Om banken misstänker penningtvätt får de inte berätta det för kunden. Antagligen därför de lägger locket på.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Ta ut pengarna från banken. På tillträdesdagen lägger du pengarna på bordet om det inte står på din kontrakt att det måste bli banköverföring.
 
Om mäklaren är ansluten till en bank kan man ju be denne att försöka ordna tillträde via deras interna kontakter. Jag vill tro att mäklare vill ha problemfria transaktioner och kan tänka sig att lägga lite tid på att försöka hjälpa till.

Tillträde via Tambur ger att man inte behöver lita på säljaren. Dvs för en relativt liten kostnad är man försäkrad mot att bli av med alla pengarna för köpet. Säljaren kan ju trassla till det ändå men köpet stannar utan att mer pengar än handpenningen har förts över till säljaren.

Om man kan lita på säljaren så kan man alltid föra över pengar innan tillträdesdatumen. Men jag ser det som en omöjlighet att säljaren kan garantera att denne kan lösa sina lån/panter på tillträdesdagen utan Tambur med dagens servicenivå från bankerna. Den administrativa/juridiska processen kommer sannolikt dra ut på tiden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
För mig var det samma, de ville inte ha kontanttillträde när jag köpte min BRF utan de ville ha full belåningsgrad (85%).

Skälet var just penningtvättlagen, genom att kräva ett lån, så är penningtvättlagens skyldigheter uppfyllda eftersom kreditupplysningen kommer se till att lånet betalas med vita pengar.

Men det löste sig på ett sätt - fick ett klientmedelskonto av mäklaren. Där sattes HELA beloppet in, pengarna skulle vara betalda i förskott (ca 1 månad innan tillträde).

Genom förskottet kunde de lösa säljarens pant i förväg och därmed kunde säljarens bank släppa lägenheten.

Det enda som behövdes, var ett telefonsamtal för att låsa upp bg-överföring över 500 000 kr, de ville då ha papper på pengarnas ursprung, som jag redan skickat in i original utan att ta kopior. Men det löste dig ändå. Sedan sattes pengarna in.

Jag sa "har redan skickat in den, utan att ta kopior.". Andra änden: "Det var ju dumt, står ju att du ska skicka in vidimerade kopior".
jag: "Ja men nu är der redan gjort, går inte göra ogjort, Dokumentationen ligger hos er, kolla min säkra brevlåda så ser du vilken banktjänsteman som haft hand om ärendet"
banken: "vänta lite så ska jag kolla"
banken: "Ja jag kan se att de gett OK till att skicka in originalen, fel gjort av han, jag får klicka igenom penningtvättkontrollen då utan koll, det är vi som gjort fel"

Tur att jag bad om lov att skicka in originalen, skickade in originalen och tvingade(tjatade) banken skriva OK på säkert meddelande att "de inte kommer fråga om dokumenten igen".

(på begäranpapperet stod det "Skicka INTE in original eftersom banken kan behöva dokumentationen vid fler tillfällen, vidimerade kopior med minst 2 vittnen ska skickas in")

Men bad att få skicka in originalen eftersom jag inte har några 2 vittnen. Tillslut gick de med på det och också OKa på att de inte ska fråga efter samma papper igen.


Mäklaren ville också se papper på pengarnas ursprung, men han fick utskriften från banktjänstemannen där de ger OK. Han ringde då banken och bad om ett intyg att penningtvättkontroll gjorts.
Egentligen emot reglerna då man ska görs en egrn kontroll, men då originalen var avhända så var det enda lösningen.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
För mig var det samma, de ville inte ha kontanttillträde när jag köpte min BRF utan de ville ha full belåningsgrad (85%).

Skälet var just penningtvättlagen, genom att kräva ett lån, så är penningtvättlagens skyldigheter uppfyllda eftersom kreditupplysningen kommer se till att lånet betalas med vita pengar.

