81 172 läst · 263 svar
81k läst
263 svar
Neka kontanttillträde
Och jag har tillträde om ca 15 dagar. Från första dag tills idag så har jag varit i kontakt med alla dessa banker. Det är inte så heller att jag har väntat tills tiden ska passera och sedan göra ansökan. Utan de har behandlingtider på minst 5 dagarFiljan skrev:
Ojoj, du verkar otroligt misstänkt i bankens ögon! (OBS! Ironi). Bankerna lyckas återigen misslyckas att sköta sitt arbete med tanke på penningtvättslagens syften. Tvärtom kommer skurkarna undan och hederlige Harry får problemen.Filjan skrev:Första köpet var bolån sedan när jag sparande mera så gjorde jag "lösa lånet". Då när jag sålde den så tjänade jag ca 150 tusen och sedan köpte jag den andra bostad, när jag sålde den så tjänade jag 100 tusen där. Så 250 plus min sparade är det beloppet som den nya lägenheten kostar. Pengarna har passerat den vanliga banken hela tiden.
Det kan vara ett svar som jag har funderat över också, men ändå alla banker tar ca 5000 kr för att göra ett kontanttillträde, det är jag beredd på. Men om Swedbank som är min vardags bank inte gör vem gör det då? Vad har jag för nyttja med att vara kund? Jag är kund för att banken ska sköta mina vardagliga ekonomi och de tjänster jag betalar för och när de inte gör det då fan vem ska göra detta?Claes Sörmland skrev:
Du ska väl bara betala pengar, din bank har väl inget med köpet att göra.Filjan skrev:Det kan vara ett svar som jag har funderat över också, men ändå alla banker tar ca 5000 kr för att göra ett kontanttillträde, det är jag beredd på. Men om Swedbank som är min vardags bank inte gör vem gör det då? Vad har jag för nyttja med att vara kund? Jag är kund för att banken ska sköta mina vardagliga ekonomi och de tjänster jag betalar för och när de inte gör det då fan vem ska göra detta?
En bostadsrätt är ju lösöre på samma sätt som en bil.
Det är säljarens bank som har intresse i detta, att eventuella lån med säkerhet i bostaden blir lösta.
De agerar helt fel. Om inget går, testa att ta ut beloppet via en postväxel och stäm av med mäklaren att det är ok för säljarens bank.Filjan skrev:Det kan vara ett svar som jag har funderat över också, men ändå alla banker tar ca 5000 kr för att göra ett kontanttillträde, det är jag beredd på. Men om Swedbank som är min vardags bank inte gör vem gör det då? Vad har jag för nyttja med att vara kund? Jag är kund för att banken ska sköta mina vardagliga ekonomi och de tjänster jag betalar för och när de inte gör det då fan vem ska göra detta?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 526 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 526 inlägg
Det är inte så att mäklaren har ett bankgiro för klientmedel du kan sätta in pengarna på?
I så borde du kunna lägga upp den betalningen själv utan bankens inblandning? I alla fall om det inte gäller mer än 250 000 kr (är ju ungefär samma sunmma som att köpa en bil tänker jag och då brukar det inte vara några problem med en sån betalning).
I så borde du kunna lägga upp den betalningen själv utan bankens inblandning? I alla fall om det inte gäller mer än 250 000 kr (är ju ungefär samma sunmma som att köpa en bil tänker jag och då brukar det inte vara några problem med en sån betalning).
Går inte att få postväxlar utställda av Swedbank längre.Jonatan79 skrev:
Rent allmänt verkar det vara lite lotto hur banker hanterar såna här överföringar. Gjorde själv några större överföringar nyligen och då var det inga problem. I det ena fallet (telefonöverföring) frågade de var pengarna kom ifrån, i det andra fallet ställdes inga frågor alls. Bara "Kan du komma in till kontoret i dag så fixar vi det."
Ska testa prata med någon högre upp. Men brist på tidJonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:De agerar helt fel. Om inget går, testa att ta ut beloppet via en postväxel och stäm av med mäklaren att det är ok för säljarens bank
Pratat med mäklaren om jag skulle göra överföring. De sa nej det bör en bank vara inblandat för att säljaren ska känna sig trygg.Jonatan79 skrev:
Du har uppenbarligen hamnat i en situation där minst en och sannolikt flera banker har flaggat dig som problematisk.
Detta är absolut skit och jättejobbigt för dig.
I detta läge är det oerhört naturligt att tala med nästa bank på fel sätt. Antingen antagonistiskt eller panikslaget. Det kan få nästa bank att agera på liknande sätt.
