23 513 läst · 56 svar
24k läst
56 svar
Nedisad luftvärmepump
Medlem
· stockholm
· 2 269 inlägg
Om jag skulle gissa lite så är det köldmediebrist på den som är halvt igenisadB Björne1 skrev:Jag har fritidshus i norra Värmland med två hushåll som är exakt lika och det är en värmepump i varje hushåll. De monterades för lite drygt två år sedan av modellen Gree. Den ena utedelen isar igen och orkar inte få upp innertemperaturen till mer än 17-18 grader när det är runt nollan. Värmepumpen i det andra hushållet kommer lätt upp till iaf 24 grader vid samma förhållanden och det är inte tillstymmelse till is. Då kan inte jag se annat än att det är fel på den ena pumpen. De som monterade pumparna ska komma och titta på den under veckan.
Jag tror att det är fel på en värmepump om det isar igen. Den borde isa av oavsett väder eller innertemperatur. [bild][bild][bild]
Billiga pumpar är dyra i längden och dyra pumpar är billiga i längden. Är man fattig så köper man med fördel en dyr pump och är man rik så kan kan ju köpa en billig, för att få lite extra spänning i tillvaron.
Ser ut som den har gasbrist!B Björne1 skrev:Jag har fritidshus i norra Värmland med två hushåll som är exakt lika och det är en värmepump i varje hushåll. De monterades för lite drygt två år sedan av modellen Gree. Den ena utedelen isar igen och orkar inte få upp innertemperaturen till mer än 17-18 grader när det är runt nollan. Värmepumpen i det andra hushållet kommer lätt upp till iaf 24 grader vid samma förhållanden och det är inte tillstymmelse till is. Då kan inte jag se annat än att det är fel på den ena pumpen. De som monterade pumparna ska komma och titta på den under veckan.
Jag tror att det är fel på en värmepump om det isar igen. Den borde isa av oavsett väder eller innertemperatur. [bild][bild][bild]
När man läser olika stora fora om LVPs, så klagas det lika mycket på de stora dyra märkena, som de stora billiga. Det är samma problem. Pumpen, elektroniken, fläkten, växlingsventilen och gasläckage. Köper man en billig pump har man råd att byta den så att du har tre pumpar under livslängden av en perfekt dyr pumps livslängd.M Malmen1 skrev:
Jag är inne på min 5:e säsong av de billigaste pumparna nu. Går som tåget, levererar drygt 3 ggr värme för använd el, från oktober till mars från + 10 till - 20.
Det viktigaste är ATT installera en VP, inte om den har fartränder och teoretiskt lite högre cop/scop eller vad man nu mäter. Samt garanti om man är av det nervösa slaget.
Vissa värmepumpar kan även använda tillskottsvärmaren för att få tillräckligt med värme för avisningen. Sen så kan det finnas ett eco-läge som normalt bara skall användas när det är plusgrader ute och då sker avfrostning bara med fläkt och uteluft. Är tempgivaren felaktigt placera så kan detta ibland misslyckas och is byggs på..N Nisken skrev:Underdimensionerade LVP som körs hårt, isar lätt igen när det är några grader plus och hög luftfuktighet.
Avisningsprogrammet kör igång med fläkten på innedelen avstängd, det är egentligen kylprogrammet, som då tar värmen från den varma innedelen och tinar upp utedelen. Räcker inte det till, så kör vissa modeller igång fläkten i innedelen därefter, och tar inomhusvärmen nära innedelen för att tina upp utedelen. När inomhustemperaturen nära innedelen närmar sig noll, avslutas avisningsprogrammet och värmeproduktionen startar om. Med följden att isen byggs på.
Jag har detta problem på landet i Stockholms skärgård där luftfuktigheten är mycket hög på senhösten. Jag har löst det genom att ställa ett fjärrstyrt elelemnent med fläkt rakt under innedelen, som blåser varmluft på innedelen för att stödja avisningsprogrammet, när det inte klarar ut det själv. Fungerar utmärkt och behövs 4-5 ggr på en säsong. Det bildad ju mindre is när det är minus med låg luftfuktighet, än några plus med hög luftfuktighet.
Har en kamera på baksidan av utedelen som visar när det är dags för avfrostningshjälp. Bifogar två bilder en på just när anvisningen börjar och en när den är halvvägs. Avbryter den anvisningen innan isen är borta, startar jag min extra värmefläkt.
Men i grund och botten är det ett underdimensioneringsproblem, dock med den enkla lösningen stödvärme vid utsatta tillfällen.
Sedan KAN det ju i ditt fall vara fel på en givare, som avbryter avisningen för tidigt.....
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 269 inlägg
Vilka luftvärmepumpar har tillskottsvärmare ?M Megaforce skrev:Vissa värmepumpar kan även använda tillskottsvärmaren för att få tillräckligt med värme för avisningen. Sen så kan det finnas ett eco-läge som normalt bara skall användas när det är plusgrader ute och då sker avfrostning bara med fläkt och uteluft. Är tempgivaren felaktigt placera så kan detta ibland misslyckas och is byggs på..
Samma med min, en tekniker ändrade givaren så den stack ut en bit på baksidan. Inga problem sen dess…G Grindstolpe skrev:Har en 14 år gammal IVT och hade problem för två-tre år sedan att den isade igen på samma sätt, så pass mycket att fläktbladen fastnade.
Stod var och varannan dag med hett vatten.
Inomhusdelen stod ofta still och man hörde att systemet försökte avfrosta.
Sedan hittade jag ett tips på nätet att lokalisera tempgivaren, lossa den och låta den hänga löst ut genom chassit.
Sedan dess har jag inte haft ett enda bekymmer med igenisad utedel.
Liknande trådar
-
Luftvärmepump ansluter inte till Wi-Fi MESH!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fjärrvärme vs luftvärmepump i kostnad
Värme allmänt -
Vattenburen värme eller luftvärmepump?
Värmepumpar -
Varmvattenberedare med extern luftvärmepump
Värmepumpar -
Hur ställer man klockan i Luftvärmepump? Gammalt ctc
Värmepumpar