A Alexan skrev:
Ok, osäker på om den kan köra kyla?
Kan du köra värme så är jag nästan helt säker på att den kan köra kyla..

Tvärtom.däremot hade varit mer logiskt

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Ok, vi har inte överdrivet kallt inne. Brukar stödelda med vedspisen. Kanske går ner till 17 som mest. Vi har den ofta ställd på 18 grader. Ute har det varit lite väderomslag på sistone. Först mycket snö sen väderomslag till mildväder och sen tillbaka till minus och nu plusgrader igen. Som lägst kanske -15 och som högst +5.
med detta vädret på utsidan så skulle jag skylla på det i detta fallet

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om du är rädd om inomhusvärmen och inte vill köra kyla så häll varmvatten på utedelen. Det är det snabbaste och skonsammaste sättet att avisa en infrusen värmepump. Fungerar även bra vid minus 15 grader.
Fyll en vattenkanna med varmvatten från kranen häll sakta på, upprepa en eller två gånger tills isfri.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det där nätet är kvar på baksidan av utedelen så passa på att ta bort det då snön riskerar att bita sig fast i detta.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
Om du är rädd om inomhusvärmen och inte vill köra kyla så häll varmvatten på utedelen. Det är det snabbaste och skonsammaste sättet att avisa en infrusen värmepump. Fungerar även bra vid minus 15 grader.
Fyll en vattenkanna med varmvatten från kranen häll sakta på, upprepa en eller två gånger tills isfri.
tror taket är i vägen så slit bort detta oxå

lyckograbben lyckograbben skrev:
Med tanke på hur mycket is det är och även inuti så går det fortare med kyla och en kartong över utedelen.
Men beror på hur kallt värmepumpen är designad för att klara minusgrader vid kyldrift, -10 och kallare brukar dom flesta greja.
Nu verkar den vara isfri på grund av milt väder.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
Har en innova balance r32 12;a hemma samt en till golvenhet. Enligt de tre kylteknikerna jag känner sedan barnsben så är innova en ombrandad Hitachi maskin då de inte sålde så bra i Sverige.
Vi behövde pumpar akut när vi köpt huset å det var svårt å få tag på för ngt år sedan... Men dessa gick att få med ngn månads leverans så.
De fungerar för övrigt bra i minusgrader osv för de som säger ngt om den biten. Bara de två pumparna som värmer min (oisolerade) betong källare och boyta, totalt 90+90kvm (ej bytt fönster å isolerat vinden ännu på ett hus ifrån 63) å de drar inte kopiösa mängder el.

Jag skulle säga att det är ngt fel på pumpen, den kan inte avfrosta när den ser ut sådär... Jag har som sagt en exakt likadan som är två år gammal nu. I januari i år hade vi några veckor runt 30minus... Den hade lite is bildning då men inte i närheten av det där...
Boytan kör jag på 20grader å källaren på 16-17grader året runt.

Två utomhusenheter av Innovas värmepumpar monterade på en tegelvägg, synliga bakom en vit metallhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Vi har en Daikin och råkade ut för samma sak förra vintern. Installatören som kom och felsökte tipsade då om att inte ha för låg inomhustemp inställd - jag hade den på 17 grader och ute var det -10, snö och blåsigt. (17 inne brukar vara alldeles lagom, det blir varmare än så i lokalen där den finns pga lampor mm)
När jag efter det har höjt värmen inför sådana väderomslag har allt funkat toppen!

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
N
Även min Fuji isar igen om den är inställd på 17 grader när det är dåliga förhållanden utomhus (typ snöstorm eller regn och 0 grader). Är det inställd på 20 grader tickar den på och isar inte igen.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Har en 14 år gammal IVT och hade problem för två-tre år sedan att den isade igen på samma sätt, så pass mycket att fläktbladen fastnade.

Stod var och varannan dag med hett vatten.
Inomhusdelen stod ofta still och man hörde att systemet försökte avfrosta.

Sedan hittade jag ett tips på nätet att lokalisera tempgivaren, lossa den och låta den hänga löst ut genom chassit.

Sedan dess har jag inte haft ett enda bekymmer med igenisad utedel.