Du bör, även om det kan vara riktigt svårt, kommunicera med alla banker med ett absolut lugn och fokuserad saklighet.
Rent praktiskt föreslår jag.
1. Logga in på din nuvarande bank och ladda ner och spara all din historik som du kan hitta. Du kommer i slutändan av ren ilska byta bank när allt är klart.
2. Kontrollera hur många kreditupplysningar som tagits på dig. Efter att jag köpt hus och flyttat iland blev jag nekad ett enkelt teleabonnemang automatiskt för det varit för många kreditupplysningar (givetvis kollade jag bolån med flera banker och några till företag tog upplysning för olika abonnemang).
3. Skapa en mapp med dokument som kontoutdrag, köpekontrakt, säljkontrakt (för alla bostäder du någonsin köpt och sålt samt det nya köpekontraktet) och om du har det även köpebreven (kvittot på köpet från tillträdena) samt dina historiska anställningskontrakt och den nya föreningens årsredovisning.
4. Kontakta mäklaren och förklara att du har pengarna kontant men banken är konstig. Mäklaren är din vän just nu för det som mäklaren över allt annat vill är att affären slutförs och hen har erfarenhet.
5a. Beroende på hur många kreditupplysningar som tagits på dig av olika banker kan det nu vara dags att kontakta onlinebankerna (SBAB, Länsförsäkringar, osv) för ett bolån. Nämn inte att du tänker amortera allt men välj en "trygg" belåningsgrad på omkring 60%. De kommer be dig om många av dokumenten från (2). Förhoppningsvis låter en av dem dig låna.
5b. Mäklaren har inte osannolikt kontakt med någon bank som kan ordna kontanttillträde
5c. Gå med alla dokument till en traditionell bank och försök boka ett möte. Erbjud att bli helkund omedelbart.
5d. Kontakta säljaren och sedan tillsammans säljarens bank om hur ni kontant löser tillträdet.
Och framförallt. Behåll lugnet i alla kontakter. Om du är arg eller panikslagen kommer många tro att du det faktiskt är något problem, tex. med pengarnas ursprung.
Detta är absolut skit och jättejobbigt för dig.
I detta läge är det oerhört naturligt att tala med nästa bank på fel sätt. Antingen antagonistiskt eller panikslaget. Det kan få nästa bank att agera på liknande sätt.
Du bör, även om det kan vara riktigt svårt, kommunicera med alla banker med ett absolut lugn och fokuserad saklighet.
Rent praktiskt föreslår jag.
1. Logga in på din nuvarande bank och ladda ner och spara all din historik som du kan hitta. Du kommer i slutändan av ren ilska byta bank när allt är klart.
2. Kontrollera hur många kreditupplysningar som tagits på dig. Efter att jag köpt hus och flyttat iland blev jag nekad ett enkelt teleabonnemang automatiskt för det varit för många kreditupplysningar (givetvis kollade jag bolån med flera banker och några till företag tog upplysning för olika abonnemang).
3. Skapa en mapp med dokument som kontoutdrag, köpekontrakt, säljkontrakt (för alla bostäder du någonsin köpt och sålt samt det nya köpekontraktet) och om du har det även köpebreven (kvittot på köpet från tillträdena) samt dina historiska anställningskontrakt och den nya föreningens årsredovisning.
4. Kontakta mäklaren och förklara att du har pengarna kontant men banken är konstig. Mäklaren är din vän just nu för det som mäklaren över allt annat vill är att affären slutförs och hen har erfarenhet.
5a. Beroende på hur många kreditupplysningar som tagits på dig av olika banker kan det nu vara dags att kontakta onlinebankerna (SBAB, Länsförsäkringar, osv) för ett bolån. Nämn inte att du tänker amortera allt men välj en "trygg" belåningsgrad på omkring 60%. De kommer be dig om många av dokumenten från (2). Förhoppningsvis låter en av dem dig låna.
5b. Mäklaren har inte osannolikt kontakt med någon bank som kan ordna kontanttillträde
5c. Gå med alla dokument till en traditionell bank och försök boka ett möte. Erbjud att bli helkund omedelbart.
5d. Kontakta säljaren och sedan tillsammans säljarens bank om hur ni kontant löser tillträdet.
Och framförallt. Behåll lugnet i alla kontakter. Om du är arg eller panikslagen kommer många tro att du det faktiskt är något problem, tex. med pengarnas ursprung.