Men det löste sig på ett sätt - fick ett klientmedelskonto av mäklaren. Där sattes HELA beloppet in, pengarna skulle vara betalda i förskott (ca 1 månad innan tillträde).

Genom förskottet kunde de lösa säljarens pant i förväg och därmed kunde säljarens bank släppa lägenheten.

Det enda som behövdes, var ett telefonsamtal för att låsa upp bg-överföring över 500 000 kr, de ville då ha papper på pengarnas ursprung, som jag redan skickat in i original utan att ta kopior. Men det löste dig ändå. Sedan sattes pengarna in.

Jag sa "har redan skickat in den, utan att ta kopior.". Andra änden: "Det var ju dumt, står ju att du ska skicka in vidimerade kopior".
jag: "Ja men nu är der redan gjort, går inte göra ogjort, Dokumentationen ligger hos er, kolla min säkra brevlåda så ser du vilken banktjänsteman som haft hand om ärendet"
banken: "vänta lite så ska jag kolla"
banken: "Ja jag kan se att de gett OK till att skicka in originalen, fel gjort av han, jag får klicka igenom penningtvättkontrollen då utan koll, det är vi som gjort fel"

Tur att jag bad om lov att skicka in originalen, skickade in originalen och tvingade(tjatade) banken skriva OK på säkert meddelande att "de inte kommer fråga om dokumenten igen".

(på begäranpapperet stod det "Skicka INTE in original eftersom banken kan behöva dokumentationen vid fler tillfällen, vidimerade kopior med minst 2 vittnen ska skickas in")

Men bad att få skicka in originalen eftersom jag inte har några 2 vittnen. Tillslut gick de med på det och också OKa på att de inte ska fråga efter samma papper igen.


Mäklaren ville också se papper på pengarnas ursprung, men han fick utskriften från banktjänstemannen där de ger OK. Han ringde då banken och bad om ett intyg att penningtvättkontroll gjorts.
Egentligen emot reglerna då man ska görs en egrn kontroll, men då originalen var avhända så var det enda lösningen.
Har du swedbank så kan du föra över upp till en mil utan att banken kan hindra dig!

Var med om nåt liknande i höstas, min dåvarande sambo löste ut mig när vi separerade, större delen av summan lånade hon av swedbank ( hon är kund i annan bank )
Resten lånade hon av sin mamma och några vänner

När jag bad banken om överföra pengarna för köpet vägrade dom och sa att jag saknade underlag för pengarna, fast jag hade det men på papper!

Dom hade dessutom väldigt dryg attityd som fick mig på riktigt dåligt humör!

Vad tror dom egentligen?
Att pengarna kommer från någon terrorgrupp lr liknande?
Eller något riktigt korrupt företag?
Kanske någon av deras danska banker eller kanske nån i baltstaterna?

Nä just det dom fick ju stänga just pga att dom hanterade svarta pengar!!!
Det som var givande av det sista besöket var dock att jag fick reda på överförings gränsen ( 1 mil )
Dagen efter kontakta jag säljarens bank och även mäklaren samt säljaren och förklara att jag hade underlag etc

Det var ok att föra över själv enligt säljarens bank om jag hade underlag

Tror att det hela handlar om att dom tjänar inget när du inte lånar pengar!

Jag tror även att om jag hade kontaktat banken tidigare så dom hade haft möjlighet att låsa pengarna i 10v så hade det varit ok men då hade överföringen istället kostat 5K
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Råkade ut för samma sak av LF
Danske bank
Och Swedbank
Slutade med att jag tog ett lån
 
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Be företaget du jobbar för eller någon du känner som har ett företag om hjälp med överföringen!

En vän hjälpte en annan bekant som blivt rånad på i princip allt i Ukraina (före kriget) - Plånbok med Bankkort, Kontanter, Körkort m.m, Iphone, Jacka, och Jeansen samt övrigt han hade på sig.

Kompisen hämtar 10 000:- i kontanter hos hans Mamma och gör en överföring via Forex, American Express eller någon annan liknande tjänst.

