Filjan
ullet ullet skrev:
Det är inte så att mäklaren har ett bankgiro för klientmedel du kan sätta in pengarna på?
I så borde du kunna lägga upp den betalningen själv utan bankens inblandning? I alla fall om det inte gäller mer än 250 000 kr (är ju ungefär samma sunmma som att köpa en bil tänker jag och då brukar det inte vara några problem med en sån betalning).
Har pratat med mäklaren men de säger hos oss är rutiner att banken ska vara inblandat och det är även för säljarens trygghet menar de på
 
  • Gilla
Matte__7
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
mfalkvidd och 7 till
  • Laddar…
Kontant i alla fall tidigare betytt att man betalar med fysiska pengar. Sedan kvittar det om de är lånade eller ej. Men nu betyder det alltså att betala med egna pengar?
 
  • Gilla
Cheesen och 7 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Ja precis. Ger inte rätt anledning till nekande heller. Säger bara att du vi som bank har rätt att neka
Men när du sålde din första och andra bostad. Gick de affärerna genom bankens system, eller löste ni pengaöverföringen på egen hand? Det skulle kunna vara så att banken inte ser var din köpare fick sina pengar ifrån, pengar som nu har överförts till dig. Det borde de iofs. ha agerat på redan när pengarna överfördes till dig.

Jag spånar, för det måste rimligen vara något i historiken runt de tidigare affärerna som banken reagerar på.

Fanns det något ovanligt överhuvudtaget i de affärerna?
 
  • Gilla
Johan 81 och 3 till
  • Laddar…
Ja.
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Jo det betyder att man betalar hela belopp med kontant alltså bank överföring. Men jag skrev att först sökte jag bolån sedan när de nekade så ville jag göra kontanttillträde eftersom jag är tvungen till det.
Vi ahde lite småproblem när pappa köpte ny lägenhet som han skulle betala kontant. Dom skulle fixa det om vi kom ner på möten emd handlingar etc. Detta var till en ny byggd BRF, där betlningen skulle gå till fastighetsbyrån. Vi tröttande på banken och förde över penagarna ändå. Swedbank hade en spärr på 1milj, per vecka, vi behövde föra över 1,5. Gjorde det i två överföringar efter varandra. Verkade inte som att de hann göra någon veckospärr då. Kom ett meddelande på Swedbanks meddelande-sida en vecka senare "Ser att det löste sig för er". :)

Med det sagt, det går att kontantbetala utan att banken kan göra ett skit. Men man löser inte den avnliga ordningen att sitta och göra en betalning vid samma minut hos mäklaren. Jag hade nog inte vågat göra denna manöver om det var en okänd privat säljare som betlningen skall gå till. Vi betalade ju i praktiken i förskott. Mottgaren var dock mäklaren (Fastighetsbyrån). Du kanske kan göra samma, snacka med mäkalaren om han har ett klientmedelskonto du kan föra över penagarna till via vanlig överföring några dagar innan. Detta funakr ju inte om du köper en lägenhet/hus för flera miljoner. Men 1-2 milj funkar nog.
 
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har också köpt bostadsrätt med kontanttillträde 2019. Fick veta om datasystemet Tambur av mäklaren av en slump och sen lyckades jag mobilisera Nordea att betala ut mina köpepengar via Tambur vid tillträdet. Jag har också köpt fastighet med banköverföring och där förde jag över pengarna dagarna före tillträdet till mäklarens klientmedelskonto. Det var inga miljoner och jag tror inte det hindrande systemet Tambur var på plats då.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vi tröttande på banken och förde över penagarna ändå. Swedbank hade en spärr på 1milj, per vecka, vi behövde föra över 1,5.
Jag försökte mig på det när jag köpte bil. Tror 150 000 var spärren för banköverföring hos LF.