• Gilla
Riverground och 4 till
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Hej
Vi har precis upptäckt att vår nya luftvärmepump har isat igen totalt.
Det är fullt med is på sidan där den suger in luft samt på ovansida och baksida och även inuti där fläkten snurrar.
Dock knappt någon is på undersida där vi hört att det kan ansamlas.
Vi har tak över pumpen på utedelen och det har inte varit något extremväder.
Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start, men inga direkta missljud förutom väldigt mycket vibrationer när det blev kallt.
När vi gjorde upptäckten stängde vi av pumpen och ringde snickaren som lejt för installationen.
Imorgon ska det komma en tekniker och kolla på vad som är fel med pumpen.
Vi vill reklamera pumpen och ha en ny utan att betala för installation igen, antingen var den trasig från start eller så är den felaktigt installerad och det känns det som den kan ha tagit rejält med stryk eftersom den gått dåligt länge. Vi behöver dock hjälp att argumentera för vår sak - vad har vi för rättigheter? Vi anlitade en snickare som renoverade vårt hus och han är den som offerterat och fakturerat allt men sedan har han lejt vidare för vvs etc.
Det syns dåligt på bilden där fläkten är för
M MagdaNim skrev:
Vi har en Daikin och råkade ut för samma sak förra vintern. Installatören som kom och felsökte tipsade då om att inte ha för låg inomhustemp inställd - jag hade den på 17 grader och ute var det -10, snö och blåsigt. (17 inne brukar vara alldeles lagom, det blir varmare än så i lokalen där den finns pga lampor mm)
När jag efter det har höjt värmen inför sådana väderomslag har allt funkat toppen!
ja för att den behöver värme inifrån för att kunna avisa ordentligt och det beror väl också på i vilket läge den sitter och var blåsten kommer från. Sedan de som skriver om att hälla på varmvatten. Visst det kan man få göra speciellt om man får is på fjäderfästen under då det kan bli ett väldigt oliv men även på sidor men då tillråder nog jag att man stänger av strömmen på den först.

A Alexan skrev:
Hej
Vi har precis upptäckt att vår nya luftvärmepump har isat igen totalt.
Det är fullt med is på sidan där den suger in luft samt på ovansida och baksida och även inuti där fläkten snurrar.
Dock knappt någon is på undersida där vi hört att det kan ansamlas.
Vi har tak över pumpen på utedelen och det har inte varit något extremväder.
Ljudvolymen har varit relativt hög redan från start, men inga direkta missljud förutom väldigt mycket vibrationer när det blev kallt.
När vi gjorde upptäckten stängde vi av pumpen och ringde snickaren som lejt för installationen.
Imorgon ska det komma en tekniker och kolla på vad som är fel med pumpen.
Vi vill reklamera pumpen och ha en ny utan att betala för installation igen, antingen var den trasig från start eller så är den felaktigt installerad och det känns det som den kan ha tagit rejält med stryk eftersom den gått dåligt länge. Vi behöver dock hjälp att argumentera för vår sak - vad har vi för rättigheter? Vi anlitade en snickare som renoverade vårt hus och han är den som offerterat och fakturerat allt men sedan har han lejt vidare för vvs etc.
Det syns dåligt på bilden där fläkten är för får man zooma lite.
Vad har ni för temperatur inne?Så här skall det inte se ut om det finns varmluft att ta av inifrån huset.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Har en innova balance r32 12;a hemma samt en till golvenhet. Enligt de tre kylteknikerna jag känner sedan barnsben så är innova en ombrandad Hitachi maskin då de inte sålde så bra i Sverige.
Vi behövde pumpar akut när vi köpt huset å det var svårt å få tag på för ngt år sedan... Men dessa gick att få med ngn månads leverans så.
De fungerar för övrigt bra i minusgrader osv för de som säger ngt om den biten. Bara de två pumparna som värmer min (oisolerade) betong källare och boyta, totalt 90+90kvm (ej bytt fönster å isolerat vinden ännu på ett hus ifrån 63) å de drar inte kopiösa mängder el.

Jag skulle säga att det är ngt fel på pumpen, den kan inte avfrosta när den ser ut sådär... Jag har som sagt en exakt likadan som är två år gammal nu. I januari i år hade vi några veckor runt 30minus... Den hade lite is bildning då men inte i närheten av det där...
Boytan kör jag på 20grader å källaren på 16-17grader året runt.

[bild]
Första gången jag hör att det skulle vara Hitachi under skalet på en Innova , vore lite överraskad om det stämmer.
Ta gärna en bild på märkskylten på höger sida om utedelen och lägg upp .

N newbee skrev:
Även min Fuji isar igen om den är inställd på 17 grader när det är dåliga förhållanden utomhus (typ snöstorm eller regn och 0 grader). Är det inställd på 20 grader tickar den på och isar inte igen.
Skåne är bra nästan jämt utom när vi har skitväder ☺️

Den här tiden för 4 år sen var forumet fullt med trådar om nerisade pumpar, då var det vädret.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.