara problem med en leverans, då åldern är i närheten?
Jag har tidigare använt Nexa hos mina kunder men fick sluta med det pga alla problem. Hemma fungerade det ok i något år men sen blev det bekymmer även hemma. Min högst personliga slutsats är att Nexa är billiga av en anledning...
Jag har samma erfarenhet av nexas brytare. Har köpt flertal genom åren men efter ett tag så klarar de inte att slå av själva längre. Kan fungera i ett år, halvår eller kanske två år innan det börjar.
Det enda som då hjälper är att slå mottagaren i nåt hårt, eller slå något hårt mot den, då klickar den till och strömmen bryts. Kan behöva upprepas ett par gånger men sen så fungerar den ett längre tag.
Det enda som då hjälper är att slå mottagaren i nåt hårt, eller slå något hårt mot den, då klickar den till och strömmen bryts. Kan behöva upprepas ett par gånger men sen så fungerar den ett längre tag.
Nexa är ju inte billiga precis, det är "anslut" och dylika som är billiga. Jag köpte nexa just för att de är dyrare, i tron om att de håller högre kvalitet än de billiga.Müssli skrev:
Det låter som en mycket trolig orsak. Reläet drar säkert en storleksordning mer ström än resten av kretsen. Typisk felsituation för kretsar som matas med spänningsdelare när kondensatorn börjar tappa kapacitans.Andreas La Motte skrev:
Byt kondensatorn så är mottagaren säkert som ny igen (notera att den av säkerhetsskäl skall vara av X2-typ)