Så det vart till att ringa banken och be om att få öka spärren temporärt. Och för det behövde de reg.nummer på bilen. Det kom självklart ett erbjudande på bilförsäkring på posten någon dag efteråt. Det gäller att tjäna pengar och skylla på staten att penningtvätt ska förebyggas...
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 6 till
  • Laddar…
Filjan
redarn redarn skrev:
Du har uppenbarligen hamnat i en situation där minst en och sannolikt flera banker har flaggat dig som problematisk.

Detta är absolut skit och jättejobbigt för dig.

I detta läge är det oerhört naturligt att tala med nästa bank på fel sätt. Antingen antagonistiskt eller panikslaget. Det kan få nästa bank att agera på liknande sätt.

Du bör, även om det kan vara riktigt svårt, kommunicera med alla banker med ett absolut lugn och fokuserad saklighet.

Rent praktiskt föreslår jag.

1. Logga in på din nuvarande bank och ladda ner och spara all din historik som du kan hitta. Du kommer i slutändan av ren ilska byta bank när allt är klart.

2. Kontrollera hur många kreditupplysningar som tagits på dig. Efter att jag köpt hus och flyttat iland blev jag nekad ett enkelt teleabonnemang automatiskt för det varit för många kreditupplysningar (givetvis kollade jag bolån med flera banker och några till företag tog upplysning för olika abonnemang).

3. Skapa en mapp med dokument som kontoutdrag, köpekontrakt, säljkontrakt (för alla bostäder du någonsin köpt och sålt samt det nya köpekontraktet) och om du har det även köpebreven (kvittot på köpet från tillträdena) samt dina historiska anställningskontrakt och den nya föreningens årsredovisning.

4. Kontakta mäklaren och förklara att du har pengarna kontant men banken är konstig. Mäklaren är din vän just nu för det som mäklaren över allt annat vill är att affären slutförs och hen har erfarenhet.

5a. Beroende på hur många kreditupplysningar som tagits på dig av olika banker kan det nu vara dags att kontakta onlinebankerna (SBAB, Länsförsäkringar, osv) för ett bolån. Nämn inte att du tänker amortera allt men välj en "trygg" belåningsgrad på omkring 60%. De kommer be dig om många av dokumenten från (2). Förhoppningsvis låter en av dem dig låna.

5b. Mäklaren har inte osannolikt kontakt med någon bank som kan ordna kontanttillträde

5c. Gå med alla dokument till en traditionell bank och försök boka ett möte. Erbjud att bli helkund omedelbart.

5d. Kontakta säljaren och sedan tillsammans säljarens bank om hur ni kontant löser tillträdet.

Och framförallt. Behåll lugnet i alla kontakter. Om du är arg eller panikslagen kommer många tro att du det faktiskt är något problem, tex. med pengarnas ursprung.
Tack så jättemycket med så många goda tipsar. Några av punkterna har jag redan gjort exempelvis kontakt med onlinebanker och samling av alla dokumentation å historiken. Även mäklare har jag pratat men jag ska försöka kontakta henne och att prata med säljarens bank, för överföringen.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Filjan
H hempularen skrev:
Men när du sålde din första och andra bostad. Gick de affärerna genom bankens system, eller löste ni pengaöverföringen på egen hand? Det skulle kunna vara så att banken inte ser var din köpare fick sina pengar ifrån, pengar som nu har överförts till dig. Det borde de iofs. ha agerat på redan när pengarna överfördes till dig.

Jag spånar, för det måste rimligen vara något i historiken runt de tidigare affärerna som banken reagerar på.

Fanns det något ovanligt överhuvudtaget i de affärerna?
Tidigare affärerna är löste via banken system och ej på egen hand. De har godkänt alla tidigare inskickade dokument för de sålda bostad. Banken har fullt historik och det ser väldigt bra ut inga konstigheter alls.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om detta är till hjälp men en idé är att skapa ett sbab konto.
Skicka dit pengarna från Swedbank, frågar de så säg att det är för att jag ej får ränta hos er.
Skicka sen vidare pengarna från sbab till mäklarens klientmedelskonto.

Men detta beror förstås på om mäklaren kan hjälpa dig med att sen se till att säljaren får pengarna utbetalda.
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag försökte mig på det när jag köpte bil. Tror 150 000 var spärren för banköverföring hos LF.

