Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svaret är mycket enkelt och det är att om du har en miljard på Swedbank så finns en namngiven senior person på banken som ser till att alla dina affärer flyter smidigt och utan några bekymmer eller problem för dig.👍
Jo nu behövs det inte en miljard för att få bättre service om man anförtror banken att hantera pengarna.
Private Banking
https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/private-banking.html

Sen oavsett det så är det ju mycket enkelt att boka ett personligt möte för att reda ut eventuella ekonomiska utmaningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
jag förstår banken, Låter riktigt skumt att du först efter köp inser att något är för stort eller saknar balkong, Det är ju liksom saker man märker på visningen.
Sen dyker du upp med massa cash som du sparat från lön. Om du alltid har haft Swedbank som kund kan de naturlightvis se din kontohistorik med löneinsättnigar och hur mycket du sparat varje månad. så det är knappast där problemet ligger.
Hur stor är summan du ska betala kontant?
 
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är tjänsten när bankerna använder sitt datorsystem för att lösa panter direkt i samband med banköverföreningen. Men det är ju inte aktuellt här eftersom bostadsrätten inte är belånad eller ska belånas. D v s ingen bank är egentligen involverad eftersom inga lån finns.

Den som kan krångla är mäklaren som kanske är oerfaren och inte riktigt vet hur bostadsrättsköp utan lån går till.
Det spelar ingen roll om det finns några panter eller ej det kostar lika mycket ändå.
Dom motiverar det med sin undersökningsplikt, där kunden ändå får göra det mesta arbetet.

Jag har gjort 4 st kontantaffärer utan att det funnits panter.

2017 Mäklaren lät mig att föra över pengarna till deras konto. ICA Banken ville ha 2000kr.
2018 Förde själv över pengarna till ett konto i Handelsbanken HB gjorde sedan överföringen kostade inget då.
2021 Lång skriftväxling med ICA Banken om var pengarna kom ifrån. Banken glömde att ta ut avgiften på 5000.
2022 Mycket lång skriftväxling med ICA Banken om var pengarna kom ifrån. Banken tog 5000 i avgift.

Stickan
 
Redigerat:
Filjan Filjan skrev:
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Det här är typiskt Swedbank. Jag har haft samma erfarenhet. Det är en helt absurd situation att du inte kan använda dina egna pengar.
Det du kan göra är att kolla om de har en godkänd kundkännedom på dig. Det kan hända att det saknas information och gör det det så får du inte loss pengarna. De tror du ägnar dig åt penningtvätt eller terrorfinansiering eller nåt liknande.
I mitt fall låg en oavslutad kundkännedomsundersökning vilande i över 6 månader och när jag meddelade att jag ville göra ett kontantköp av en fastighet fick jag inte göra detta. Jag kunde visa precis var jag fått pengarna från (långsiktigt sparande). De vägrade skynda på, och front-end-personalen jag pratade med kunde inte göra någonting.
Deras rutin för kundkännedom är extremt integritetskränkande och de använder inte information som lätt hittas på nätet som kan konfirmera uppgifter. Du talar inte heller om vad problemet är, så vägrar de reda ut situationen så har de i praktiken konfiskerat dina besparingar. Det slutade med att jag skrev till högsta chefen i koncernstaben som också försökte glida undan till en början. Och jag skrev ett klagomål till deras kundombudsman. TIPS: Gör det du också!!!
Jag anade problemet när de släppte pengarna: då fick jag en instruktion om överföringar till Iran! Vid arbete i Kabul där jag var stationerad hade jag köpt en tavla av en deporterad afghan jag lärt känna, men som precis innan talibanerna tog över flydde till Iran. Han blev misshandlad där och hamnade på sjukhus så jag hjälpte honom med en sjukhusräkning. Jag swishade 1000 kr en(1) gång till hans vän i Sverige som tog dem till Iran. Detta illustrerar hur rättslösa vi är i relation till de privata bankerna som ju inte alls har samma rättskrav på sig som offentliga myndigheter.
 
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Byt bank, vid detta laget borde alla veta att swedbank är den absolut sämsta korrupta skitbanken,
 
  • Wow
  • Gilla
JensRos och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Lite OT men av nyfikenhet... gäller särskilda regler för rika människor tro?

