För några år sedan installerade jag Nexa strömbrytare, allt har fungerat bra men för ett halvår sedan har vi börjat märka att det fungerar bra att tända lampor med trådlösa brytaren men att släcka är i princip omöjligt. Man får trycka 20 gånger innan den släcker. Batterier är bytta.
Måste man byta till nexas nya system Bridge eller vad det heter?
Mvh henke
Måste man byta till nexas nya system Bridge eller vad det heter?
Mvh henke
Nexa Bridge har ingen påverkan på ditt problem. Den sänder med samma uteffekt etc.
Kanske någon radiostörning i ditt område. Utan en mottagare på 433 MHz blir det en fråga om att testa sig fram.
Gäller det alla dina brytare som har detta problem?
Är det oavsett avstånd mellan sändare och mottagare?
Ibland kan det hjälpa med att rotera mottagaren i uttaget (om det är sådana du har) 180 grader.
Kanske någon radiostörning i ditt område. Utan en mottagare på 433 MHz blir det en fråga om att testa sig fram.
Gäller det alla dina brytare som har detta problem?
Är det oavsett avstånd mellan sändare och mottagare?
Ibland kan det hjälpa med att rotera mottagaren i uttaget (om det är sådana du har) 180 grader.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Är det fysisk adressering på din Nexa? Min gamla "brände" typ A1 på en del brytare så jag fick adressera om...
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Har du nåt litet vred på Nexan? A123 eller liknande. En bild på strömbrytaren?
Jag har samma erfarenhet av nexa, skulle gissa på att radiomottagaren är tillverkad av lågbudget komponenter som åldras i förtid och känsligheten blir sämre och frekvensen börjar glida från 433mhz....
Lägg till det en nätdel bestående av en enkel kapacativ spänningsdelare och skiten är dömd att självdö
Lägg till det en nätdel bestående av en enkel kapacativ spänningsdelare och skiten är dömd att självdö
Allvetare
· Västra götaland
· 9 074 inlägg
Jag har samma bekymmer med att släcka med en av mina nexa-dimmers, dock funkar det att släcka, och sen skruva ur lampan ... Då fortsätter den att vara släckt ... (alltså när man skruvat i den igen)
Jag har kört med Nexa-prylar i kanske 10 år, och har som sagt inte haft några mottagare som spontantdött.
Det är svårt att sia om framtiden, teknologier kan komma och gå, men sett till pris är jag nöjd med nexa-mottagarna.
Från början körde man med en enkelt fjärrkontroll, sedan kom deras timer och sedan dök telldus-systemet och andra upp på marknaden.
Fortfarande kan jag använda de gamla kodvredsmottagarna men då styrda via en modern controller.
Det är svårt att sia om framtiden, teknologier kan komma och gå, men sett till pris är jag nöjd med nexa-mottagarna.
Från början körde man med en enkelt fjärrkontroll, sedan kom deras timer och sedan dök telldus-systemet och andra upp på marknaden.
Fortfarande kan jag använda de gamla kodvredsmottagarna men då styrda via en modern controller.
Är det en dimmer som kopplas utan nolla (Ex. WMR-252) så upphör strömförsörjningen till mottagaren om lampan skruvas bort.Dan_Johansson skrev:
Mottagaren återgår sedan till släckt läge när lampan skruvas tillbaka.