P
J JohanLun skrev:
Släng hellre ut eller förbjud alla jäv-a spabad och pooler som står och kostar massor av el. Men egentligen tycker jag samma sak här. Se till att de som har en pool bygger solvärmare och värmepumpar. Ge förf-n inte bidrag för att det hushållet förbrukar mycket el. Samma sak med de som köper en Cayenne SUV med V8. Låt de betala för att den drar mycket bensin så kommer det reglera sig självt.
En nära släkting bytte ut poolvärmen av doppvärmartyp (direktverkande el, alltså) mot en poolvärmande värmepump för många år sen. Det här var långt innan elpriserna började bli så höga att man behövde bry sig om dem, men det lönade sig tydligen ändå.

Att börja förbjuda saker som drar mycket el är helt fel väg att gå. Människorna i Sverige är inte dummare än att de förstås sitt eget bästa, och de få som inte förstår det har sig själva att skylla. (Alla får dock skylla på (vissa) politiker för att de har satt oss i den sits vi är i).
J JohanLun skrev:
Men för "vanligt folk" så kommer energipriset att ordna upp saken självt.
Jag är helt enig om det.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om det här går igenom på värsta sättet kommer en del av de som typ "har ett torp i skogen" råka ut för att torpet mysteriöst brinner ner.
Strax efter att de har höjt försäkringsbeloppet …
 
C cpalm skrev:
Är det nån här som inte klarar < 100 kWh primärenergi per kvm och år redan idag?
Känns inte som någon stor grej. Passivhus är något helt annat...
Jag. 161 kWh per uppvärmd kvm. Men då ingår både el till motorvärmare och fjärrvärmen till dusch och disk.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
P pmd skrev:
Från våra elräkningar. 😉
SvK har ju alla siffror för att kunna betala ut elstöd. (som myndighet)

Sedan är det då ACER, EU's myndighet sak att redovisa från varje land men det har jag aldrig sett.
https://www.acer.europa.eu/

Politik?
 
J JohanLun skrev:
Om man har ett hus med englasfönster, masonitväggar utan isolering och oljeeldad panna, typ en gigantisk kolonistuga. Då kommer man nog, om man värmer upp den, ändå att göra några åtgärder för sin egen skull.

Att "rensa bort" hus, där många troligen är torp som mest används sommartid och det låga energivärdet ofta korrelerar med högt kulturvärde tycker jag är en mycket tråkig inställning. Troligen används dessa hur på ett sådant sätt att miljöbelastningen är mycket liten. Ungefär som att veteranbilar i snitt går nåt tiotal mil per år. Det är fel sak att fokusera på.

Släng hellre ut eller förbjud alla jäv-a spabad och pooler som står och kostar massor av el. Men egentligen tycker jag samma sak här. Se till att de som har en pool bygger solvärmare och värmepumpar. Ge förf-n inte bidrag för att det hushållet förbrukar mycket el. Samma sak med de som köper en Cayenne SUV med V8. Låt de betala för att den drar mycket bensin så kommer det reglera sig självt.

Så låt alla klara sig själva och lägg en skatt som är rimlig och något högre på de energislag som man vill få bort, olja, kol etc. så kommer folk frivilligt och med egna pengar (utan behov av bidrag) att bygga bort det värsta.

Sen finns det alltid nån "Tom Cruise" som har råd att sitta ensam på ett jetplan och flyga runt jorden flera gånger i veckan, lösningen på det är nåt annat. Men för "vanligt folk" så kommer energipriset att ordna upp saken självt.
Nu är fritidshus som används 4 månader eller 25% av årlig el inte inräknade. Sen K hus kommer inte påverkas samt kan länder ta hänsyn till kulturen byggnader.

Jag håller med dig att dessa inte är problemet utan åretrunt bonende.


granis70 granis70 skrev:
Jag. 161 kWh per uppvärmd kvm. Men då ingår både el till motorvärmare och fjärrvärmen till dusch och disk.
El till motorvärmare ingår tyvärr inte i beräkning av primärenergi. Samt så har fjärrvärme en vikning i den fördel.
 