Alltså om jag har en miljard på bankkontot, kan jag då inte köpa en villa på Djursholm för säg 70 mille genom att bara föra över pengarna? Måste man löjla sig med lån då?
Skillnad mellan folk å folk
Snackade med en granne vars kompis var mäklare och han hade sålt ett hus till nån släkting till nån av Abba killarna
Mäklaren hade frågat om lånelöfte var på snubben hade sagt att det är kontantköp, var på mäklaren ville ha någon form av ”bevis” att pengarna fanns
Han sa bara sitt namn och efternamn och bett mäklaren googla honom… sen var det inga problem

Kanske en skröna men det är inte helt osannolikt att liknande har säkert hänt
 
  • Haha
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu behövs det inte en miljard för att få bättre service om man anförtror banken att hantera pengarna.
Private Banking
[länk]

Sen oavsett det så är det ju mycket enkelt att boka ett personligt möte för att reda ut eventuella ekonomiska utmaningar.
Jag är private banking kund på Nordnet.
Det blir man automagiskt när man går över 3,5 mkr i sparande där.
30 år av pensionssparande så är du lätt förbi den gränsen:)
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag är private banking kund på Nordnet.
Det blir man automagiskt när man går över 3,5 mkr i sparande där.
30 år av pensionssparande så är du lätt förbi den gränsen:)
Jovisst!

Sen oavsett det så är det då bara att boka ett personligt möte med en bankmedarbetare och reda ut hur det ser ut. Banken får då sannolikt en bättre "kundkännedom" som penningtvättslagen kräver.

Sen är det då banken som riskerar åtal för dålig kontroll av penningtvätt.
https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/penningtvaettslagen-i-sverige/
 
N noone70 skrev:
Jag är private banking kund på Nordnet.
Det blir man automagiskt när man går över 3,5 mkr i sparande där.
30 år av pensionssparande så är du lätt förbi den gränsen:)
Så bra. Bara att bli 57 innan man köper sitt första hus :)
 
  • Haha
  • Gilla
andreas_bygger och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
P paralun skrev:
Jovisst!

Sen oavsett det så är det då bara att boka ett personligt möte med en bankmedarbetare och reda ut hur det ser ut. Banken får då sannolikt en bättre "kundkännedom" som penningtvättslagen kräver.

Sen är det då banken som riskerar åtal för dålig kontroll av penningtvätt.
[länk]
Hur bokar man ett personligt möte med en internetbank?

Stickan
 
  • Haha
SusoDus
  • Laddar…
Stickan56
N noone70 skrev:
Jag är private banking kund på Nordnet.
Det blir man automagiskt när man går över 3,5 mkr i sparande där.
30 år av pensionssparande så är du lätt förbi den gränsen:)
Kan Nordnet medverka online vid en kontant fastighetsaffär?
Avanza gör det inte.

Stickan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur bokar man ett personligt möte med en internetbank?

Stickan
Jo då är det värre men de har säkert en kundtjänst och ett telefonnummer att ringa för att diskutera "kundkännedomen".
 
Har du alla pengar i Swedbank? Mycket konstigt att de nekar kontant tillträde. Du måste få veta orsaken till det!
Annars kan du kanske ordna det genom säljarens bank, men då kostar det ca 5 tusen kronor.
Lycka till!
 
Detta
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Detta är riktigt sorgligt. Råkat ut för nästan samma sak pga bankernas monopol/ kontroll.
Jag fick inte heller lån för 10 dagar innan den sålda lägenhetens summa skulle komna in.
Löste med kontanta medel som hamnade på mitt konto. Då behövde dem påskrivna fullmakt att plocka ut mina egna pengar från mitt eget konto. Helt sjukt.
Samt tog dem 5000 kr eftersom köoet betalades med kontanter och inte lån. Som de inte vill ge.
Snacka med mäklaren som kan hjälpa med deras banker att lösa det med kontantbetalning. Kostar tyvärr 5000 kr men då åker du inte på kontraktbrott
 
  • Wow
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Filjan
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Det låter ju som att det kan gå att lösa, men tar för lång tid i förhållande till fristen till betalningen. Även om bankerna är rövhattar så har även du gjort ett misstag. Det är att inte förankra affären med banken innan du bestämde dig för köpet, antingen med lånelöfte eller försäkran om att kontantbetalningen är OK.

Jag kan nog ha viss förståelse för banken när det handlar om så kort framförhållning, man impulsköper ju vanligen inte bostäder och rödflaggen kan vara motiverad i det här fallet. Men det bara spekulativt utan detaljer, bara av vad som
P p950nlu skrev:
jag förstår banken, Låter riktigt skumt att du först efter köp inser att något är för stort eller saknar balkong, Det är ju liksom saker man märker på visningen.
Sen dyker du upp med massa cash som du sparat från lön. Om du alltid har haft Swedbank som kund kan de naturlightvis se din kontohistorik med löneinsättnigar och hur mycket du sparat varje månad. så det är knappast där problemet ligger.
Hur stor är summan du ska betala kontant?
Jag skrev ju att på grund av särkilda skäl och bland annat för stort och ej balkong. Det är just det som är problemet att banken inte ens tar ett möte så att vi kan gå igenom vad anser de är problem. De endast ger mig svar att vi kaninte hjälpa dig på geund av jag har gjort föera affäre under samma år. Hade de suttit med mig och gått igenom historiken så är allt lätt och solklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.