Detta triggar något hos banken som nekar honom nytt Bankkort och Konto hos Läns Försäkringar, även övriga banker nekar honom konto hos dom.

Detta ställer till stora problem för min vän, även han kan visa papper på var pengarna han skickade kommer från, men när en bank flaggat dig som suspekt så kommer alla andra banker också att dra öronen åt sig!

Det hela löste sig dock genom att Direktören för ett större företag kontaktade och följde med min vän till ett möte med bankdirektören på Handelsbanken.

Så mitt råd är att be någon som har stora affärer med banken om stöd och hjälp, dom kommer då blir oroliga att förlora stora belopp i omsättning och vinst, med överföringen.

För övrigt så anser jag att det är helt orimligt att 10 000 kronor är gränsen där banker och myndigheter i Sverige börjar fråga och granska pengarnas ursprung!

Övriga länder i Europa och Nordamerika har även dom 10 000 som gräns för ursprungs kontroll och vad du får föra in eller ut ur landet, men då handlar det ju om dollar eller euro.....

Lycka till!
 
Redigerat:
Filjan Filjan skrev:
Har pratat med mäklaren men de säger hos oss är rutiner att banken ska vara inblandat och det är även för säljarens trygghet menar de på
Varför har du pengarna kontant? Acceptera du kontant betalning på brf du sålde?

Köpte du 2 brf fast de inte uppfyllde kraven du hade?

Nåt stämmer inte här... va ärlig.. dina pengar är svarta såklart!

Lösningen är såklart att du får hitta nån som har kosing o sen får du betala 10-20% för att den personen ska ta dina kontanter o betala din lägenhet för dig. Såvida du inte har nån släkting el nåt som gör d för o va schysst!
 
  • Gilla
  • Haha
Helena S och 1 till
  • Laddar…
B
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Du behöver kontakta din mäklare och berätta vilken bank du använder. Berätta även att du aver göra ett kontant tillträde. Mäklaren bokar sedan en tid med banken i ett system som heter ”tambur”. Kontakta sedan bankens avdelning som utfärdar bolån och berätta att du vill göra ett kontakttillträde. Banken kommer att ta ut en avgift på ca 5000kr för att utföra transaktionen åt dig. Banken har omfattande krav på sig från finansinspektionen att du ska kunna bevisa vartifrån pengarna kommer. Detta är mer omfattande än man kan ana. Banken har absolut rätt att neka kontanttillträde om det finns några frågetecken kring pengarnas ursprung. Sedan är det ju så att du är ingen bra bankkund om du inte tar lån och betalar ränta så banken tjänar pengar på dig 😉
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ta ett blancolån, betala lägenheten, lös blancolånet med kontanterna?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Inga problem, för över pengarna till t.ex.mäklarens klientmedelskonto. Kostar inget, banken tar många tusenlappar för att göra detta.
 
D daVinci skrev:
B) låna till köpet. 85% då. Rörligt. Och efter köper så amorterar du ned lånet
Det finns en lång tråd här någonstans där det är tydligt att B inte fungerar för banken vägrar ta emot pengarna...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Du kan alltid klaga och det bör man om man anser sig vara felaktigt behandlad.

Dock har du inga rättigheter att få lån.
 
Filjan
K Kane skrev:
Vilken är din bank idag?
SWEDBANK
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Byt genast bank
Kan rekommendera Handelsbanken
Håller med. Handelsbanken har separata kontor med oberoende kontorschefer som vad jag förstår upp till ett visst belopp (flera miljoner) aldrig behöver blanda in högre ort. Det finns en kontorschef som kan fatta beslut och när jag var ung och gjorde mitt första bostadsköp med torftig finansiell historik som nyexad fick jag ändå ett bolån hos Handelsbanken av kontorschefen med schysst ränterabatt som hängde med år efter år.

Sen har de historiskt inte haft de bästa produkterna vad gäller sparande, aktier osv. Men kring mina bostadsaffärer aldrig några problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.