Så det vart till att ringa banken och be om att få öka spärren temporärt. Och för det behövde de reg.nummer på bilen. Det kom självklart ett erbjudande på bilförsäkring på posten någon dag efteråt. Det gäller att tjäna pengar och skylla på staten att penningtvätt ska förebyggas...
150K var inte mycket, det kan ma ju sätta på swish:)

Jag har inte mycket positivt att säga om Swedbank, men deras överföringstak på 1 milj kanske är riktigt frikostigt.
 
  • Gilla
JanneBoj och 1 till
  • Laddar…
C
Filjan Filjan skrev:
Banken har fullt historik och det ser väldigt bra ut inga konstigheter alls.
Jag tror inte att det är det som är problemet. De flesta banker gör sedan länge inga kontanttillträden.
Har själv gjort 2 kontanttillträden med SEB. Var inga konstigheter då, men det var ett tag sedan.

Om du inte får till det får ni fixa tillträdet på något annat sätt. Det brukar inte stå något om hur köpeskillingen skall erläggas i köpekontraktet. Är inget avtalat om det kan ni hitta på något eget, oavsett vad mäklare/säljare tycker. Men det innebär i princip att säljaren måste fixa fram pengar för att lösa sitt lån innan tillträde.
 
  • Gilla
jollebolle och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
150K var inte mycket, det kan ma ju sätta på swish:)

Jag har inte mycket positivt att säga om Swedbank, men deras överföringstak på 1 milj kanske är riktigt frikostigt.
Överföringstak är inte fasta, utan handlar om vilken metod man använder. Bank X kan t.ex. ha ett visst överföringstak när man gör det via banken på nätet, men då kan man i stället ringa och överföra ett större belopp via telefon.

Generellt sett tycker jag nog att överföringstak bör sättas lågt för att skydda kunder, och sen bör man som kund själv behöva säga till om man vill ha möjlighet att göra större överföringar.

Det är inte särskilt många som behöver ha möjlighet att enkelt överföra större summor, så finns egentligen ingen anledning att ha höga beloppsgränser som standard för alla.
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vet inte om detta är till hjälp men en idé är att skapa ett sbab konto.
Skicka dit pengarna från Swedbank, frågar de så säg att det är för att jag ej får ränta hos er.
Skicka sen vidare pengarna från sbab till mäklarens klientmedelskonto.

Men detta beror förstås på om mäklaren kan hjälpa dig med att sen se till att säljaren får pengarna utbetalda.
SBAB är lite luriga. Skulle göra en engångs amortering på drygt 250K i hösats när räntorna drog iväg. Blev stopp 2 ggr, med krav på komplettearnde uppgifter mm. Då satt penagrna redan på sparkonto hos dom sen tidiagare, och skulle användas för att lösa del av lån hos dom. Så stor risk att ett större belopp fastnar där längre än man tänkt sig. Förstår heller inte vitsen att flytta pengar från en bank till en annan. Varje överföring lär skapa oro hos banken.

Jag har numera satt sparpengar på Santander istället. Bästa räntan, utan låsning. Har dock aldrig flytta större belopp från dom, så vet inte avd de har för regler där. När jag kolla runt lite snabbt så verakr faktiskt Swedbank vara rätt unika med 1 miljon. SEB tillåter också 1 milj men bara till bg och plusgiro, inte till andra bankkonton. Handelsbanken 500K, men bara 250K till nya konton. Wise verkar ha en betaltjänst som möjliggör större belopp. Men pengarna skall dit också. Kan man föra över till annan bank eller betaltjänst, så kan man ju lika gärna föra över dom till mäkalrens klintmedelskonto direkt tänker jag.

Banken skall ju skita fullständigt i fastighetsaffären som sådan. Dom skall bara försöka förhindra försök till penningtvätt. Så hittar man bara ett sätt att få över penagrna till mäklaren, och inte är beroende av banklån så behöver dom inte vara involverade i fastighetsaffären.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.