Om banken trilskas så måste de ha en anledning till det. Om de har all transaktionshistorik sedan tidigare så bör de inte neka dig. Fortsätt med att kräva en förklaring av banken varför de helt plötsligt nekar.

Det går däremot inte att använda mäklarens klientmedelskonto som ett transaktionskonto, de lyder också under penningtvätterilagen precis som banken numera.

Banken sitter ju på all information så de bör kunna ge ett rakt svar kan man tycka. Sedan är det exakt såsom cpalm skriver att pant måste släppas i samband med tillträdet och detta ska säljare och köpares bank ordna.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
C
Kilrain Kilrain skrev:
Okej, men i så fall är väl ”panten” lika mycket ”löst” när man gör en överföring till säljarens bank, som vid ett formellt ”tillträde”?
Nej, det är väl stor skillnad på en kvittens från banken att "panten är löst", och ett insättningskvitto på belopp X till säljarens bank?

Exempelvis om säljaren påstår att inteckningen är belånad till 430 000 kr och du sätter in det beloppet på säljarens bank och resterande belopp på säljarens konto. Sen visar det sig att den var belånad till 570 000 kr. Den panten lär inte banken släppa.
 
C cpalm skrev:
Nej, det är väl stor skillnad på en kvittens från banken att "panten är löst", och ett insättningskvitto på belopp X till säljarens bank?

Exempelvis om säljaren påstår att inteckningen är belånad till 430 000 kr och du sätter in det beloppet på säljarens bank och resterande belopp på säljarens konto. Sen visar det sig att den var belånad till 570 000 kr. Den panten lär inte banken släppa.
Men återigen, köparens bank och säljarens bank kommunicerar med varandra, så det du beskriver ska inte kunna ske.

Jag gjorde nämligen detta nyligen och processen var så här:

Jag bad min bank om hjälp att lösa en annan persons bolån hos en annan bank. Jag kom in till kontoret med underlag, det enda de ville ha var senaste bolåneavin.

Sen ringde min bankkvinna till bolånebanken och fick underlag för överföringen, vilken summa som krävdes för att lösa kapitalskuld och innestående ränta.

Hon ordnade överföringen (formellt ett uttag) och jag fick ett kvitto där det framgick att bolånet var löst.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
C
Kilrain Kilrain skrev:
Men återigen, köparens bank och säljarens bank kommunicerar med varandra
Jovisst, men det är ju, oavsett vad man kallar det, precis det som är ett kontanttillträde. Som TS bank alltså vägrar utföra åt TS.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Generellt sett tycker jag nog att överföringstak bör sättas lågt för att skydda kunder, och sen bör man som kund själv behöva säga till om man vill ha möjlighet att göra större överföringar.
I princip, ja. Men jag fick sitta i telefonkö 4 timmar så i praktiken fungerar det inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
I princip, ja. Men jag fick sitta i telefonkö 4 timmar så i praktiken fungerar det inte.
Fyra timmar? Banklotto strikes again. 🤪
 
K Klass0n skrev:
Jag gav rådet i välmening och ev med missuppfattningen att det var svårt att flytta pengarna från Swedbank.

Vi har flyttat >1mille till SBAB och det "har bara funkat". Så min bild är att de är enkla att ha att göra med, men vi får väl se hur den bilden ändras när vi ska amortera lånet som löper ut i höst 😅
Mitt problem med SBAB handalde främst om att de skall ha sina uppdateringar om kundkännedom. När de hade en som inte var aktuell, så gick inte beställningen igenom. Inte direkt så att mna får ett mail etc av dom heller. Så i grunden har jag gjort fel. Men varje gång har jag sett det först när jag gått in på SBAB sidan och öppnat meddelanden, vilket jag gör rätt sällan. Hade jag behövt göra en transaktion för ett viktigt köp så ahde jag nog bevakat lite noggrannare. Nedan är flödet från när jag först började skicka in en extra amortering. Tills både jag och min fru till slut lyckats fylla i det i tid, innan min begärda överföring avbokats igen. Hade detta varit ifyllt, så hade det nog gått betydligt smidiagre. Jag tycker dock ändå processen är märklig, särskilt som både sparpengar och lån som skulle lösas var inom samma bank. Hade haft större förståelse om jags kulle flyttad om någon annanstans.

Skärmdump av kundmeddelanden från SBAB om behovet av uppdatering av kundkännedom för transaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mfalkvidd och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja detta blir ju ett problem såklart........alla köp belastar ju en ekonomiskt ända tills de är sålda.....banker är ju väldigt försiktiga idag.
Och tjänar multum!
 
Filjan Filjan skrev:
Har pratat med mäklaren men de säger hos oss är rutiner att banken ska vara inblandat och det är även för säljarens trygghet menar de på
Fatrar inte, du skall erlägga betalning för bostaden om 15 dagar? Men du kam inte flra över pengarna från ditt konto på Swedbank? 250tkr. Är inte mycket och det kan du völ tom. swisha. Sedan krånglar säljarens bank genom att vilja att din bank är inblandade?
 
  • Gilla
Lasse Hoby
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror Stefan har rätt. Du har triggat deras system om pengatvätt eller liknande.
Så är det nog.

Det har varit fall i Exv Södertälje där man sett att mäklare har hjälpt kriminella tvätta pengar med hjälp av bostadsaffärer.

Som med allt annat när det uppstår en "ovanlig" mängd affärer så kommer man fastna även om man är laglydig. Speciellt om man har ursäkter som "pengarna kommer från min kompis som sparat av lön"

de utreder inte kompisen. De utreder bara köparen och ser att det ser mysko ut. Och aktar sig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Första köpet var bolån sedan när jag sparande mera så gjorde jag "lösa lånet". Då när jag sålde den så tjänade jag ca 150 tusen och sedan köpte jag den andra bostad, när jag sålde den så tjänade jag 100 tusen där. Så 250 plus min sparade är det beloppet som den nya lägenheten kostar. Pengarna har passerat den vanliga banken hela tiden.
Inom hur kort tid?

Räkna med att skatteverket kan vilja lägga vinsterna som inkomst av tjänst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Oj då, det har var väldigt bra sak du nämnde om att det bruka inte stå på vilket sätt. Perfekt ska kolla upp med de först att hitta någon lösning i värsta fall är detta ett alternativ.
Som tidigare sagts så har du nog triggat något som gör att ingen bank vågar befatta sig med ditt köp.

Deras risk ifall dom ställer upp är att åka på sanslösa böter. Då är det väldigt begripligt att dom backar på det.
Du får vara missnöjd med hysterin kring att jaga de som försöker skydda sina tillgångar mot stöld. (aka skattesmitare).

Finns väl två sätt för dig att genomföra affären:

A) se till att få mäklare och säljare med på att du betalar med postväxlar. Då gör in upp affären på mäklarkontoret. Och du så betalar kontant genom att överlämna postväxlarna. Så gjorde man förr.
Men säljaren måste ju gå med på det.

B) låna till köpet. 85% då. Rörligt. Och efter köper så amorterar du ned lånet. Iom att du lånar 85% så kan då banken troligen klara sig iom att dom inte förmedlar svarta pengar. I alla fall blir det då ett så ringa belopp. Om du inte retat Swedbank för mycket så kan det gå bra.
SBAB kan nog också ställa upp.


Ett problem med fallet B) är att när bankerna gör överföringen så använder dom systemet tambur och där måste tillträden bokas i lång tid i förväg. Det kan vara ett skäl till att få mäklare och säljare att gå med på A).

-------------------
När man inte är klassad som skum så går det bra med överföringar. Jag lånade ut pengar till sonen när han skulle köpa bostad, förra året. Det var då en överföring som gick in på hans nyöppnade konto på SBAB. Strax innan tillträdet. Var inga problem alls med det.

Jag flyttar också runt pengar mellan olika fasträntekonton. På olika banken/finansbolag. Inga problem med det. Men övervakningsprogrammen har antagligen inte hittat något skumt i alla dessa transaktioner. (Finns inget att hitta heller).
 
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Vad jag förstått så hatar bankerna folk som är sparsamma och kan klara av att betala från egen kassa. Jag var själv ute för dom för ett år sedan ca. Jag ville låna 100 K för en fastighet jag gett 800 K för. Pengarna var bara tänkta att vara bra att ha som säkerhet om något skulle hända tänkte jag. Men nä dom ville inte låna ut pengar till mig och min sambo. Det är ganska lustigt det hela för när jag var 18 år gammal ville på den tiden den Enskilda Skandinaviska Banken som den hette på den tiden låna ut 1 milj. till mig för att spekulera på börsen med. Det är verkligen tvära kast och bland dom jäkligaste bankerna att ha o göra med verkar vara just Swedbank. Fingret upp till dom. Tack för ordet :) (Pengarna räckte ändå så dom kunde stoppa sitt lån nånstans där solen inte lyser och vi köpte huset kontant :) )
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
De vill ej göra kontanttillträde på bostaden som jag vill köpa utan motivering och det tycker jag är jätte konstigt, även handelsbank tyckte de men Swedbank ger inget svar, de säger vi vill inte.
Om handelsbank tycker det så kan väl handelsbank hjälpa dig? :)

Men problemet är ju att man i dessa situationer måste vara cool och hålla en mycket mild ljudnivå.
Det tjänar inget att börja snacka skit om andra banker. Bankerna kommer inte vilja ta över en kund som en annan bank inte vill hjälpa. speciellt inte om kunden pratar i affekt.

Här gäller det nästan att agera som om man sitter i samtal med en revisor.
Man svarar på frågor. Enbart direkta frågor. Man erbjuder ingen information som banken inte ber om. När banken ber om papper så skickar man lydigt in det banken frågar om omgående utan att skapa en konflikt eller ifrågasätta vad banken ska med informationen till. Man skickar även enbart det banken frågar om.

Det blir såklart viktigt att i detta läge där det är ont om tid få en personlig kontakt. Med "internetbanker" som SBAB och lantHypotek kan man få olika personer som handlägger ens ärende. Även om det är under en vecka.

Det som gäller är alltså att andas och inte på minsta lilla sätt gå upp i affekt. Har det gått till som du säger i tråden är det bra att förbereda papper på alla transaktioner som föregår köpet så att du kan visa exakt var pengarna kommer frå¨n

Var även beredd på att när du deklarerat affärerna kommer Skatteverket vilja ha en diskussion med då de brukar vilja att man sitter på en bostad i minst 12 månader för att det ska ses som en kapitalinkomst och inte som inkomst av tjänst. Så spara alla underlag även för dem.
 
  • Gilla
Filjan och 1 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Swedbank. Jävlorna har inte ens bra bemötande.
Byt genast bank
Kan rekommendera Handelsbanken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.