P
P paralun skrev:
SvK har ju alla siffror för att kunna betala ut elstöd. (som myndighet)

Sedan är det då ACER, EU's myndighet sak att redovisa från varje land men det har jag aldrig sett.
[länk]

Politik?
Jag tittade, som sagt, bara på våra elräkningar för 2021 och 2022. Hur andras elförbrukning har ändrats har jag ingen aning om.
 
P
JAAM91 JAAM91 skrev:
Sedan har vi själv ett krav i Sverige att bygga 90W/² vid nybyggnationer, detta gäller också större utbyggnader.
Hur stora utbyggnader gäller det och när infördes det kravet?
 
B buffyin skrev:
El till motorvärmare ingår tyvärr inte i beräkning av primärenergi. Samt så har fjärrvärme en vikning i den fördel.
Nä men hur sjutton räknar man? Mäta på elen går, även om jag inte har gjort det ännu. Men att skilja på varmvatten och fjärrvärme till elementen tror jag inte går på min anläggning.
 
P pmd skrev:
Jag tittade, som sagt, bara på våra elräkningar för 2021 och 2022. Hur andras elförbrukning har ändrats har jag ingen aning om.
Jo och det är ju det som är det intressanta att se hela Sverige samt hela EU via ACER.
Vi har redan sparat massor med elenergi och nu ska vi spara ännu mer med kostsamma renoveringar.
 
granis70 granis70 skrev:
Nä men hur sjutton räknar man? Mäta på elen går, även om jag inte har gjort det ännu. Men att skilja på varmvatten och fjärrvärme till elementen tror jag inte går på min anläggning.
Matematisk formel med variabler och grekiska bokstäver, sannolikt relaterad till fysik eller teknik.

Det är inte en lätt sak och vi har några trådar på det men. Du hittar allt här https://rinfo.boverket.se/BFS2011-6/pdf/BFS2020-4.pdf

Varmvatten och fjärrvärme får man uppskatta separat. Då varmvatten ej får geografisk viktning som värme får. Har du bara fjärvärme till båda blir det enklare.

Om du endast har fjärrvärme, så kan du förenklat ta din förbrukningx0,7 och dela med kvm. Så har du en nära uppskattning iaf (borde vara betydligt bättre än 161kwh/kvm
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
[bild]

Det är inte en lätt sak och vi har några trådar på det men. Du hittar allt här [länk]

Varmvatten och fjärrvärme får man uppskatta separat. Då varmvatten ej får geografisk viktning som värme får. Har du bara fjärvärme till båda blir det enklare.

Om du endast har fjärrvärme, så kan du förenklat ta din förbrukningx0,7 och dela med kvm. Så har du en nära uppskattning iaf (borde vara betydligt bättre än 161kwh/kvm
Ja i så fall hamnar jag på 80 inräknat varmvatten exklusive el. Sedan har vi ett rum i källaren med elvärme, men det är bara underhållsvärme. Så totalt måste det ligga under 100. Tack för svar både den komplicerade formeln och den enkla överslagsräkningen. 🙏
Vad gäller varmvatten, borde man inte ta hänsyn till hur många som bor i huset? Fyra vuxna eller en vuxen är ju stor skillnad.
 
granis70 granis70 skrev:
Ja i så fall hamnar jag på 80 inräknat varmvatten exklusive el. Sedan har vi ett rum i källaren med elvärme, men det är bara underhållsvärme. Så totalt måste det ligga under 100. Tack för svar både den komplicerade formeln och den enkla överslagsräkningen. 🙏
Vad gäller varmvatten, borde man inte ta hänsyn till hur många som bor i huset? Fyra vuxna eller en vuxen är ju stor skillnad.
Ja tyvärr är det inte helt enkelt att räkna på men förenklat kan man se var man hamnar och att förslaget inte alltid är så farligt som vissa vill få det (både okunskap och vilje)

Om källaren är uppvärmd så får du både räkna med förbrukningen men även kvm!

Det finns minst två formler som man kan använda för varmvatten beronde på antal personer utifrån kall vatten. Men gäller nog inte fjärvärme (som jag inte läst på lika mycket om).
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo och det är ju det som är det intressanta att se hela Sverige samt hela EU via ACER.
Vi har redan sparat massor med elenergi och nu ska vi spara ännu mer med kostsamma renoveringar.
Det är inte ett självändamål att använda lite elenergi. Om elen är billig kan man använda mycket. Om elen är dyr behöver man spara el.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.