30 748 läst · 252 svar
31k läst
252 svar
Net Zero måste alla hus byggas om till passivhus innan 2035-2050?
Att jag får slänga in 2-3 pinnar extra i kaminen är väl ingen straffskatt?O Ossian K Olsson skrev:
Det kanske blir som vägskatten på bilarna. Ju mer utsläpp ju mer vägskatt.
Under åren som gått har det kommit en mängd olika bättre eller sämre EU förslag inom olika sektorer som vunnit laga kraft och en massa andra EU förslag som stannade på pappret. När det gäller större påverkan och förändringar som EU tidigare har infört så brukar dessa som regel aldrig gälla retroaktivt.
I det här fallet är min bedömning att även detta EU förslag gällande "Net Zero passivhus" endast skulle komma att gälla hus tillverkade från 2035 och framåt vilket känns ganska logiskt om man tittar på tidigare införda EU regler. Detta givetvis förutsatt att förslaget vinner laga kraft inom EU. Men det är långt ifrån säkert med tanke på alla olika EU länders egna intresseområden och vägande av egna landets samhällskostnad.
I det här fallet är min bedömning att även detta EU förslag gällande "Net Zero passivhus" endast skulle komma att gälla hus tillverkade från 2035 och framåt vilket känns ganska logiskt om man tittar på tidigare införda EU regler. Detta givetvis förutsatt att förslaget vinner laga kraft inom EU. Men det är långt ifrån säkert med tanke på alla olika EU länders egna intresseområden och vägande av egna landets samhällskostnad.
För vår del blev det en”straffskatt” i form av införskaffande av kamin och glidgjutning av skorsten. Det var inte gratis om vi säger så 💸 Veden lär heller inte vara gratis här i 08-land den dag vi har gallrat färdigt i trädgården.M Markarbetaren skrev:
Kärnkraft är ett sätt att ordna fossilfri el, ja. Svensk elproduktion är ju (i normalfallet) i stort sett fossilfri tack vare vattenkraft och kärnkraft. Med det sagt är jag inte övertygad om att nya kärnkraftverk är the way to go, men där tycker jag att det är svårt att hitta information som inte är politiskt/ideologiskt färgad (vare sig för eller emot) så den diskussionen överlåter jag åt andra 🙂F Fideliox skrev:
All elproduktion har tyvärr negativ miljöpåverkan av ett eller annat slag, så vi behöver minska elanvändningen även om den är fossilfri. Därför välkomnar jag både bidrag för energieffektivisering av hus och skärpta regler för nybyggen och nyinstallation av värmesystem.
Jo, men omvänt på sommaren då du får in växthusvärmen på sommaren.A ajn82 skrev:
Gillar växthus-hus men det krävs nog rätt mycket beräknande för att få till det bra. De få man sett har ofta problem med värmen sommartid. Sen kanske det går att lösa men det är något att tänka på
Att man kommer med gemensamma krav på EU nivå låtet ju rätt vettigt (om man även väger in klimatzoner).Sverige har ju redan en hel del på området med bidrag för energieffektivisering och andra incitament med både morot och piska.
Sen kan såklart även en god tanke utföras på ett dåligt sett i praktiken men det får vi se när det blir mer färdigt.
Sen kan såklart även en god tanke utföras på ett dåligt sett i praktiken men det får vi se när det blir mer färdigt.
Agendan är nog att folk inte ska bo i hus. Det ska tryckas in så många som möjligt på dyrbara urbana ytor.A akby skrev:EU verkar ha ett förslag om att ALLA hus måste byggas om för att bli klimatneutrala. Kollar man på net zero verkar det vara ungefär samma som ett passiv hus.
Kommer det att fungera att bygga om gamla hus på landsbygden, och vem ska stå för kostnaden. Eller vill dom driva in alla till 15 minuters städer? Stämmer det här måste man nog tänka om med sina renoveringar och nybyggnationer.
Mer info:
[länk]
[länk]
Jag gissar att det kommer bli ekonomiskt smärtsamt att bo i hus.
Miljö- och vänsterflanken, oavsett land i världen, brukar ju vara tämligen överens om att privat ägande är skadligt för samhället. Om EU och västvärlden till slut får den politiska skaran oavsett färg att försöka rädda världen med sådant tänk återstår väl att se.E Ekerz skrev: